Traktorn i skogen

Vad är detta för vajerkran?

8 inlägg 8620 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad är detta för vajerkran?

aywa  
#159488 Hej!

Har fått erbjudande om att köpa denna vajerkran som bilderna nedan visar. Har googlat och fått fram att det ev är en FMV- kran, stämmer det??

Har ju i dagsläget en Star- kran med hydralisk sväng, frågan är också om denna (ev ) FMV- kranen är bättre än typ star, väse, rottne och liknande???

-Finns det reservdelar att få tag i till kranen på bilderna ?

-I mina ögon så ser det mer ut som en "proffs- kran" med tanke på att svängen verkar gå 360 grader, kraftigt material och rejäl konstruktion i övrigt.

-Kom gärna med åsikter. Har fått prisförslag på 6000 kr så det blir egentligen att sälja starkranen för samma summa och på så vis bara "byta" vajerkran mot denna. Rätt /fel?


Finns en annan tråd med en liknande kran på;
viewtopic.php?f=9&t=1095&st=0&sk=t&sd=a&start=75#p87274

Länk till bild på tråden;
http://i4.tinypic.com/8c3iyi1.jpg

Bilder på den kran jag kanske ska köpa:

Kran fmv.JPG



Kran hydsväng.JPG



Bom fmv.JPG


Hoppas på lite åsikter och fakta :wink:



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vad är detta för vajerkran?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159501 Hej,vet inte säkert om det kan va en FMV Drabant,eller vad den nu hette.En i släkten hade en sån när man växte upp och när han på 80-talet bytte bort den pratade han på att det var svårt med delar till svängen ,vill gärna vara dåligt med kugg kvar.
Skulle inte byta bort din Star mot en sån.

Avatar Fallback

Re: Vad är detta för vajerkran?

aywa  
#159768 Blir nog att jag köper den också, prövar och testar lite, kan ju inte låta bli när det finns såna spännande grejer man inte sett innan:)
Har ändå tänkt att köpa en vinsch att sätta fram på traktorn för att dra loss mig när man kör fast ( jag gör ju inte det då men ifall att.... :lol: ), men med denna fmv-kran kan jag fästa en trissa fram på traktorn i nivå med framaxeln, vrida bommen framåt och dra vajern genom trissan på traktorn o på så vis vinscha loss mig.

Kanske hämtas fram mot helgen :P

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är detta för vajerkran?

aywa  
#160523 Inga erfarenheter av denna vajerkran någon...?

Även om jag redan bestämt mig att jag ska ha den så vore det roligt att få veta om någon använt en sån :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är detta för vajerkran?

totte  
#160530 Kanske blir lättare att känna igen när du fått upp den ur förnan och lyckats ställa den upp.

Avatar Fallback

Re: Vad är detta för vajerkran?

stone66  
#162413 Jag hade en likadan kran som jag var supernöjd med stark man drog ikull traktorn om man inte passade sig två enkelverkande svängkolvar som jag byggde om till en dubbelverkande när jag inte fick tag i kolvtätningar vet inte märket på kranen men jag ångrar att jag sålde den smidigt med bommen framåt under transport har nu en väsekran

Avatar Fallback

Re: Vad är detta för vajerkran?

aywa  
#162738 Har nu haft kranen hemma på prov, efter lite om och men så bestämde jag mig ändå för att behålla starkranen istället. Dock så är den runtomsvängande bommen en klar fördel vid lastning och lossning.

Antagligen en enkel justering, men spelet ville inte lyfta ordentligt i stockarna och jag ville int ebörja justera något jag endast hade hemma på prov.


Till saken i alla fall; Är övertygad om att det är en FMV- kran, lägger med två bilder.

Bild kran på traktor.JPG



Bild på kran bakifrån.JPG

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är detta för vajerkran?

kungsis  
#163423 Jag tycker det ser ut som en FMV-kran som någon har satt dit en bom från ett Rottne vajerspel :???:

M.v.h
Kungsis

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).