Avverkning (slutavverkning)

Nu åker gammelskogen ner

31 inlägg 21507 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nu åker gammelskogen ner

loppan  
#160325 En äldre furuskog som jag under många år gått och hållit på slutavverkas nu.
Den är fröplanterad med planteringshacka på 1870 talet,således ca 140 år.
Alltså när det var många som fortfarande emigrerade till Amerika och när den sista svälten var i sverige,det iger viss respekt.
Jag har inte riktigt velat ta ner den då det har varit en vacker naturskog och endast två hektar men nu gick det inte längre.
Under flera år så har enstaka träd självdött och detta har tilltagit med åren,i sommras ca 15 st så nu var det bara att avverka. :cry:
CIMG0217.JPG
CIMG0218.JPG




   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Nu åker gammelskogen ner

loppan  
#160329 Efter första averkningsdagen så blev det ca 350 fub skördarmätt på ett ha.
Senast redigerad av loppan tor 09 feb 2012, 19:11, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nu åker gammelskogen ner

johaniskogen  
#160335 vackert!!

Avatar Fallback

Re: Nu åker gammelskogen ner

Chainsaw Charlie  
#160336 Imponerande, både skogen och att du har historiken på den så långt tillbaka. Blir det en del specialsortiment av rotstockarna? Ska du föryngra med tall igen? Så att dina barnbarns barnbarn kan njuta av skogen igenom om 140 år.

Användarvisningsbild

Re: Nu åker gammelskogen ner

loppan  
#160342 På fastigheten bodde tydligen en gubbe i ett torp vid namn Maj Anders som dog i slutet av 1890 talet.
Troligtvis så var det i hans försorg som det frösåddes men marken har även använts som skogsbete
så en del kan vara naturlig föryngring.
Det förekom tydligen någon slags statlig kampanj vid den tiden då sverige skulle beskogas vad jag har hört så troligtvis är det något planteringslag som utfört det.Ofta var det barn som fick så själva fröna tydligen.
Det blir markberedning med grävmaskin,högläggning.
Sedan glest planterad gran och förhoppningsvis frösådd fur och björk i ett blandbestånd.

Sortiment förutom normaltimmer så blir det mycket slipers till det lokala sågverket och då framförallt växelslipers 3.85m

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nu åker gammelskogen ner

loppan  
#160355 En halvskraltig film blev det med.


   TS
Avatar Fallback

Re: Nu åker gammelskogen ner

-Tomas-  
#160386 Så du skördar frukterna av lite gammalt hederligt barnarbete? :wink: Kul att du har såpass mycket historia! Förstår dock att det är dubbla känslor inför något sådant här. Vi har tagit ner ett par områden med riktigt gammal och fin skog som jag alltid gått i så länge jag levt, vilket bara är en kort tid jämfört med skogens ålder, och det känns tråkigt samtidigt som det var dags att göras.

Avatar Fallback

Re: Nu åker gammelskogen ner

skogshasse  
#160388
loppan skrev:På fastigheten bodde tydligen en gubbe i ett torp vid namn Maj Anders som dog i slutet av 1890 talet.
Troligtvis så var det i hans försorg som det frösåddes men marken har även använts som skogsbete
så en del kan vara naturlig föryngring.
Det förekom tydligen någon slags statlig kampanj vid den tiden då sverige skulle beskogas vad jag har hört så troligtvis är det något planteringslag som utfört det.Ofta var det barn som fick så själva fröna tydligen.
Det blir markberedning med grävmaskin,högläggning.
Sedan glest planterad gran och förhoppningsvis frösådd fur och björk i ett blandbestånd.

Sortiment förutom normaltimmer så blir det mycket slipers till det lokala sågverket och då framförallt växelslipers 3.85m

hej vad betalar dom för det

Användarvisningsbild

Re: Nu åker gammelskogen ner

loppan  
#160481 Ja det är väldigt blandade känslor för man har förstört en skog som inte finns längre i dag.
Planteringsskog är ju oftast gran och sällan så hög kubik medelstam och väldigt sällan fur.
Men jag var ju tvungen att en dag välja.
Antingen hade jag fått göra det till något slags naturreservat i egen regi och gå miste om pengarna eller så var det att avverka
Vi trodde att skördaren skulle bli klar i dag men det klarade han inte vilket bådar gott.
Jag har dock inte hört vad det blev i volym i dag,återkommer om detta när jag vet.

Avverkningsuppdrag så jag får väl se men slipers och 3.85 var tydligen 730 kr fub och vänerblock tror jag var över 700 men ej säker om jag minns rätt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nu åker gammelskogen ner

Blivande snickare  
#160498 Har själv varit med om samma sak, gammal vacker skog, i mitt fall en riktig "trollskog" med massor av mossa, lavar och stora granar och tallar. Man stod nästan och grät när träden föll :cry: :cry:

Men som sagt, tiden var inne men den skogen kommer nog alltid att finnas i ett speciellt minne :cry:

Är nu tall planterat med gott resultat :wink:

Användarvisningsbild

Re: Nu åker gammelskogen ner

loppan  
#160501 Tyvärr så är tall otänkbart i dessa trakter då betestrycket är högt.
I synnerhet nu i februari så är nästan varenda tallplanta nybetad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nu åker gammelskogen ner

timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160510 Trico viltskydd verkar fungera bra hemma på våra tallplantor.
Ge inte upp tallen om du kan tänkas ha tid att spruta plantorna.

Avatar Fallback

Re: Nu åker gammelskogen ner

Nicke Nyfiken  
#160593 Vet hur det känns, det är lite olustigt att plocka ner gammelskog som man gått och plockat i sedan man va liten parvel, men det är ju faktiskt vackert med växande ungskog också och så får man ju lite och göra och kanske sover man mjukare ett tag också.

Snyggt att dokumentera med bilder o film, jag har tänkt på det många gånger men det har liksom inte blivit av.



H/Nicklas

Användarvisningsbild

Re: Nu åker gammelskogen ner

loppan  
#160779 Då har man i dag kunnat inspektera hygget i dagsjlus för första gången sedan det blev klart.
Det blev 730 fpb skördarmätt på 1,7 ha plus ca 50 fub ved som jag tog i hyggesröjningen.

Visserligen så hade tillväxten bromsat in tydligt de senaste 30 åren såg man på stubbarna
men det var ändå en diametertillväxt på 8-10 cm i rot på den tiden.
Det är ju ganska mycket volym i en diameterskilnad på 50 cm mot 60 cm.

Det normala hade ju vart att det avverkades för 30 år sedan och att det nu stod en
plantering lagom för förstagallring.
Hur mycket bättre ekonomi hade det gett??

Återkommer i veckan med bilder då JD 1110 E anfaller virkeshögarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nu åker gammelskogen ner

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160781
loppan skrev:
Det normala hade ju vart att det avverkades för 30 år sedan och att det nu stod en
plantering lagom för förstagallring.
Hur mycket bättre ekonomi hade det gett??



Ja det är en väldigt intressant fråga! Förstod jag dig rätt att du hade en diameter tillväxt på uppemot 1dm på de sista 30 åren?
Fantastiskt mycket det blev på mindre än 2 Ha. Grov skog gör verkligen skillnad.
Hur såg årsringarna ut på slutet, blev det tätare och tätare eller?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).