Trädfällning (arborist)

Säkra hörnet kontra "traditionell fällning"

279 inlägg 101548 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16013
swe#kipp skrev:Det går ju att använda kil utan att använda säkra hörnet, men jag gillar att använda det jag med , men det finns en hel del olika sätt att såga ner ett träd på, så det är bra att ha ett brett utbud med tekniker att väjla på så man kan tippa i kull sina pinnar på ett säkert sätt :)


Detta håller jag med om, tror också att de flesta tekniker har sina för och nackdelar.
Att de är tillämpbara vid olika tillfällen.
Var i princip det jag behövde få bekräftat då allt handlar om säkra hörnet numer.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16016
Mange skrev:Jag köper helt enkelt inte argumentet att det skulle i vind funka o styra trädet under fall rätt på detta sätt.
Har du en brytmån anpassat från börgan så funkar det, men göra ett gångjärn svagare genom att skära i det så det blir mindre för att det ska vara bättre tror jag inte på. Att Forma/skära ett gångjärn som tänkt till vindstilla o sen ta av det???
Borde betyda att du har bra lutning o för grovt att börga med o det skulle funka.
Om det ska bli starkare måste det läggas till/sparas mer.
Ett tungt träd som knäcker gångjärnet åker iväg utan all kontroll.


Det funkar i många fall, men det är som med alla tekniker inget går att garantera och mycket beror på om man gör rätt.
Tror du missförstått XPG här, man tar inte av från gångjärn anpassat för vindstilla utan har mer kvar än det.
Man använder sig av ett "säkert hörn" i gångjärnet.
Det är med hjälp av detta man påverkar riktningen, genom att ta mer av detta svänger man trädet.
Rätta mig om jag har fel XPG.

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16021
MickeBM skrev:
Mange skrev:Jag köper helt enkelt inte argumentet att det skulle i vind funka o styra trädet under fall rätt på detta sätt.
Har du en brytmån anpassat från börgan så funkar det, men göra ett gångjärn svagare genom att skära i det så det blir mindre för att det ska vara bättre tror jag inte på. Att Forma/skära ett gångjärn som tänkt till vindstilla o sen ta av det???
Borde betyda att du har bra lutning o för grovt att börga med o det skulle funka.
Om det ska bli starkare måste det läggas till/sparas mer.
Ett tungt träd som knäcker gångjärnet åker iväg utan all kontroll.


Det funkar i många fall, men det är som med alla tekniker inget går att garantera och mycket beror på om man gör rätt.
Tror du missförstått XPG här, man tar inte av från gångjärn anpassat för vindstilla utan har mer kvar än det.
Man använder sig av ett "säkert hörn" i gångjärnet.
Det är med hjälp av detta man påverkar riktningen, genom att ta mer av detta svänger man trädet.
Rätta mig om jag har fel XPG.


En fråga bara, när man får trädet i svägning i vind eller av egen tyngd, nyper man inte fast o böjer svärdet då i skåran fram till brytmånen??
Dessutom om du inte har säkra hörnet eller kil så är det ju avservärt mycket mer chans att du får en sättning eller att du sågar av brytmånen för mycket så att trädet går baklänges.

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16022 Nej det får man inte, du måste ändå göra samma saker som med säkra hörnet för att trädet inte skall falla bakåt.
Har man baklut etc måste kil eller liknande ändå användas, inte trollar man med naturlagarna.
Sågar man av för mycket av brytmånen så är man fel ute, är väl inte bra i säkra hörnet-metoden heller.
Man använder sig som sagt av ett "säkert hörn" i brytmånen.
När sågskåran börjar gapa ser man på toppen vart trädet är på väg.
En justering av detta "säkra hörn" påverkar fällriktningen.

Tror vi har en hel del missförstånd här.
Jag är inte direkt känd för att vara pedagogisk, hoppas ni förstår vad jag menar ändå.

   TS
Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16028 Den metod du beskriver MickeBM måste vara allt annat än säker.

Tycker att ni som förespråkar en "traditionell metod" hela tiden kommer till "att man gör som vid säkra hörnet", dvs tar hjälp av kilar mm. Grejen med säkra hörnet är att trädet står stadigt tills jag som huggare bestämmer när det skall falla. Med en kil och jämn brytmån kan man bestämma riktigt noga hur trädet faller.

Har man inte en jämn brytmån så kommer trädet inte att falla där huggaren tänkt sig. Jag inser idé med att få trädet att vrida sig på ned gång för att "rulla av" träd intill och inte fastna.

Annars måste jag säga att jag inte alls förstår varför jag skulle använda en traditionell metod utan säkra hörnet. Då är det jag som huggare som kan få kontroll på situationen, bestämma vilken riktning som trädet skall falla, när det skall. Jag har möjligt att arbeta ergonmiskt, till och med gå ned på knä för att göra rikt- och fällskär för att avlasta ryggen. Med kil(ar) kan jag få stora krafter att på verka trädets fall riktning. Metoden gör att sågen aldrig fastnar i fäll skäret eftersom trädet inte kan nypa igen. När jag lossar säkra hörnet kan jag backa snett bakåt och undvika att trädet sprätter iväg bakåt eller rullar åt sidan. Man undviker spjälkning på rotstocken som är den del som är mest värd.

Och så kommer jag fram till samma slutsats som Mange: Som månskensskogsbonde så är det bättre att alltid arbeta utefter säkra hörnet.

//.D

Avatar Fallback
XPG  
#16029 Hmm :?

Är vi faktiskt så få här som började använda MOTORSÅG

före säkra hörnet kom till våra breddgrader?????????????? :shock:

Är varken mot eller för(säkra hörnet) det e ju helt ok i vissa fall!

Men det värkar vara ganska få som någonsin riktig

behärskat den traditionella metoden ???????

Har jag helt fel ?????????

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16032
Sundhult skrev:Den metod du beskriver MickeBM måste vara allt annat än säker.

Tycker att ni som förespråkar en "traditionell metod" hela tiden kommer till "att man gör som vid säkra hörnet", dvs tar hjälp av kilar mm. Grejen med säkra hörnet är att trädet står stadigt tills jag som huggare bestämmer när det skall falla. Med en kil och jämn brytmån kan man bestämma riktigt noga hur trädet faller.

Har man inte en jämn brytmån så kommer trädet inte att falla där huggaren tänkt sig. Jag inser idé med att få trädet att vrida sig på ned gång för att "rulla av" träd intill och inte fastna.

Annars måste jag säga att jag inte alls förstår varför jag skulle använda en traditionell metod utan säkra hörnet. Då är det jag som huggare som kan få kontroll på situationen, bestämma vilken riktning som trädet skall falla, när det skall. Jag har möjligt att arbeta ergonmiskt, till och med gå ned på knä för att göra rikt- och fällskär för att avlasta ryggen. Med kil(ar) kan jag få stora krafter att på verka trädets fall riktning. Metoden gör att sågen aldrig fastnar i fäll skäret eftersom trädet inte kan nypa igen. När jag lossar säkra hörnet kan jag backa snett bakåt och undvika att trädet sprätter iväg bakåt eller rullar åt sidan. Man undviker spjälkning på rotstocken som är den del som är mest värd.

Och så kommer jag fram till samma slutsats som Mange: Som månskensskogsbonde så är det bättre att alltid arbeta utefter säkra hörnet.

//.D


Måste och måste, jag hävdar fortfarande (tills nån överbevisar mig) att den traditionella metoden är att föredra i vissa fall.

Kan man verkligen bestämma det riktigt noga alla ggr?
Så självsäker är inte jag iaf.
Som sagt otal ggr innan så vet jag om säkra hörnets fördelar och använder mig av det ofta.

Där tycker jag du har fel, en ojämn brytmån kan många gånger få trädet att hamna just där man tänkt sig.
Att få träd att "rulla" är EN variant av det vi talar om, en annan är att påverka riktningen fallet får.

Allt detta kan du åstadkomma med den traditionella metoden också, sen kanske inte alla känner samma trygghet under tiden man gör fällhugget.
Däremot så är du helt utlämnad när du lossar hörnet, har du gjort en missbedömning så är det bara att titta på när det går som det går.
Du kan iofs avbryta din reträtt och börja fippla med brytmånen, men en sån manöver anser jag är ljusår från att vara säker.

Kanske är det så, men jag är nog mer inne på att det är situationen som avgör vilken metod som skall användas.
Självklart beroende på vad man behärskar.
Man ska inte göra nåt man inte känner att man kontrollerar, självfallet!

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#16034
XPG skrev:Hmm :?

Är vi faktiskt så få här som började använda MOTORSÅG

före säkra hörnet kom till våra breddgrader?????????????? :shock:

Är varken mot eller för(säkra hörnet) det e ju helt ok i vissa fall!

Men det värkar vara ganska få som någonsin riktig

behärskat den traditionella metoden ???????

Har jag helt fel ?????????


Tror dom flesta här har börjat med vanligt fällskär, men att många gillar säkerheten man får med "säkra hörnet metoden", man väljer ju på ett annat sätt när trädet skall falla, du får mer tid till att göra en perfekt brytmån, så det är som jag ser det en mycket bra grund att stå på när man skall fälla träd !!

Avatar Fallback
XPG  
#16035
swe#kipp skrev:
XPG skrev:Hmm :?

Är vi faktiskt så få här som började använda MOTORSÅG

före säkra hörnet kom till våra breddgrader?????????????? :shock:

Är varken mot eller för(säkra hörnet) det e ju helt ok i vissa fall!

Men det värkar vara ganska få som någonsin riktig

behärskat den traditionella metoden ???????

Har jag helt fel ?????????


Tror dom flesta här har börjat med vanligt fällskär, men att många gillar säkerheten man får med "säkra hörnet metoden", man väljer ju på ett annat sätt när trädet skall falla, du får mer tid till att göra en perfekt brytmån, så det är som jag ser det en mycket bra grund att stå på när man skall fälla träd !!


:shock: Men varför verkar det då att va så få som kan(eller förstår tekniken)
med att styra/precisera det sista eller första(välj själv)???????

Okej! kanske jag fattar :oops:
om man bara fixar fäll skäret först och sedan siktar in
och sågar med en j---a fart
ditåt och chansar att man får jämt ca 3cm gångjärn
för att hinna springa längre

Då är verkligen den gammla metoden farlig.....

Men det är ju inte riktigt så man skall göra! 😡

förklaring hur man gör finns redan(kanske inte den bästa förklaringen)


Försöker bara tillföra något gott som faktiskt har funnits
och funkat länge! :?

Men det är ju klart det tar en tid innan man lär sig!

Så i säng med er o ut o tästa(träna) imorrn! Då e de ju lördag! :D :D :D

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16036 Säkra hörnet/trigger är inget nytt. Har funnits sedan enmans sågen börgade användas, men intresset har varit klent eftersom många är lite försiktiga med att prova nytt.

Det är svårt o lära sig nya grejer hela tiden o ännu svårare o hålla huvet kallt, samla fakta o göra en slutsats av vad som är bra.

Det är en metod som är säkrare, inget tvivel om det alls!

Att ha grundläggande kunskap o erfarenhet är ju tvunget om man ska kalla sig ens måttligt säker. Å då menar jag ur säkerhets synpunkt inte självkänsla.

Det finns hur mycket som helst o lära sig.
Det blir ett verktyg att ha tillgängligt i lådan o det är aldrig fel o ha flera o välja på.

Kort o gott:
Om du har 13" svärd o kör instick så är det samma moment fast du slutför inte insticket utan drar ut, o tar det sista utifrån o in.
Detta ger did säkerhet! Du kan kolla så det är rätt innan du släpper. Du kan stoppa i kilar, till o med haka i lina om så behövs, du har all tid i världen för det går inte förän du släpper det.

För mig så betyder säkerhet mycket att ha kontroll över situationen.
Jag vill veta att det så långt jag har erfarenhet o kunskap inte blir bättre än så här, då släpper jag.

Här är ett träd jag fällt med 372 36".
Detta drogs med vajer o traktor.
Många stamgrenar, inget kul alls.

Hade inte traktor varit tillgänglig o dra ner det hade trigger använts.

Jag sågade färdigt, flyttade mig o signalerade till traktorn o sen drogs trädet ner.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16037 Gott o väl 1.30 på stubben.

Jag skar ner lite av de som var farliga, men resten av upparbetningen av kronan har de själva gjort.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16050 Citat från www.sakerskog.se

Sågning av fällskäretDet finns många olika metoder att såga fällskäret. Här ska vi redovisa några varianter som är bra att känna till. Vilken teknik som är lämplig beror av trädstorlek, trädlutning, fällredskap, svärdslängd och andra speciella förutsättningar i ett enskilt fall.

Grovt kan man skilja på två huvudtyper; sågning bakifrån och sågning med instick. Metoden med sågning av hela stamdiametern bakifrån ger ingen möjlighet att hindra trädet att gå bakåt och klämma fast svärdet, inte heller att ”säkra” trädet från att falla före det du vill att det ska falla. Sågning bakifrån bör därför endast användas på små träd som kan hanteras genom att trycka mot stammen.

Vid större träd börjar man med att sticka in svärdet och forma hela eller del av brytmånen. Det troligen säkraste sättet är att använda ”säkra hörnet”-metoden beskriven nedan och göra hela brytmånen klar innan man sågar bakåt och lämnar en ”säkring” baktill i ena sidan, säkrar med ett brytjärn eller kil, och slutligen sågar av den sista ”säkringen, hörnet” och fäller trädet.


Här finns lite mer Pedagogik Och länk till texten

http://www.sakerskog.se/default.asp?pageid=2733

Det är vad säkerskog rekommenderar, det där med säkert hörn verkar som det är vid viss diameter på trädet.

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16052
gossebear skrev:Det är vad säkerskog rekommenderar, det där med säkert hörn verkar som det är vid viss diameter på trädet.


Precis, det var därför jag tidigare undrade vilken diameter som vi diskuterar här.

//.D

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16055
Sundhult skrev:
gossebear skrev:Det är vad säkerskog rekommenderar, det där med säkert hörn verkar som det är vid viss diameter på trädet.


Precis, det var därför jag tidigare undrade vilken diameter som vi diskuterar här.

//.D


Enlig Säkerskog så är det under Klent träd 20 cm i stubben, Grovt träd 50 cm i stubben.

M A O, säkert hörn i över 40 cm och under 30 cm är det "vanlig" allt där emellean får man väl kompensera med hur det ser ut.

Avatar Fallback
XPG  
#16211 Idag gav jag mig f-n på att testa säkra hörnet ordentligt
och det började ju gå ganska bra faktiskt! :shock:

Men en sak som man faktiskt ska titta efter(behövs bra syn o ficklamppa)
det är om träet är ruttet inuti (går ju från utsida också) men man ser ju
inte så säkert om det är mera i ena sidan!

Resultatet = det gick åt h----e = fastfällnig 😡

Sågade och filade/fixade MEN när jag kapade säkra hörnet
(backade undan) ups det gick ca30 grader åt höger varför?

JO ca 10cm av gångjärnet var ruttet = gick av lättare =

samma funktion som vid styrande av trädet = skulle jag då

stått med sågen vid gångjärnet o kapat lite till i höger

sida så hade gått att rätta till(en aning iallafall)!
(gran ca45cm/diam)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).