Uppvärmning

Vad har ni för uppvärmning i kojorna?

19 inlägg 13036 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad har ni för uppvärmning i kojorna?

Herr Krånglin  
#159824
huggarn82 skrev:Har en vanlig husqvarna warmwind i min servicevagn de bästa alternativet man kan ha när man har vintrar med en kyla neråt 30- 40 minusgrader, den drar ca 40- 50liter på en vecka, men de gå o få varmare än en bastu oxå,

elpatron o elverk är smidigt men dyrt vid riktigt kall väderlek som förra vintern då de va mest 15 - 35 minusgrader hela vintern få gick ju elverken mäst maett


Fördelar med elverk .
1 Finns det diesel så är det varmt.
2.220volt är ett knapptryck bort.
3 hydrauliskt stödben smidigt med flytt. (En del har ju ställbar bogggie också)
4 bara att plugga in motorvärmarkabeln te bilen och programera kojan så är bilen varm när man ska hem.
5. Behöver inte greja med gasoltuber
6.Funkar faktiskt lite avskrämande på en del skummisar när elverket startar hux flux.
Kom en gubbe i höst som hadde varit och spontan åkt på skogen 2.30 och elverket hadde startat för att ladda värme/el och alla strålkastare tändes :grin:
(gubben är ökänd för dieselstölder)
Han fick bråttom hem =))

Nackdelar
1. Ingen diesel = kallt
2.dyrt som sagt .Dock är de nyare lite billigare i drift än våran gammelvagn
3.Dyr i inköp .Den lilla gröna på nolia gick på över 800 000.


Skulle man ha eget skulle jag nog köpa en med diesel kamin och gasolkamin.

Avatar Fallback

Re: Vad har ni för uppvärmning i kojorna?

skogare  
#159930 Har en pelletspanna vad annars.

Användarvisningsbild

Re: Vad har ni för uppvärmning i kojorna?

Skogshuggarn  
#159963
skogare skrev:Har en pelletspanna vad annars.


Någon som går på 12v?,,,,,

Norrlandsvagnen,,,, El/gasol, men kör mest gasol/dubbla 19, eftersom jag köper den skapligt billigt. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vad har ni för uppvärmning i kojorna?

Kse  
#159982
huggarn82 skrev:
DanielK skrev:sover i koja 2,3 dagar i veckan. Där använder vi en dieselpanna som är insatt utav norrlandsvagnar. fungerar skapligt, vissa gånger kan man vakna av att det är +4 i kojan och ibland +38..



kanske dags o byta regulator man bruka kunna få renovera dom efter ett x antal år!

Och se över termostaten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).