Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Logbear drivare????

6 inlägg 6208 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Logbear drivare????

ÅsaNisse  
#159974 Jag funderar på vilken maskin som man ska satsa på för avverkning i myrmark och även använda på fastmark. Hittade en annons på blocket om en Logbear 4000 årsmodell 2000 med 9000 tim för 500.000:- Lite rejälare än fyrhjulingar och terri 2020, men också högre pris. Får man maskin för pengarna och kan jobba effektivt eller vad ska en liknande maskin kosta? Denna är ju en skördare/skotare.
Var finns det logbear återförsäljare och service i Sverige?



   TS
Avatar Fallback

Re: Logbear drivare????

ÅsaNisse  
#160324 Ingen som vet något om Logbear?

   TS
Avatar Fallback

Re: Logbear drivare????

timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160326 Har en granne som köpt en nyligen,har dock ingen vidare info om den tyvärr.
Min granne har bara haft den i några veckor.

Avatar Fallback

Re: Logbear drivare????

ÅsaNisse  
#160331 Kul att höra, för det var ju inte så långt bort.
Hör av dig med mera info om du kan.
Alternativt en direktkontakt med din granne. :?:
Tack på förhand.

   TS
Avatar Fallback

Re: Logbear drivare????

Kioti  
#163141 Såg en listad hos Marcus var i Findland eller Estland, har för mig den kostade under 300,000 o mindre tim än den du nämnde. Sökte under Terri den kom upp som Logbear / Terri 34

Användarvisningsbild

Re: Logbear drivare????

Peteflamingstar  
#204365 Hej, lyfter en gammal tråd!

Firman hade en Logbear 4000 under flera år, vi sålde den förra året. Använde den i huvudsak som skotare även om vi hade ett Keto-aggregat till. Som skotare hade vi bäst nytta av den på små jobb på villatomter o dyl, eller när vi gjorde naturvårdsavverkningar åt t.ex. Länsstyrelsen. Slutsatsen är att man bör ha bra betalt för den om det ska gå ihop, helst timpenning. Den låga markifrigången gjorde att det krävdes plan och stenfri mark, låga stubbar samt skicklig förare för att inte hänga upp sig eller kränga av banden. Som "vanlig" skotare på dåliga marker är den överskattad, en JD 810 med 700-hjul o bärande band går fram minst lika bra på myrar och är både snabbare samt lastar mer. Som skördare var den heller inte särskilt effektiv, svårt att få bra säkerhet på mätning osv då grejerna inte kändes tillräckligt utprovade. Nu var våran maskin iofs från -06 el dyl så de nyare kanske är bättre.
En fördel var att den rymdes på ett lastväxarflak så flytterna blir väl billigare än med trailer.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).