Före och efter jobbet

Erfarenheter vad gäller Förmånsbilar

14 inlägg 23266 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Erfarenheter vad gäller Förmånsbilar

Skogshuggarninorr35  
#159686 Vi diskuterade firmabilar här en dag och då kom även möjligheten att ha en förmånsbil.
Är det någon som har erfarenhet med förmånsbilars för och nackdelar?


Senast redigerad av Skogshuggarninorr35 sön 05 feb 2012, 12:23, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter vad gäller Förmånsbilar

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159689 Jag har en förmånsbil och tycker att det är mycket bra.
Mitt avtal är att jag betalar allt bränsle själv och får milersättning för de mil som jag kör i tjänsten.

Alla övriga kostnader såsom värdeminskning, finansiering, bilskatt, besiktning, reparationer, däcksbyte, ut och invändig tvätt, p-avgift mm står arbetsgivaren för. Min snälla arbetsgivare har även betalat en mindre krock och P-böter!

Väljer man en bil med låg bränsleförbrukning/man får köpa billigt bränsle av arbetsgivaren och om man kör mer är 3000 mil i tjänsten så har man en billig bil.

För arbetsgivaren är det bra med en miljöbil med skattebefrielse, leasingavtal där momsen kan dras av till 50%.
Dock är det oftast bättre att arbetsgivaren skriver ett leasingavtal med sin bank som köper loss bilen kontant från bilfirman till ett hårt nerprutat pris.
OBS! Bilen ska vara "naken" så att förmånsvärdet blir så lågt som möjligt.

All extra utrustning som sedan köps till dras (tror jag) till 100% och höjer ej förmånsvärdet.
Bra för både arbetsgivare och personal.
Vad skattemyndigheten tycker är en annan sak men att du i efterhand köpte extraljus och vinterhjul har jag svårt att tro att det blir ett problem.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter vad gäller Förmånsbilar

Skogshuggarninorr35  
#159691 Köper du en ny bil med extrautrustning ska det räknas in i förmånsvärdet vad jag förstår.
Men köper du en begagnad bil med extrautrustning räknas inte extrautrustningen inte in i förmånsvärdet eftersom du inte kan påverka vad som redan sitter på bilen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter vad gäller Förmånsbilar

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159703
Skogshuggarninorr35 skrev:Köper du en ny bil med extrautrustning ska det räknas in i förmånsvärdet vad jag förstår.
Men köper du en begagnad bil med extrautrustning räknas inte extrautrustningen inte in i förmånsvärdet eftersom du inte kan påverka vad som redan sitter på bilen.


Låter som att företaget hyr en maxutrustad bil i en månad så att den blir "begagnad".
Sedan köper banken loss den för ett bra pris. De leasar sedan ut den till företaget.
Hips-vips så försvann förmånsvärdet på extrautrustningen!

Tydligen är det bra att betala rejält i leasing avgift eftersom momsavdraget då optimeras.
Att sedan företaget köper loss bilen efter 3 år till 10% restvärde går tydligen bra.
Om sedan den anställde ska köpa loss bilen måste det vara till ett hyfsat nära marknadsmässigt pris annars blir det problem med skattemyndigheten.

Om den anställde ska köpa är det ju bra om det på papperet är en snikmodell
som i verkligheten är en maxutrustad, chippad sak.
Sedan ska ju arbetsgivaren maxa med stora servicen, lackförsegling, rekonditionering, fixa
parkeringskadan, nya sommar och vinterdäck mm innan den anställde köper bilen.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter vad gäller Förmånsbilar

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159707 Jag har också en förmånsbil med nettolöneavdrag men samma vilkor som Zalman. Har snart kört med den i tre år så nästa månad är det dags att byta.

Förmånsvärdet är 4100 kr/månad och nettolöneavdraget är 2000 kr/månad.
Det fungerar såsom att från förmånsvärdet dras nettolöneadraget och den resterande summan läggs på lönen som man får betala statlig löneskatt på, ca 50%.

Detta resulterar i (4100-2000)+(2100*0,5)=3050 kr/månad i kostnad för mig.
Nettokostnaden blir 3050 x 12 x 3 = 109 800 kr för att ha bilen i tre år. Det är inte gratis, som många tror, men helt ok med tanke på att man kan hålla sig med ny bil var tredje år.

Bilen är en Subaru Outback med Boxerdiesel, bra vinterbil samt även helt ok vid körning på sämre skogsvägar. Markfrigången är 20 cm.
Senast redigerad av OAS-forests sön 05 feb 2012, 13:59, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter vad gäller Förmånsbilar

haggloader  
#159711 OAS, vad är det för bil och inköpspris?

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter vad gäller Förmånsbilar

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159713 Det är en Subrau Outback med Boxerdiesel.

Tror listpriset var ca 330 000 kr men då var det riktig torka för bilförsäljarna, fick den för <7 basbelopp.

Mitt nettolöneavdrag stiger med ca 1000 kr/mån för varje ökning i basbelopp.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter vad gäller Förmånsbilar

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159716 Jag har inget nettolöneavdrag alls :-)

Bilen är så snål att milersättningen på 9.50kr/mil nästan räcker till bränslekostnaden(privat+tjänstekörning).
Har därmed nästan gratis bil.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter vad gäller Förmånsbilar

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159722
Zalman skrev:Jag har inget nettolöneavdrag alls :-)

Förmånsvärdet läggs på din lön och du betalar marginalskatt på den förmånen då?
eller har du bruttolöneavdrag?
eller är det nåt annat upplägg?

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter vad gäller Förmånsbilar

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159735
Zalman skrev:Har därmed nästan gratis bil.

Är du säker på att det är en förmånsbil du har?

Den som har en förmånsbil får alltid ett förmånsvärde lagt ovanpå lönen varje månad. Förmånsvärdet varierar beroende på bil, se skatteverkets sida;
http://www.skatteverket.se/privat/etjan ... 08887.html

Det finns två alternativ;
a) förmånsvärdet läggs ovanpå lönen rakt av
b) förmånsvärdet reduceras med ett nettolöneavdrag

Alternativ a) medför lägre kostnad för arbetstageren men högre kostnad för arbetsgivaren eftersom den då får betala sociala avgfter på hela förmånsvärdet.
Alternativ b) medför att arbetstagaren betalar en del av vad bilen kostar (förmånen) genom så kallad skatteväxling, nettoavdrag på lönen efter skatt. Detta är det vanligaste upplägget.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter vad gäller Förmånsbilar

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159740 Jag har ett förmånsvärde som läggs på lönen enligt Alt A.

Tips om bilförmån:
http://avdragslexikon.se/avdrag/bilforman

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter vad gäller Förmånsbilar

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159746 Tänkte väl det :)

Viktigt är att skilja på tjänstebil och förmånsbil om man inte vill riskera skattetillägg. Tjänstebilar får inte köras privat, endast i tjänsten. Man får inte heller använda dem för resa mellan bostad och arbetsplats om man inte är hemstationerad.

En vän till mig som var stationerad på en arbetsplats i staden hade tillgång till en tjänstebil. Han körde en en volvo v70 som företaget ägde, till och från jobbet. Det blev 1800 mil det första året. Pga en p-bot i staden blev skattemyndigheten nyfiken på hur körjournalen såg ut.

Eftersom han inte hade någon annan bil och han bodde 2 mil från staden blev han eftertaxerad för att ha haft en förmånsbil. Tror det blev 40 000 kr, surt med skatt i efterskott.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter vad gäller Förmånsbilar

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159811 Jag har förmånsbil, med maxxad leasing för att få bort momsen..

Kostar väl som OASforest här ovan privat..
Verkar vara minst dåliga alternativet, bilar e ju alltid dåliga affärer, om man vill ha en skaplig bil även privat. Jag kör ofta barn till dagis etc. så 4 bra säten är ju ett krav. Komfort ett annat krav..

Min redovisningskonsult rekommenderade förmån, då det är i princip omöjligt att föra en körjournal som håller SKVs mått, tid plats syfte etc. (är nog många som skulle åka dit vid revision...)
Och jag använder ju faktiskt bilen privat - betala skatt är väl sexigt vare nån som sa förr i tiden... :)

Lite OT... MEN - det jag inte vet riktigt hur man ska hantera, är när leasingen tar slut..
Ska företaget köpa loss den till restvärdet (rätt lågt, men den e ju skogskörd.. hehe) eller bara byta in den mot en ny, eller företaget säljer den till någon utomstående för X pengar?
Hur sätter man då priserna?

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter vad gäller Förmånsbilar

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213022 Om man skriver ett leasingavtal med sin bank som köper loss bilen kontant från bilfirman till ett hårt nerprutat pris, vilken ränta har ni fått då på leasingavtalet?

Om restvärdet efter 36mån är 50%, är det ett problem att köpa loss den
då för detta värde ur skattesynpunkt?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).