Skogsekonomi

Landshypotek

30 inlägg 17332 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Landshypotek

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159432 Den ultimata banken för oss skogsägare!

Då man läser på deras hemsida får man ju intrycket att Landshypotek är i en egen klass då det gäller att finansiera skog jfm de andra bankerna. Se länk; http://www.landshypotek.se/sv/

Är det så eller bara en skröna? vad har ni för erfarenheter?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Landshypotek

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159472 Både ja och nej. Nytt är
Landshypotek har nu i dagarna gått ut med att låntagare får betala in 4% av lånesumman.
Men det är frivilligt.
Särskilt lån finns till insatsen.
Rejäl avkastning lovas på insatserna. 8-10 %
Tidigare betalades insatser med en DEL av återbäringen.
Återbäring var baserat på % av ränteinbetalningarna.

Lite tillspetsat sagt, kan man säga att medlemmen blir till för föreningen.
I stället för tvärs om, som tidigare.

Orsaken till förändringen är att verkligheten nått även jord och skogsbruksföretagare, ang bankers egetkapital.

Dessa amerikanska rating företag som höjer och sänker bankers kreditvärdighet, har dragit åt tumskruvarna även på Landshypoteksföreningen.
För att få behålla sina tre stora AAA så ska det finnas insättningskonton. tex skogskonto.
Det är nog lätt fixat, men öka egna kapitalet är där i mot värre.
500 Millis behövs pg stora avgångar på äldre lån.

Hypoteket kan inte få in pengar av de som lånar, för dom har inga eftersom de lånar.
Då återstår de som nästan är skuldfria, eller har pengar. Att dessa låter sina slantar komma hypoteket till godo. och får ränta som vilken annan bank som helst.

Sedan har vi det fläskben som erbjuds låntagarna, låna till insatsen få upp till 8-10 % ränta på INSATSERNA.

Finns mer att skriva.

Varför vet jag det här!
Jo jag ringde upp en styrelsemedlem och frågade om det jag ville veta!
Hypoteket är min favorit trots förändringen.
BONUSAR EXISTERAR INTE.
Inga kreditförluster 2010.
Kunnig personal.
Jag antar att de finns de som har sämre erfarenheter än vad jag beskriver.
Deras åsikter bör nog också komma fram.
En skicklig förhandlare, kan nog få andra banker att krypa mer på räntan.
Framför allt nu när återbäringen baserar sig på insatserna.
Medelmåttorna är nog ganska trygga hos Landshypotek tror jag.

Användarvisningsbild

Re: Landshypotek

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159605 Rejält bra avkastning vad det verkar på insatskontot, 8-10%. Det finns inget liknande på marknaden, dock är insatsen begränsad till 4%. T.ex. om du har lånat 1 Mkr får du bara betala in 40 kkr på insayskontot. Avkastningen till dig blir då 3,2-4 kkr/år, det täcker ju räntan upp till lån på 100 kkr! Med andra ord så får du låna 100 kkr gratis om du sätter in 40 kkr.

Verkar ju bra men jag tyckte jag läste något om att insättningen ej garanteras av den statliga insättningsgarantin, dock torde Landshypotek vara den sista banken som går i konkurs. Så den risken är mycker låg.

   TS
Avatar Fallback

Re: Landshypotek

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159608 Känns som Landshypotek har dåliga räntor.

Handelsbanken har 3,36% i ränta för en 90-dagars Stiborlåst ränta, efter lite förhandling.

Avatar Fallback

Re: Landshypotek

Minken.  
#159610 Ja dåliga räntor och nu med det "fantastiska" medlemslyftet så uteblir dessutom återbäringen på betald ränta!

Användarvisningsbild

Re: Landshypotek

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159674
Zalman skrev:Känns som Landshypotek har dåliga räntor.
Handelsbanken har 3,36% i ränta för en 90-dagars Stiborlåst ränta, efter lite förhandling.

Det lånet finns inte med på Handelsbankens standardutbud, ser att bundet på 3 månader har 4,43% ränta.

Vad kvävs för att få ett Stiborlåst lån?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Landshypotek

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159675
Minken. skrev:Ja dåliga räntor och nu med det "fantastiska" medlemslyftet så uteblir dessutom återbäringen på betald ränta!

Jag tycker att Landshypotek har bra standardutbud, t.ex. har jag ett 5-årigt lån låst på 3,7%. Men det kanske går att förhandla fram bättre vilkor hos andra aktörer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Landshypotek

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159680
OAS-forests skrev:
Zalman skrev:Känns som Landshypotek har dåliga räntor.
Handelsbanken har 3,36% i ränta för en 90-dagars Stiborlåst ränta, efter lite förhandling.

Det lånet finns inte med på Handelsbankens standardutbud, ser att bundet på 3 månader har 4,43% ränta.

Vad kvävs för att få ett Stiborlåst lån?


Om man har ett stort lån, med bra säkerhet, så kan ett Stiborlåst lån vara bra.
Med Stiborlåsning menas att man låser ett påslag i te.x. 2 år.

Exempel
3 månaders Stiborränta den 3 februari 2,548%
http://www.riksbank.se/sv/Rantor-och-va ... ay&s=Comma

Om du låser ett påslag på 80 punkter i två år så skrivs lånet om var tredje månad.
Om du skrev om den 3 februari så blev då räntan 2,548+0,80= 3,348%.

Sjunker Stiborräntan till 1,980% den 3 maj så blir låneräntan 1,980+0,80=2,78%.

När 2år gått kan man kanske förhandla om påslaget från 80 till 70 punkter.

Observera att det är bara påslaget som är låst, betala av på lånet kan man göra vid varje
3 månaders tillfälle.

Användarvisningsbild

Re: Landshypotek

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159688 Låter precis som bundet 3-månaders då, med skillnaden att det är billigare. H-bankens vanliga 3månaders ligger på 4,43% du talar om att man bör kunna få 3,348%, det är en differens på 1,082%.

För ett lån på 1Mkr gör det 10 820 kr i lägre ränteutgift. Finns denna låneprodukt på varje kontor eller måste man tala med speciella handläggare?

   TS
Avatar Fallback

Re: Landshypotek

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159698
OAS-forests skrev:Låter precis som bundet 3-månaders då, med skillnaden att det är billigare. H-bankens vanliga 3månaders ligger på 4,43% du talar om att man bör kunna få 3,348%, det är en differens på 1,082%.

För ett lån på 1Mkr gör det 10 820 kr i lägre ränteutgift. Finns denna låneprodukt på varje kontor eller måste man tala med speciella handläggare?


Som vanligt så måste man ju gå runt bland olika banker för att pruta ner räntan.
Prata med te.x. Handelsbanken, SEB, Danske bank och Länsförsäkringar.
Flera har möjlighet till en låsning till Stibor.

Anledningen till att jag tycker att Stiborlåsningen är bra är att jag tidigare förhandlade fram en bra 3 månaders ränta hos en bank för att ett år senare fått se min ränteprutning bli värdelös. Då skulle man in och tjafsa om räntan igen, kändes helt oseriöst.
Man fick dumma argument såsom att bankens lånekostnader hade höjts.
Då får man helt enkelt rösta med fötterna och byta bank.

Banker ska hållas kort. Till exempel Nordea tjänade 9,0 miljarder kronor, för fjärde kvartalet 2011. Miljarder delas ut till bankernas personal.

"De anställda på Handelsbanken har haft ett rekordår för sin vinstandelsstiftelse Oktogonen, skriver Dagens industri. Stiftelsen har i år betalat ut 1,6 miljarder kronor och trotjänarna får 9 miljoner när de fyller 60 år."

Det visar på att kunderna måste tuffa till sig för att sänka bankernas hutlösa vinster.

Avatar Fallback

Re: Landshypotek

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159756 Vad gäller Landshypotek så låter det bra med 8-10%.
Betalar jag in fullt tex 40000:- det ger 8-10%
Betalar jag av lånet. till hälften. Så får jag nog bara bra ränta på 20000:-
De insatser som blivit överinsatser tvivlar jag på att det blir den höga % på.
Misstänker att det är en annan räntesatts, glömde fråga om det.

Vore bra om någon i styrelsen tog till orda här på forumet.
Jag är övertygad om att det finns förtroendevalda till Landshypotek som tiger still.

Användarvisningsbild

Re: Landshypotek

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159789 Jag har anmält mitt intresse i allafall.
Har ju ett lån med 5-års löptid så det är väl bara att gilla läget... i fem år i allafall.

   TS
Avatar Fallback

Re: Landshypotek

BMC  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159984
Famag skrev:Betalar jag av lånet. till hälften. Så får jag nog bara bra ränta på 20000:-
De insatser som blivit överinsatser tvivlar jag på att det blir den höga % på.
Misstänker att det är en annan räntesatts, glömde fråga om det.


Som jag har förstått det så allt som överstiger 4% av lånet lyfts ut från insatskontot och förs över till ditt konto som du kan använda.
Du kan alltså aldrig ha mer än 4% av lånesumman som räntegrundande.

Avatar Fallback

Re: Landshypotek

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160063 Det var skillnad det.
Då blir dom inte kvar som insatser.
Överinsatsen kan då användas till avbetalning.

Är det här korrekt uppfattat BMC ?

Avatar Fallback

Re: Landshypotek

Minken.  
#160165
OAS-forests skrev:
Minken. skrev:Ja dåliga räntor och nu med det "fantastiska" medlemslyftet så uteblir dessutom återbäringen på betald ränta!

Jag tycker att Landshypotek har bra standardutbud, t.ex. har jag ett 5-årigt lån låst på 3,7%. Men det kanske går att förhandla fram bättre vilkor hos andra aktörer.

Jag har faktiskt också själv ett femårigt lån låst på 3,7 %(band hösten 2010), men det säger ju inget om banken i sig. Bara för att du och jag hade "turen" att binda precis i rätt tid så innebär ju inte det att banken har bra villkor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).