Motorsåg och handhållet

Nye Husqvarna 555/562xp

275 inlägg 104263 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#148560
peter399 skrev:Har du inte kvar din(a) 362 or Huggarn ? Ser inget i din signatur. 362 verkar aldrig har blivit någon 361. Tror att många kommer uppskatta vikten hos 560 ;)



nej jag har inte kvar mina 362or! såg ingen anledning till det då jag fick 261orna! dom fixar i princip allt jag vill med bravur! vikten hos 560!? tja...den är som 357,ms361 o 362! inget nytt under solen där! 560 varvar bra o har bra gasrespons på toppvarv! men från tomgång o upp så hade nog både 361 å 362 bättre respons får jag lov att säga!! :roll: framförallt 361an!

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

SawTroll  
#149983
sågmek skrev:555 = 5,4kg /4,4hk
560xpg = 5,6kg/4,8hk
59,8cc båda två även 562:an :grin:


Hvor har du 4,4hk for 555 ifra, det stemmer ikke med noe jeg har sett tidligere? :?:

3,1kW er ikke 4,4hk, uansett om det er hk(m) eller hk(i). 3,5kW er imidlertid 4,8hk(m) eller 4,7hk(i). Begge typer er imidlertid bhp, så det begrepet er meningsløst i spesifikasjoner, når de gamle SAE hp er ute av bildet.

Når det gjelder vekten, så er det litt forskjellige tall i forskjellige HVA dokumenter, men vekten på 555 og 560xp er alltid den samme, og 562xp en del tyngre. Håndtaksvarme (g) øker selvsagt vekten noe, og finnes ikke på 555 (så langt).

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149992
SawTroll skrev:
sågmek skrev:555 = 5,4kg /4,4hk
560xpg = 5,6kg/4,8hk
59,8cc båda två även 562:an :grin:


Hvor har du 4,4hk for 555 ifra, det stemmer ikke med noe jeg har sett tidligere? :?:

3,1kW er ikke 4,4hk, uansett om det er hk(m) eller hk(i). 3,5kW er imidlertid 4,8hk(m) eller 4,7hk(i). Begge typer er imidlertid bhp, så det begrepet er meningsløst i spesifikasjoner, når de gamle SAE hp er ute av bildet.

Når det gjelder vekten, så er det litt forskjellige tall i forskjellige HVA dokumenter, men vekten på 555 og 560xp er alltid den samme, og 562xp en del tyngre. Håndtaksvarme (g) øker selvsagt vekten noe, og finnes ikke på 555 (så langt).

Tror han fått det från samma Husqvarna dokument som jag har.

555: 3,2KW/4,4HK
560: 3,5KW/4,8HK

Var har du fått dina uppgifter?

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159563 Jaha! 2.5 månader och ca 40 timmar effektiv körning gick min 560 innan den hamnade på "bänken"!! haveri på ena drivaxellagret! Vilken sabla "otur" jag har med Hva!! snackade med en engelsman jag känner, han kände till flera 560 o 576 med samma problem! dom flesta hade gått ca 20-30 timmar! jag har nu en ny 560.....hoppas att lagren i den håller några timmar mer! :roll:

jäkligt synd detta på en i övrigt riktigt trevlig såg!! hoppas att dom dåliga lagren kom från en "dålig sändning"! det händer visst titt som tätt sa handlarn!

Nu skulle jag egentligen sagt nåt mer, men har sagt det så många ggr så jag låter bli! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159565 Jo, har hört fler här som haft vevlager strul.

Jag tror de överanstränger den, den går varm helt enkelt.

18-20" i fällning av grovt är nog inte vad den är tänkt till.

Det är ingen fäll såg... Stor kvistnings såg eller "liten" allround...

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159598
Mange skrev:Det är ingen fäll såg... Stor kvistnings såg eller "liten" allround...


Nja...vet inte om jag håller med riktigt! det är klart det är en fällsåg! och visst... en stor kvistningssåg! men om man behöver en sån stor kvistningssåg så är ju normalt även träden hyfsat stora typ asp och andra lövträd! ska man då ha en ännu större såg å fälla dom med då, och sen kvista upp dom med 560n? det funkar inte så i verkligheten...då gör man alla moment med samma såg! utom dom allra värsta asen till träd!

om din teori är rätt! vilken hva modell ska man då köpa o baxa runt på om man ska tex rotkapa vindfällen i nån månad?eller kapa ved? 372,390 eller 395? nej...jag tror att om man ska rotkapa eller fälla normal svensk skog så är 560 helt rätt rätt hva modell! jag tror att den enkla förklaringen är helt enkelt att dom skruvat i för dåliga lager i dom! för det finns ju uppenbarligen andra 60 och 50cc sågar som håller i samma typ av arbete!.... flera hundra % längre än min 560 gjorde! hoppas hva drar lärdom av detta å skruvar i riktiga lager i 550n!! skräplager kan dom sätta i billigare modeller...men inte dyra XP modeller! det är min åsikt! det är ju hva "gubbar" här på forumet.......om ni tycker att jag har fel, så förklara gärna vad dessa haverier beror på annars? nånting är det ju helt uppenbarligen som inte är som det ska vara!

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159600 så vitt jag o handlarn kunde se så är det exakt samma lager som det sitter i 346! borde man inte gå upp i lagerstorlek/kvalitet på en större å starkare såg? :roll:

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

johan eriksson  
#159604 Sitter samma lager i Hva 162, 61, 266, 346, 372, Jonsered 625, 2152 Artnr 738 22 02-25, så dimmensionsmässigt borde de räcka, får hoppas att dom "bara" fått en dålig sändning

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159616 Funkar inte med en såg här. Har aldrig gjort. I efter storm o i fällning går många med 372 o fäller o kapar loss. Sen mindre som kvistar o apterar. Där funkar nog 560 lika bra som 357, vilket inte heller är fällsåg.

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159627 Jag tror inte lagret i sig är problemet. Det är hur vi ser skadan. Orsaken att lager går är nåt annat.

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159676
Mange skrev:Funkar inte med en såg här. Har aldrig gjort. I efter storm o i fällning går många med 372 o fäller o kapar loss. Sen mindre som kvistar o apterar. Där funkar nog 560 lika bra som 357, vilket inte heller är fällsåg.


Det arbetsättet känner jag inte igen. När jag jobbat med stormskog har problemet ofta varit att välja såg. Det är ofta långa sträckor att gå och då vill jag ha en liten såg att bära men sen när jag kommer fram är det ofta grova träd som ska kapas och då vill jag ha en stor såg.
För mig har valet stått mellan 346 och 357 för större än så har kännts för tungt att bära.

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159692 Det är olika i olika regioner viken skog det är och hur grovt det är.

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159693 De flesta som gick ensamma i storm skog hade som du två såg, men merparten gick två och två av de jag träffat som gick som anställda. Då med en större 70cc + o en mindre 55-60cc

Användarvisningsbild

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159725 Om man ser det så här i sågarnas familjer:

162 var en såg lämpad för fällning. Inte så kul o kvista med, men det gick.
266 var mer all round. Inte like bra fäll såg, men det gick. Den var roligare o roligare o kvista med än 162. Många huggare här hade två sågar, efter det att 140 serien kom in i bilden.
Rent lyriska va de när de hade 162 o fällde med o 44/444 för klenare o kvistning.
272 var ungefär lika med 266 fast mer brum i den.
262 Var lika mycket fäll såg som 257/254, fast mer brum i den.
Den gillade inte att bli belastad hårt i tunga kap och skär. Till o med dem som fick 254 att prestera bättre under längre tid.

Att den har kubiken säger inte att det tvunget är i en kategori. Sågens egenskaper avgör detta.
Fäll sågar vill man ska ha ett brett register i varvtalet, mycket vrid o hastighet kommer i andra hand.
Dagens jakt på emissioner o varvtal ger kanon fina kvistnings sågar, men går de hårt blir de lätt varma. Emissioner slår högre än driftsäkerhet/hållbarhet, så är tidens melodi.

Avatar Fallback

Re: Nye Husqvarna 555/562xp

Nonkan  
#159792 Häromkring används mest sågar i 60 cc-klassen för losskapning av vindfällen. Det är mest gran så det räcker till med de sågarna. En och annan HVA 576 och Stihl 441 går också, men det är riktigt sällan.

Sågarna som såldes mest under Gudrun och Per-stormarna var Husqvarna 357 och Stihl 361. Rätt eller inte kan man diskutera, men sågarna håller för det ändamålet i alla fall, även om man kanske inte kan plocka ut 20 år ur dem utan kanske får byta såg efter 2-3 år. Spelar ingen större roll då de oftast skrivs av direkt.

Låter inte bra med vevlagren i vilket fall. Kollar man prislistor så ska det inte vara dåliga lager generellt i alla fall, SKF 6202 C3 är det enligt reservdelsnumret.

Blir spännande att se vad som hänt, det kan ju vara lite vadsomhelst.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).