molnia skrev:jag skulle helt klart satsa på fotgas, fram-back, spakstyrning, ev fotbroms istället för skogsdäcken. däcken är ju lätta att byta ifall det visar sig att skogen är hård mot dom eller kvalitén på dom var dålig men styrning bakåtvänd är så mycket mer jobb att fixa i efterhand. Men för många hobbyhuggare klarar man sig länge på vanliga däck.
Loof skrev:molnia skrev:jag skulle helt klart satsa på fotgas, fram-back, spakstyrning, ev fotbroms istället för skogsdäcken. däcken är ju lätta att byta ifall det visar sig att skogen är hård mot dom eller kvalitén på dom var dålig men styrning bakåtvänd är så mycket mer jobb att fixa i efterhand. Men för många hobbyhuggare klarar man sig länge på vanliga däck.
Tack ska ni ha! Är nu mer övertygad om att ha gas, fram/back och styrning. 8000 för en broms känns överflödigt då man flyttar sig bakåt i sakta mak. Ska besluta mig i morgon då säljaren måste ha besked måndag morgon för att få med ändringen. Har läst en del om däcken och traktorn kommer ju att gå lite på inägorna också samt vara för snöskottning och då är radial bättre. Man får pumpa lite hårdare i skogen och helt enkelt vara försiktig, sen kan ju alla ha otur eller inte
molnia skrev:Jo man får köra med förstånd. har man en liten buske/träd som har vuxit upp i traktorvägen så ska man helst såga av den så nära backen det går,för undvika "stubb" i däcken. Latmans-varianten är ju att bara köra över och låta dom böja sig men risken är då att när man kommer tillbaka på samma ställe att busken kommer som ett spjut underifrån och prickar något litet men o så viktigt. En traktor är ju inte lika säker som en skotare på det viset.
Bukplåt tänker en del av er nu då. Jo jättebra, men det skyddar inte grenar från att tränga in i fläckten, fläcktrem, kylare..mm. så man kan spara mycket arbete genom att röja vägar.
Loof; din traktor blir bättre andrahandsväde på med denna utrustningen. Skulle gissa att någon lätt betalar ca 15-20 mer för en traktor som har denna utrustningen. så jag tror du får igen pengarna OM det blir aktuellt med försäljning någon gång.
ni får gärna ge mig på pälsen om jag har fel...
Valtra skrev:Loof skrev:molnia skrev:jag skulle helt klart satsa på fotgas, fram-back, spakstyrning, ev fotbroms istället för skogsdäcken. däcken är ju lätta att byta ifall det visar sig att skogen är hård mot dom eller kvalitén på dom var dålig men styrning bakåtvänd är så mycket mer jobb att fixa i efterhand. Men för många hobbyhuggare klarar man sig länge på vanliga däck.
Tack ska ni ha! Är nu mer övertygad om att ha gas, fram/back och styrning. 8000 för en broms känns överflödigt då man flyttar sig bakåt i sakta mak. Ska besluta mig i morgon då säljaren måste ha besked måndag morgon för att få med ändringen. Har läst en del om däcken och traktorn kommer ju att gå lite på inägorna också samt vara för snöskottning och då är radial bättre. Man får pumpa lite hårdare i skogen och helt enkelt vara försiktig, sen kan ju alla ha otur eller inte
Ska du lägga 550 papp på en traktor, då tycker jag inte du ska snåla in 8000 och inte köpa bromsen, visst du flyttar dig långsamt. men när du ska stanna för att lasta? blir det lite kuperat så rullar traktorn iväg. Kompisen körde bakvänt utan broms nerför en backe, drivningen la av och maskinen skenade iväg. Bromsen blev en björk som va 40 cm grov, trädet rök av men maskinen stod iallafall stilla.
Gällande driv och odrivet på kärran så skulle jag ta driven kärra alla dagar i veckan. Hade hellre köpt en bättre begagnad traktor för billigare peng o köpt en driven kärra, även broms på kärran.