Socialt (mer om oss)

Sluta med Alkohol ??

349 inlägg 211414 visningar 40 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sluta med Alkohol ??

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159466 Ett känsligt ämne för en del men jag kan tala om vad som jag upplevt. Efter att ha intagit alkohol i 49år i stigande skala med åren...tills det blev en stor belastning sökte jag Hjälp nu har jag varit fri i 2153 Dagar underbart.Tveka inte om någon vill fråga jag vet vad som passade mig. En dag i taget.

Hällsning Tills vidare en nykter pensionär.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Sluta med Alkohol ??

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159471 Respekt.

Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159473 Beundransvärt, verkligen !

Användarvisningsbild

Re: Sluta med Alkohol ??

Kse  
#159480 Bra jobbat!
Är nog många som inser att dom har problem men stoltheten gör att det tar emot att söka hjälp, medan andra tycker att det bara är omgivningen som har problem med att dom dricker.
Och att klara av att sluta sitt missbruk utan hjälp är nog mycket svårt.
Har själv varit förskonad från alkoholens bieffekter under min uppväxt då det druckits i mycket måttliga mängder hemma.
På senare år har man ju dock insett att så är det inte överallt.
Har några i min omgivning som dricker alldeles för mycket men det är svårt att tillrättavisa vuxna människor och gör man det så är effekten sällan den önskade.
Man måste nog själv bestämma sig innan man kan få hjälp.

Återigen, mycket starkt jobbat.

Användarvisningsbild

Re: Sluta med Alkohol ??

Kjell S  
#159486 Har själv ett dj:a jobb att få kärringen att dra ner på förbrukningen.
Dricker själv numera varannan helg o åker o fiskar eller så hellre..
Tackar dessutom nej om hon kommer med upphällt glas el. dyl.
Pratar om det m.el.m. varje vecka utan någon större respons.
Man förlorar ju hemskt mycket att inte se dagen an i nyktert tillstånd...

Några tips?

Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

novis??  
#159490
Kjell S skrev:Har själv ett dj:a jobb att få kärringen att dra ner på förbrukningen.
Dricker själv numera varannan helg o åker o fiskar eller så hellre..
Tackar dessutom nej om hon kommer med upphällt glas el. dyl.
Pratar om det m.el.m. varje vecka utan någon större respons.
Man förlorar ju hemskt mycket att inte se dagen an i nyktert tillstånd...

Några tips?

bli fyllsjuk nå djävulskt,jobba som en dåre,byt kärring är bässt :grin:

Användarvisningsbild

Re: Sluta med Alkohol ??

Kjell S  
#159493 2 av 3 hitills... älskar dock kärringen.. så man har väl lite att jobba på än!
Bra tips dock, som mitt undermedvetna tyr sig mer o mer till.
Förutom kärring kanske - ny hunn o lite aktivare jakt kanske...

Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

4WD  
#159511
backman skrev: Sökte jag Hjälp nu har jag varit fri i 2153 Dagar underbart.Tveka inte om någon vill fråga jag vet vad som passade mig. En dag i taget.

Hällsning Tills vidare en nykter pensionär.

Högaktar din järnvilja!
Håller med Slurfi: RESPEKT.

Användarvisningsbild

Re: Sluta med Alkohol ??

Kjell S  
#159514 I ärlighetens namn - starkt Åke!

Hoppas vi alla som berörs kan hitta någon hjälp i denna tråd.
Va´f´n man måste ju kunna nämna det mesta och det som känns lite tabu här.
Alla är nog drabbade mer eller mindre och har säkert något att bidra med.

Jag kommer iaf följa tråden och hoppas det hjälper mig att stå emot drickandet.
Tror dock att det kommer att driva ut mig på vägarna än mer i år för att få se mer
det vackra av Svea Rike som man annars missar liggandes med en dj:a baksmälla
eller pga att man låtit sig övertalas till att sitta o pinas på en pinnstol för sällskaps skull...

Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159524 Tack backman!
Ditt initiativ att skriva här beror säkert på din nya situation där du säkert redan bedömt vad det kunde inneburit om du inte tagit det viktiga steg du gjort. Du märker även här hur du bärs upp av vi andras värderingar omkring det du gjort. Det skulle förvåna mig om du inte fått många berömmande och värmande bemötande från din närmaste omgivning. Välkommen i gänget bland personer som inte dricker! Vi är inte så många.

Jag vill också använda tillfället till att lyfta tanken till vissa inslag på vårt forum, som förefaller vara skrivna sent på natten när promillehalten ökat och de "kavata" tankarna måste uttryckas.
Titta på era inlägg även dagen efter. Har ni annan uppfattning då så byt text.
Men ännu mera välment råd är att se det som ett tecken på att alkoholen blivit ett problem för er och er omgivning.
- Kör ni bil och är alkoholpåverkad är det också allvarliga tecken.
- Kanske någon använder alkohol som medicin för något jobbigt. Har du gjort den mer än en månad så blir inte problemet mindre.
Gör som backman!

Tack backman!

Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159534 Själv har ja klarat mej i ... få se.... 32 år å en månad för så gammal är jag;)...- en dag i klass 6... Då blev ja aningen dålig å har sen dess inte velat testa en enda gång!...

Användarvisningsbild

Re: Sluta med Alkohol ??

totte  
#159583 Jo, jag har träffat Åke, han berättar alltid öppet vad han varit med om, det är tuffa grejor att hantera, respekt i ordets mest positiva bemärkelse är vad man känner. Efter att ha mött personer som Åke så skänker jag en tacksamhetens tanke till att jag i stort sett tycks sakna suget efter alkoholen i sig.

Det stora i det är att Åke inte ser ner på den som dricker för mycket, han drivs inte av självrättfärdighet och moralism, bara av omtanken om alla som förstör livet och inte ännu klarat det steg som han själv tagit.

Bravo Åke, måste nog försöka komma förbi en sväng till sommaren.

Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

Blivande snickare  
#159588 Ja VÄLDIGT strongt gjort. De e ju int bara en och två som supit sig ner i graven...Tyvärr :sad:

Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159652 Tack för alla komentarer det värmer.Jag är ju fortfarande alkoholist livet ut men med öppenhet och ärlighet kan jag kontrollera det och må bra.Att ta steget tog sin tid men sedan har det varit spännande.
En vecka på 65an avgiftning i Falun 4veckor på Nämdemansgården i Jälla Uppsala behövdes för att få lite ordning i skallen väl investerade pengar.
Om någon är fundersam går det att kontakta mig anonymt skicka PM eller ring

   TS
Avatar Fallback

Re: Sluta med Alkohol ??

Blivande snickare  
#159663 Jösses redan första dagen blev det forumets mest gillade inlägg!!

Grattis backman!!! :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).