Motorsåg och handhållet

Stihl 250 sprängskiss (oljeläckage)

22 inlägg 26167 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl 250 sprängskiss (oljeläckage)

Niklas_F  
#159400 Hej

Finns det någon där ute som har en sprängskiss till en Stihl MS250 -06.
Jag har kommit över en begagnad och den läcker kedjeolja nåt fruktansvärt.
Har inte haft tid att titta på den ännu men tänkte söka efter sprängskiss för att kunna läsa på saken lite.
Har nog rengjort mellan svärd och såg men ingen betydelse.

Tackar på förhand, Niklas



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl 250 sprängskiss (oljeläckage)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159411 Var läcker det?
Jag har ingen hel sprängskiss, men kan ta nån skärmdump om du vill på nåt.

Avatar Fallback

Re: Stihl 250 sprängskiss (oljeläckage)

Niklas_F  
#159460 Tyvärr har jag inte haft tid att kolla var det läcker men det är alltid en oljepöl under då den stått ett tag. Jag måste nog kontrollera noggrannare var det läcker förren jag kan gå vidare.
Tänkte bara få på klart hur oljesmörjningen är gjord förrän jag börjar, så jag vet var jag skall börja kolla. . . eller har ni några tips?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 250 sprängskiss (oljeläckage)

lodjuret  
#159475 har själv letat service manualen men vill helst inte betala för den över nätet... återkommer om jag får tag på den.

har du den vanliga manualen?
om inte så hittar du den här http://www.stihlusa.com/stihl_ownersmanuals/ms210230250_manual.pdf

Användarvisningsbild

Re: Stihl 250 sprängskiss (oljeläckage)

lodjuret  
#159478 http://www.tulleeho.org/goto.php?u=aHR0cDovL2ZpbGVzLm1vdG9waWxhLnJ1L3N0aWhsL3N0aWhsX21zLTIxMF9tcy0yMzBfbXMtMjUwLmlwbC5wZGY=

Avatar Fallback

Re: Stihl 250 sprängskiss (oljeläckage)

Niklas_F  
#159566
lodjuret skrev:har du den vanliga manualen?
om inte så hittar du den här http://www.stihlusa.com/stihl_ownersmanuals/ms210230250_manual.pdf

Jo den har jag nog, tack ändå... :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl 250 sprängskiss (oljeläckage)

Niklas_F  
#159568
Tusen tack det var just denna jag letade efter. :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 250 sprängskiss (oljeläckage)

lodjuret  
#159584 ingen orsak

Avatar Fallback

Re: Stihl 250 sprängskiss (oljeläckage)

Niklas_F  
#162571 En liten uppdatering.....

Jag rengjorde sågen och startade den och varmkörde den en stund. Sen lät jag den stå, så som tidigare så var det ju en oljepöl under.

Lite svårt att lokalisera varifrån oljan kommer men åtminstone oljelockets O-ring bör bytas eftersom jag blåste med tryckluft i avluftningshålet??? (pil 1) och då kom det olja genom oljepåfyllningslocket.

Sedan lät jag sågen stå på sidan med denna sida neråt. Då hade det börjat komma olja ur hålet (pil 2) men det är väl helt normalt eller?
Oljesmörjning.jpg


Sen undrar jag vad detta "rör" är för något? Kan detta ha något med saken att göra?
Oljesmörjning 2.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl 250 sprängskiss (oljeläckage)

Phantom  
#162595 Vid hål 2 ska det komma olja, då den oljan smörjer kedjan. Då har du iaf kedjesmörjningen fungerande.
Röret du pekar på enligt den sista bilden bör nog vara röret/slangen som går från oljetanken till oljepumpen. Inte helt säker utan att titta på sprängskissen, men det verkar vara troligast. Är det skador där så har du ett läckage som ska åtgärdas.

Avatar Fallback

Re: Stihl 250 sprängskiss (oljeläckage)

Niklas_F  
#162733 Tack för förklaringen!

Ok har nu testat lite mera och det verkar nog som om att det inte är något annat läckage än att den normala kedjesmörjningen fungerar lite "för bra"?!?!

Jag putsade rent mellan såg och svärd och körde sågen utan belastning i ca. 1min sedan tog jag bort svärdet och där var alldeles blött??

Finns det någon justering på kedjesmörjningen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl 250 sprängskiss (oljeläckage)

Phantom  
#162787 Har du rätt svärd på sågen?
Annars kan oljehålen på svärdet sitta fel och du får inte fram smörjningen till kedjan. Samma sak om om hålen i svärdet är fullt av smuts.

Avatar Fallback

Re: Stihl 250 sprängskiss (oljeläckage)

Niklas_F  
#162842 Det borde nog vara rätt svärd (åtminstone står det Stihl på det :wink: ).

Måste ännu kolla så att hålen ligger mot varandra. Oljan kommer nog fram till kedjan. Om man gasar fullt mot t.ex snön så "sprutar" det olja från kedjan, så det verkar fungera.

Som det nu är så tyder det på att det kommer för mycket....?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 250 sprängskiss (oljeläckage)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162866 Att det kastar olja från svärd o kedja är fullt normalt o helt rätt.
Det ska gå åt olja. Billigare o fylla på olja än byta svärd/drev o kedjor...

Användarvisningsbild

Re: Stihl 250 sprängskiss (oljeläckage)

totte  
#162944 Ett bra mått på om den ge för mycket är om oljan tar slut före bensinen. Bör vara en skvätt kvar av oljan när bränslet tar slut.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).