Gallring

Första gallring

46 inlägg 36162 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Första gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159110
blixxxt skrev:
Mangan skrev:Det är just därför det inte alltid är särskilt smart att skjuta upp inkomsterna till "sen". De som tjänar mest på att propagera för gallring som beståndavårdande insats är de som ökar sina intäkter direkt med fler gallringar, dvs entreprenörerna. De vill precis som skogsbolagen också tjäna pengar på skogsägaren. Det var väl det som jag tycker man får vara lite försiktig med när entreprenör vill bli din bästa kompis och bundsförvant mot de elaka skogsbolagen som bara tänker på pengar. ;-)


Det håller jag som entreprenör inte alls med om!
Eftersom dom allra flesta kör på ackordspriser så innebär mindre uttag sämre netto.
Ska man spara fler stammar är det svårare att hålla högt tempo med kran, få ner träden på backen, mata ut stammarna och sortera (i alla fall om man vill ha så lite skador som möjligt), samt skotaren behöver längre sträcka för att fylla lasset.


Det är väl inga vettiga entreprenörer som tar lika mycket betalt per m3fub oavsett om de hugger 10 eller 100 m3fub/ha? I så fall begriper jag att det går dåligt finansiellt för dem.

Du har väl i alla fall olika betalt efter medelstam eller?

Du måste haft en jävla otur med dina entreprenörer om du är så misstänksam och tror att alla är ute efter att blåsa dig...


Du måste ha en jävla otur när du tänkte där. Om entreprenören inte får ut sin timkostnad om man vill ha en läge andel uttag, så är det ju entreprenören som blir blåst...

Jag tycker att "lagspel" funkar bäst


Kom och kör gratis för mig då, så kan vi dela på vinsten om 60 år! Om det blir någon.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Första gallring

Mäki  
#159128
Mangan skrev:Det är väl inga vettiga entreprenörer som tar lika mycket betalt per m3fub oavsett om de hugger 10 eller 100 m3fub/ha? I så fall begriper jag att det går dåligt finansiellt för dem.

Du har väl i alla fall olika betalt efter medelstam eller?



Det är ingen skillnad i hur mycket som blir uttaget per hektar när det gäller taxan utan det går på medel stams volymen.

Men jag tycker personligen inte det gör så stor skillnad hur stor uttaget är för lönsamhetens skull.

Är det tätt och du tar ut mycket så tar det länge och tar du lite så gå det snabbt och när man omvandlar det till m3/timme * taxan för den medel stammen som oftast är klenare om det står tätt så är det inte så stor skillnad.

Avatar Fallback

Re: Första gallring

blixxxt  
#159152
Mangan skrev: Det är väl inga vettiga entreprenörer som tar lika mycket betalt per m3fub oavsett om de hugger 10 eller 100 m3fub/ha? I så fall begriper jag att det går dåligt finansiellt för dem.

Jo det är det


Mangan skrev:Du har väl i alla fall olika betalt efter medelstam eller?

Ja...
(Goddag yxskaft)




Mangan skrev:Du måste ha en jävla otur när du tänkte där. Om entreprenören inte får ut sin timkostnad om man vill ha en läge andel uttag, så är det ju entreprenören som blir blåst...

Gäsp... Nej...



Mangan skrev:Kom och kör gratis för mig då, så kan vi dela på vinsten om 60 år! Om det blir någon.

Nej tack jag jobbar inte gratis och jag blåser inte folk heller... Dessutom vill jag inte spekulera i dina affärer
Men jag gör gärna ett jobb som både du och jag tjänar på :D

Avatar Fallback

Re: Första gallring

blixxxt  
#159153
towes skrev:
blixxxt skrev:Eftersom dom allra flesta kör på ackordspriser så innebär mindre uttag sämre netto.

Det var lite detta spår jag var inne på tidigare också.

Blixxxt: Skulle du lite kort kunna beskriva de som du upplever vanligaste betalningsmodellerna för dig vid gallring? Gärna förståeligt för oss som inte brukar deala med er entreprenörer. Jag antar att både volym och diameterklass spelar in, eller?


Själv kör jag på medelstamsbunden prislista rakt av.
Är det mycket special så begär jag timpenning.
Det jag menar är att ska man "smyga" med kran och matning så går det lite långsammare än om man har gott om uttrymme och kan ösa på.
Kallar det ibland för "lyxproblem" när man har stamtät gallring med stort uttag där det är svårare att fälla träden än i en glesare gallring, mer att sortera, knepigare med fällriktning/matningsskador osv.
I en tät grangallring med långa träd upplever iaf jag att det kräver mer precision för att få så få skador som möjligt än i t.ex en tallgallring där sikten dessutom brukar vara bättre.

Min prislista förutsätter förröjda bestånd men jag har inte satt olika priser efter marktyp eller trädslag.

Avatar Fallback

Re: Första gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159154
blixxxt skrev:
Mangan skrev: Det är väl inga vettiga entreprenörer som tar lika mycket betalt per m3fub oavsett om de hugger 10 eller 100 m3fub/ha? I så fall begriper jag att det går dåligt finansiellt för dem.

Jo det är det


Då kan det inte vara särskilt stor skillnad i lönsamhet beroende på uttag då? Eller skulle de jobba med förlust.
Mangan skrev:Kom och kör gratis för mig då, så kan vi dela på vinsten om 60 år! Om det blir någon.

Nej tack jag jobbar inte gratis och jag blåser inte folk heller... Dessutom vill jag inte spekulera i dina affärer
Men jag gör gärna ett jobb som både du och jag tjänar på :D


Nej, men sluta påstå att det är ett lagarbete då, om skogsägaren får ta all risken medan du går hem med den säkra inkomsten. Man får vara lite försiktig med leverantörer och kunder som försöker låtsas vara ens vän. 8)
Senast redigerad av Mangan fre 03 feb 2012, 05:07, redigerad totalt 3 gånger.

Avatar Fallback

Re: Första gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159155
Mäki skrev:Men jag tycker personligen inte det gör så stor skillnad hur stor uttaget är för lönsamhetens skull.


Okej, det var ju inte vad som sades tidigare, men det förklarar i så fall varför ni kör på samma pris per m3fub. Produktionen per timme blir (ungefär) densamma då?

Tar det en tredjedel av tiden att göra ett uttag på 10% som ett uttag på 30%?

Användarvisningsbild

Re: Första gallring

Mäki  
#159164
Mangan skrev:Okej, det var ju inte vad som sades tidigare, men det förklarar i så fall varför ni kör på samma pris per m3fub. Produktionen per timme blir (ungefär) densamma då?

Tar det en tredjedel av tiden att göra ett uttag på 10% som ett uttag på 30%?


Samma pris per m3fub?

Nej vi har olika priser baserat på medel stammen, om det är det du menar?

Så det ger högre pris i en klenare gallring = behovet av stort uttag saknas.

Grövre skog, lägre taxa = större uttags behov, men det kompenseras av att träna är grövre.

Och ja om du tar ut 20% mindre så går det snabbare.

Detta gäller skördarens ekonomi när det kommer till skotarens behov så är det annorlunda.

Där krävs inte heller stort uttag men det kräver att skördaren samlar ihop träd så att det inte bara ligger en massapinne på 3m per grip som skotaren skall lyfta på för det tar lika länge att lyfta tom grip som full grip (ungefär)

Användarvisningsbild

Re: Första gallring

bodaedet  
#159449
Mangan skrev:
blixxxt skrev:
Mangan skrev: Det är väl inga vettiga entreprenörer som tar lika mycket betalt per m3fub oavsett om de hugger 10 eller 100 m3fub/ha? I så fall begriper jag att det går dåligt finansiellt för dem.

Jo det är det


Då kan det inte vara särskilt stor skillnad i lönsamhet beroende på uttag då? Eller skulle de jobba med förlust.
Mangan skrev:Kom och kör gratis för mig då, så kan vi dela på vinsten om 60 år! Om det blir någon.

Nej tack jag jobbar inte gratis och jag blåser inte folk heller... Dessutom vill jag inte spekulera i dina affärer
Men jag gör gärna ett jobb som både du och jag tjänar på :D


Nej, men sluta påstå att det är ett lagarbete då, om skogsägaren får ta all risken medan du går hem med den säkra inkomsten. Man får vara lite försiktig med leverantörer och kunder som försöker låtsas vara ens vän. 8)


Det jag tror blixxxt menar med lagarbete, är att man måste ha en dialog med skogsägaren om hur han vill ha det inte att nån ska jobba gratis. Det kan ju vara väldigt svårt att veta vad skogsägaren vill, vet jag inte det så tar i allafall jag försiktigt det är lättare att ta hårdare nästa gång än tvärtom.
Jag som entreprenör får ett traktdirektiv med i bästa fall ett telnr till markägaren och ringer till honom innan jag startar. Är skogsägaren riktigt intresserad så ringer han själv när han får reda på att vi är på g. Det är mycket lättare att göra ett bra jobb när man vet hur kunden (markägaren) vill ha det. Som det har beskrivits i tråden så finns det ju många teorier om hur det ska gallras.
Själv så tror jag på teorin om flera försiktigare gallringar. Men är det ett svårtillgängligt område med lång körväg så är det ekonomiskt bättre med en hård, men det är i slutändan alltid kunden som har rätt.

Avatar Fallback

Re: Första gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159456 Alltså, min poäng är att ju fler gallringar desto mer jobb åt entreprenörerna. Inget annat.

Användarvisningsbild

Re: Första gallring

bodaedet  
#159469
Mangan skrev:Alltså, min poäng är att ju fler gallringar desto mer jobb åt entreprenörerna. Inget annat.

Det stämmer, vari ligger problemet. De skogsägare som vill gallra försiktigt flera ggr pga rädsla för vindfällen toppbrott osv må ju få göra det. Vill du ha en hård gallring så kan du säkert få det, prata med entreprenören och tala om hur du vill ha det, det är det jag tror blixxt menar med lagarbete.

Avatar Fallback

Re: Första gallring

blixxxt  
#160714
bodaedet skrev:
Mangan skrev:Alltså, min poäng är att ju fler gallringar desto mer jobb åt entreprenörerna. Inget annat.

Det stämmer, vari ligger problemet. De skogsägare som vill gallra försiktigt flera ggr pga rädsla för vindfällen toppbrott osv må ju få göra det. Vill du ha en hård gallring så kan du säkert få det, prata med entreprenören och tala om hur du vill ha det, det är det jag tror blixxt menar med lagarbete.


Exakt!
Alla ska vara nöjda med resultatet, inte osams 8)

Avatar Fallback

Re: Första gallring

blixxxt  
#160717 Om man "förstorar upp" det hela är jag rätt säker på att dom flesta entreprenörer hellre kommer en gång och kör 5000m3fub än 100ggr och kör 50m3fub

Avatar Fallback

Re: Första gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#160736
bodaedet skrev:
Mangan skrev:Alltså, min poäng är att ju fler gallringar desto mer jobb åt entreprenörerna. Inget annat.

Det stämmer, vari ligger problemet. De skogsägare som vill gallra försiktigt flera ggr pga rädsla för vindfällen toppbrott osv må ju få göra det. Vill du ha en hård gallring så kan du säkert få det, prata med entreprenören och tala om hur du vill ha det, det är det jag tror blixxt menar med lagarbete.


"Problemet" är att jag fick en jävla massa skäll när jag påstod att det ligger i entreprenörens intesse med svaga gallringar, eftersom det genererar mer jobb. Vilket en del inte alls höll med om. Däri ligger "problemet".

Avatar Fallback

Re: Första gallring

trollskogen  
#160739
Mangan skrev:"Problemet" är att jag fick en jävla massa skäll när jag påstod att det ligger i entreprenörens intesse med svaga gallringar


Varå "jävla massa skäll"? Tycker de mest vari vettiga synunkter. De e ju massor av parametrar å ta hänsyn till.

Å va kallas en kommentar som denna?
skrev:Du måste ha en jävla otur när du tänkte där.


När de gäller gallrigsprogram, de e ju stor skillnad på olika mark å mellan norr å söder. Menar att hårt funkar "här" medan försiktigt funkar "där" om ni fattar.... E inte meningen att en vettig betalningsmodell ska funka i alla lägen? E de så idag? Blixxts modell verka ju vettig. E de fler som kör som blixxt skrev tidigar? (Frågar er yrkesfolk alltså.)

Avatar Fallback

Re: Första gallring

blixxxt  
#160751 Tack trollskogen.
Om det är mig du menar mangan så insåg jag inte att jag skällde...
Däremot håller jag inte med dig och då måste ju även jag få uttrycka min åsikt.
För övrigt kan jag tillägga att jag är vän med några markägare också och jag låtsas inte, samt att jag visst försöker ge tips som är för markägarens bästa - även om jag inte känner dom men jag måste ju samtidigt sköta mitt levebröd, alltså ta betalt för utförda tjänster.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).