Skördare

Valmet 911.5

66 inlägg 26604 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valmet 911.5

Lindroth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158937 köpte med 350 som logmax bytte in

Avatar Fallback

Re: Valmet 911.5

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158992
tullan skrev:valmet 890 - hur har .4an fungerat...är ni nöjd? Har ni haft bra värme i hytten?


JO den har fungerat riktigt bra måste jag säga, inga stora haverier alls hittills, bytt valsmotorer och cylindrar i aggregatet.
På basmaskin har vi bytt några tätningar i driftpumpen, började gå sakta brukar tydligen hända ibland att man får byta dessa tätningar.

Det konstiga är att vi verkar ha bättre värme än de flesta andra,och ingen kan riktigt förklara det, ifjol vinter då vi hade -25 flera veckor så trodde dom på swelog inte på mig och skickade med mig en termometer för att mäta hur varm luften var i utblåsen, den var 64-65 grader och på några dom mätt på hade det bara varit kring 40 grader.
Det har väl kommit ett nytt värmepaket men jag vet inte hur det funkar?!
PÅ dom som är kalla här kopplar dom om några slangar under hytten och använder då ac paketet till värme som jag fattar det, då blir det väl riktigt bra värme, men då får man ju koppla tillbaka det när det börjar bli varmare.
Men vi har itne gjort nånting då vi har bra värme, nu har vi -25 och ställer jag värmen på 24 så är det lagom.

Däremot hade det gärna kunnat vara mer än ett enda utblås på golvet, vi kör med en "stolsvärmedyna" som golvmatta då blir det mysigt om fötterna ;)

Användarvisningsbild

Re: Valmet 911.5

skogsjan695xl  
#159286 ,Vi har nu bytt värmepaket på våran TX. Alla som var tillverkade före juni eller nått sånt 2011 skulle få värme paketet bytt, sen hur gamla dom skulle byta på vet jag inte. våran hade ju garantiavslut samtidigt.
Det nya är 30% större än det gamla och det är mycket varmare nu.

Avatar Fallback

Re: Valmet 911.5

Lindroth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159383

Användarvisningsbild

Re: Valmet 911.5

finskpinne  
#159425 Jag är lite avundsjuk på dig "Lindroth" för den fria sikten till aggragatet, jag kör ju själv ponsse så jag stirrar stora delar av arbetsdagen på en pelare. Men jag reagerade starkt på det höga ljudet i hytten av hydraulik och framförallt kransvängen. Är det bara kameran som tar upp ljudet väldigt bra eller är det faktiskt så där mycket ljud i en så där ny Komatsu??? :???:

Användarvisningsbild

Re: Valmet 911.5

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159429
finskpinne skrev:Jag är lite avundsjuk på dig "Lindroth" för den fria sikten till aggragatet, jag kör ju själv ponsse så jag stirrar stora delar av arbetsdagen på en pelare. Men jag reagerade starkt på det höga ljudet i hytten av hydraulik och framförallt kransvängen. Är det bara kameran som tar upp ljudet väldigt bra eller är det faktiskt så där mycket ljud i en så där ny Komatsu??? :???:


Det var väldigt bra ljud i klippet ,dom låter precis så där :cry:

Användarvisningsbild

Re: Valmet 911.5

Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159434
Klargplutte skrev:
finskpinne skrev:Jag är lite avundsjuk på dig "Lindroth" för den fria sikten till aggragatet, jag kör ju själv ponsse så jag stirrar stora delar av arbetsdagen på en pelare. Men jag reagerade starkt på det höga ljudet i hytten av hydraulik och framförallt kransvängen. Är det bara kameran som tar upp ljudet väldigt bra eller är det faktiskt så där mycket ljud i en så där ny Komatsu??? :???:


Det var väldigt bra ljud i klippet ,dom låter precis så där :cry:


Men förutom ljudnivån så längtar du tillbaka till Ergon lr?

Avatar Fallback

Re: Valmet 911.5

Lindroth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159436
finskpinne skrev:Jag är lite avundsjuk på dig "Lindroth" för den fria sikten till aggragatet, jag kör ju själv ponsse så jag stirrar stora delar av arbetsdagen på en pelare. Men jag reagerade starkt på det höga ljudet i hytten av hydraulik och framförallt kransvängen. Är det bara kameran som tar upp ljudet väldigt bra eller är det faktiskt så där mycket ljud i en så där ny Komatsu??? :???:


Kameran förstärker ljudet en hel del, men inte hade det gjort nått om den hade varit tystare.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 911.5

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159439
Kenneth skrev:
Klargplutte skrev:
finskpinne skrev:Jag är lite avundsjuk på dig "Lindroth" för den fria sikten till aggragatet, jag kör ju själv ponsse så jag stirrar stora delar av arbetsdagen på en pelare. Men jag reagerade starkt på det höga ljudet i hytten av hydraulik och framförallt kransvängen. Är det bara kameran som tar upp ljudet väldigt bra eller är det faktiskt så där mycket ljud i en så där ny Komatsu??? :???:


Det var väldigt bra ljud i klippet ,dom låter precis så där :cry:


Men förutom ljudnivån så längtar du tillbaka till Ergon lr?


Ergon har ju högre kapacitet på dom flesta sätt , saknar dubbelpump å lite fler matarvalsmotorer , men Ergo är väl ett nummer större än 911 mer jämt med 931 kanske , sen blir det ju så långtråkit att bara sitta och köra hela dagarna istället för å skruva :lol:

Användarvisningsbild

Re: Valmet 911.5

Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159441 Får väl trösta dig me att tidsnog får du nog användnig av nån rostig skiftnyckel :wink:

Användarvisningsbild

Re: Valmet 911.5

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159442
Kenneth skrev:Får väl trösta dig me att tidsnog får du nog användnig av nån rostig skiftnyckel :wink:


Känns tryggt att veta :lol:

Avatar Fallback

Re: Valmet 911.5

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159443 931 verkar betydligt tystare i hytten!

Avatar Fallback

Re: Valmet 911.5

tullan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159458 den ser ut att gå väldigt fint! Fick ni lägga nåt mellan på logmax agg?

Avatar Fallback

Re: Valmet 911.5

novis??  
#159474
Sludent skrev:931 verkar betydligt tystare i hytten!

ja eller så är du döv :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Valmet 911.5

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159502 Nej, det beror på en annan konstruktion helt enkelt, det borde de sagt till dig när du provkörde! De ljud som förekommer i filmen ovan förekommer inte i 931:an.

Stackars alla jävlar som kör grävmaskin som alltid får leva med det ljudet, kanske därför de väljer en sämre maskin och börjar köra Huddig.......

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).