Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kränger däcken på atv-vagnen

21 inlägg 13121 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kränger däcken på atv-vagnen

Kjell S  
#158920 Hellre lite för mycket luft på väg o lättkörd terräng -
- lättare att släppa ut lite om det blir bångligt...

För lite luft kan vara lika dåligt som för mycket.

Avatar Fallback

Re: Kränger däcken på atv-vagnen

axwell  
#158953
Kjell S skrev:För lite luft kan vara lika dåligt som för mycket.


Så sant, vid tungt lass, högt tryck för att däcken skall klara belastningen och rulla lätt.

Å andra sidan på otjälad blötmark, lågt tryck vid tungt lass för att skona underlaget.

En komplicerad ekvation vissa årstider.

Avatar Fallback

Re: Kränger däcken på atv-vagnen

Qkeeper  
#158974 Så sant att lufttryck är svårt alla har vi ju olika marker, kör olika lastat och har olika vagnar så man kan ju knappt säga att nåt är fel mellan lågt och högt tryck men självklart finns de ju gränser hur långt man kan sträcka sig båda uppåt och nedåt beroende på däckens kvalité.

Användarvisningsbild

Re: Kränger däcken på atv-vagnen

Kjell S  
#159081 Beroende på snötäckets beskaffenhet, ( i dessa dagar ),
gentemot viktbärighet blir det ännu trixigare.
Ska du ta dig fram utan last - nästan ingen luft alls - bara så att däcket ligger kvar på fälgen.
Ska du sen hem med last - glöm det...
då är det bättre med smalt o hårt så man kommer ner till hårdare underlag.
Har med mig en 12v kompressor ibland för att justera, men inte går jag till överdrift.
Hellre stannar jag hemma...

Ett litet trix vid "däcksläpp" -

Användarvisningsbild

Re: Kränger däcken på atv-vagnen

vetinte  
#159180 När jag körde offroud med bil så limmade vi däcken o hadde i slang (körde på 0,7-0,8). Och det gjorde även dom som körde ATV. Men det var ju på det drivande fordonet. Där finns ju vinster med lågt lufttryck i form av bärighet o gräpp. Däken "smetade" ut runt stenar o rötter mm. Så för mig låter det som om där körs med för högt tryck i ATV däcken (rent allmänt i skog) o för lågt tryck i vagnarna. Tror tillomä att dom flästa hadde klarat sig utan kedjor om man gjorde så. men därmed inte sakt att inte kedjor har sina fördelar.
Vid fullt lass ska slitbanan vara platt mot backen o ju mer man pumpar ju lättare rullar den vilket e en fördel även i teräng. Sen kan man ju laborera så man tycker det funkar bäst för en själv.
Fordon så lågt så möjligt och vagn så högt som möjligt.

Avatar Fallback

Re: Kränger däcken på atv-vagnen

nexon  
#159337 Kör med 1,2 bars tryck i min vagn. Gjort det i 6 år. Inte krängt av ett däck. Dock punka en gång men det berodde på en bräda med skruv i.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).