Skördare

Grotanpassning med skördare

69 inlägg 24284 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Grotanpassning med skördare

Tosca  
#157357 Det finns flera orsaker faktiskt.
Riset går ju inte att ändslå som virket gör, så man blir tvungen att ta om tag för att få med sig högen.
En hög som är jämndragen blir lite självtakande, regnet får svårare att rinna rakt ned i högen utan följer mer grenarna i ytterlagret.
Det blir lättare att bygga upp en jämn och stabil välta när det är ordning på riset.

Användarvisningsbild

Re: Grotanpassning med skördare

Thunborg  
#157386 jämför du att köra ris med att köra virke ???? hur faan bygger du upp ett lass med grot ?? låter i mina öron som att du ska lära dig köra kran istället . Nu har jag inte skotat så mycke grot men har lärt mig en del ändå , och det är väl tur att vi är olika allihopa ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Grotanpassning med skördare

Tosca  
#157388 Travar upp två travar på kärran, antingen i rad eller den främre på tvären, beroende på hur stor plats man kan ta på väg fram.

Avatar Fallback

Re: Grotanpassning med skördare

Goofy  
#157483 när ja skotar lägger ja oxå 2 travar på kärran. försöker även se till att dom går om lott på varandra så att de går fortare att lossa så för min de spelar de ingen roll om grovändan ligger helt rakt med varandra de går snabbt att fixa när man bygger vältan iaf

Avatar Fallback

Re: Grotanpassning med skördare

Tosca  
#159325
Thunborg skrev: låter i mina öron som att du ska lära dig köra kran istället .

Jag förstår inte riktigt hur du kan bedöma min krankörning utan att ens sett den?

Att kunna ta ett grepp och möjligen ett omtag och få med sig hela högen eller att ta tre omtag för att få full grip och ändå behöva en städvända till för att få tillräckligt rent på marken tycker jag är för stor skillnad.

Användarvisningsbild

Re: Grotanpassning med skördare

Thunborg  
#159343
Tosca skrev:
Thunborg skrev: låter i mina öron som att du ska lära dig köra kran istället .

Jag förstår inte riktigt hur du kan bedöma min krankörning utan att ens sett den?

Att kunna ta ett grepp och möjligen ett omtag och få med sig hela högen eller att ta tre omtag för att få full grip och ändå behöva en städvända till för att få tillräckligt rent på marken tycker jag är för stor skillnad.



Men du kan komentera min risanpassning :surp:

   TS
Avatar Fallback

Re: Grotanpassning med skördare

Goofy  
#159355 tycker att de e helt fel tråd att diskutera risanpassning i denna tråden där klippet visar skit fina högar rent ut sagt :)

Avatar Fallback

Re: Grotanpassning med skördare

Tosca  
#159384 Jag får väl be om ursäkt för att jag kommenterat någon annans utförande, det är ju synnerligen elakt och ohövligt förstås och inget man ska ägna sig åt på detta forum.
Helt klart skulle du kunnat göra ett mycket sämre jobb, så klippet är ju inte optimalt på det sättet.
Genom att göra några små förbättringar så skulle slutresultatet ändå kunna bli bättre tycker jag.
Nu verkar det ju som om leden efter dig inte har några anmärkningar alls, så då kanske det är dumt att göra detaljförändringar.

Avatar Fallback

Re: Grotanpassning med skördare

Herr Krånglin  
#159390
Tosca skrev:
Thunborg skrev: låter i mina öron som att du ska lära dig köra kran istället .

Jag förstår inte riktigt hur du kan bedöma min krankörning utan att ens sett den?

Att kunna ta ett grepp och möjligen ett omtag och få med sig hela högen eller att ta tre omtag för att få full grip och ändå behöva en städvända till för att få tillräckligt rent på marken tycker jag är för stor skillnad.

Här omkring ska inte hela högen plockas upp enligt bolagen pga risken att få med jord grus medmera.
Borde va samma regler söderut tycker man.

Avatar Fallback

Re: Grotanpassning med skördare

Goofy  
#159402 Det ska den inte göra här heller. de e en viss procent av varje hög som ska ligga kvar för naturens skull

Avatar Fallback

Re: Grotanpassning med skördare

Herr Krånglin  
#159651
Goofy skrev:Det ska den inte göra här heller. de e en viss procent av varje hög som ska ligga kvar för naturens skull
pluss att
Flistuggen brukar int va så nöjd när det är grus o jord med i groten.

Avatar Fallback

Re: Grotanpassning med skördare

Goofy  
#159664 de oxå så de gäller ju att man e vaken å har så bra koll som möjligt å vet hur du ska köra kran för att slippa få med sig massa onödigheter

Användarvisningsbild

Re: Grotanpassning med skördare

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159731 Härikring har de börjat köras en del med krossar istället för tuggar. Är ju relativt okänsliga för föroreningar.
Händer på mindre objekt att slutavverkningsgrupperna kör fram riset när de är färdiga med virket. Slipper de kostnad att ta dit en skotare enbart för groten.

Användarvisningsbild

Re: Grotanpassning med skördare

Mäki  
#159741
Engstrand skrev:Händer på mindre objekt att slutavverkningsgrupperna kör fram riset när de är färdiga med virket. Slipper de kostnad att ta dit en skotare enbart för groten.


Får dom köra på timersättning då?
Jag menar du får så liten volym på en vanlig skotare
så det går ju inte ihop att köra för m3 taxa.
Annars är det ju smart speciellt om det är små objekt.
Kör man ut grotet medan det fortfarande är grönt så måste det lämna mera ris kvar på hygget enligt certifiering.

Användarvisningsbild

Re: Grotanpassning med skördare

Thunborg  
#159765 Vart står det att man måste lämna grot kvar , man ska lämna vis volym död ved kvar , men vad vet jag .

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).