Traktorn i skogen

Case JX60 vinterproblem?

28 inlägg 22886 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Case JX60 vinterproblem?

Lennart A  
#158629 Jag har en Case JX60 skogsutrustad som jag i och för sig tycker går bra i skogen och passar bra för en liten gård men den är inte anpassad för vårt kalla klimat. När det är kallt ute dvs. under 0 så blir det trögstartad om man inte har kopplat in motorvärmaren. Jag har konstaterat att det finns inga glödstift utan bara en förvärmare i insuget.
Vad värre är är att den kommer aldrig upp i temperatur. Jag har satt igen 2/3 delar av kylet med en pappskiva. Även mitt i sommaren måste man belasta traktorn ordentligt för att få upp temperaturmätaren till det gröna området. (mätaren är kontrollerad)
Felet är att den har en remdriven kylfläkt och ett kyl som är dimensionerat för Turkiets heta somrar. Jag har pratat med Söderberg&Haak men det vill inte kännas vid problemet.
Är jag ensam om problemet?
Går det att bygga om den till elektrisk kylfläkt ?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Case JX60 vinterproblem?

hasse_as  
#158697 har du kollat så att termostaten fungerar som den ska om du har en...

Avatar Fallback

Re: Case JX60 vinterproblem?

Lennart A  
#158698 Jo den skall Axima som gjorde service på traktorn ha kollat. Generellt så har alla moderna dieselmotorer problem med att få upp värmen vintertid och det har man löst genom eldriven kylfläkt.och det borde ju gälla även traktorer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Case JX60 vinterproblem?

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158712 Temperaturproblemet har man ju löst på bilarna med en vanlig dieselvärmare, säg till dem att de sätter det på traktorn så kan du ju skaffa tidur så går det ju parkera var som sedan utan tillgång till el. :)

Användarvisningsbild

Re: Case JX60 vinterproblem?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158781 Elfläkt är ju en elegant lösning, det finns tom att köpa på Biltema.
Annars är du ju på god väg att lösa problemet mha pappskivorna, men de kräver ju ett öga på tempmätaren ibland.

Avatar Fallback

Re: Case JX60 vinterproblem?

peo  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159086 Jag har en Case 844 xl och den har också usel värme, värmepaketet sitter uppe vid taket och det är väl för dåligt flöde i slangen dit upp. Har hört att man kan sätta el-driven pump.(huddig grävare har det ) så blir det bättre :)]

Avatar Fallback

Re: Case JX60 vinterproblem?

county  
#159159 bytt termostat den motoren burde bli varm. har du strøm til glødstiften! bytt glødstift. får glødstiften diesel!

Användarvisningsbild

Re: Case JX60 vinterproblem?

Bax  
#159161 Han skriver ju att där inte finns några glödstift (!?)

Avatar Fallback

Re: Case JX60 vinterproblem?

Lennart A  
#159169 Vad beträffar värmen i hytten så är den naturligtvis dålig då motorn aldrig får upp temperaturen så det är en av nackdelarna. Hur ser andra "moderna" traktorer ut idag. Har de fortfarnde ingen styrning av kylfläkten. Hur ser ex.vis Valtra ut? De borde ju vara gjorda för vårt klimat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Case JX60 vinterproblem?

MrEast  
#159171 Våran Valtra A82 har inga bekymmer med varken motortemp eller hyttvärme. Startar man den och låter den stå på tomgång är det förståss jäkligt trögt att få motorn fullvarm men kör man en sväng så har den full arbetstemp sen och jag har inte laborerat med skivor för kylaren eller nåt sånt.
Inga problem igår när vi hade -23.

Avatar Fallback

Re: Case JX60 vinterproblem?

Lennart A  
#159173 Vad är det för årsmodell?
Hur styr den kylfläkten? Är den remdriven med visco koppling , eldriven eller snurrar den med fullt varvtal hela tiden. Jag har en gammal -61 IH och den har heller inga problem med kylvattentemperaturen när det är kallt ute men dåtidens dieslar var det inte så hög verkningsgrad på så då var det inga problem.

   TS
Avatar Fallback

Re: Case JX60 vinterproblem?

MrEast  
#159179 Tror det är visko koppling på den, det är inte elektrisk och tvivlar på att den går för fullt hela tiden.
Det är en 2010.

Användarvisningsbild

Re: Case JX60 vinterproblem?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159185 New Holland funkar fint i extrem kyla, har testat.

Avatar Fallback

Re: Case JX60 vinterproblem?

corvette87  
#159189 prova byt termostat, den som sitter där kanske inte håller tätt, är inte motorn riktigt varm borde det inte det inte cirkulera kylvätska till kylarn

Avatar Fallback

Re: Case JX60 vinterproblem?

Lennart A  
#159223 Problemet, är som jag tror, att den luftström som kylfläkten skapar runnt motorn kyler ner motorblocket så mycket att kylet inte behövs. Det är det problemet man har i moderna dieselbilar. Även om man stänger kylarfläkten så skapar fartvinden så stor avkylning av motorn att det inte blir mycket över till kupévärme. Volvo har ju dieseldriven kupévärmare som standard av det skälet.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).