Gallring

Eldar ni när ni är ute?

47 inlägg 38357 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Eldar ni när ni är ute?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159031 Det börjar bli kallt nu, skall krypa neråt -15 grader till helgen. Är det någon som gör upp en brasa när ni är ute och jobbar manuellt? Mysigt, men det tar ju tid både att sitta vid den och att fixa till den och hålla den levande. Funderar på att ordna någon imorgon. Tar med mig torr ved hemifrån. ;)

Har mest kört röjsåg på sommarhalvåret, då brukar man inte behöva elda så mycket. 8)

(Hittade ingen lämplig kategori?)



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Eldar ni när ni är ute?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159032 Eldar nästan alltid! Tar med mig torr ved och skrapar ihop det som finns ute sen. Gör som "Bear Grylls" i Extrem överlevnad lärt mig. Efter några timmar gör jag brasan, tar av mig in på understället på överkroppen och låter svetten fara bort. Lite kallt i början men sen blir det fort bättre. Brasan får sen torka svettrem och handskar och jacka. Nångång blir det en grillad korv också :smile: Efter en sån paus är man nästan som ny. Lägger på lite före jag kör igång igen så har man en glöd kvar flera timmar senare.

Avatar Fallback

Re: Eldar ni när ni är ute?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159033 Låter himla suveränt för lunchpausen, bilder på det tack? Vi här nere i söder har ju inte direkt töre att elda, mer gran och björk. Det senare skall kunna brinna när det är fruset, sägs det.

Vad brukar du ta och skrapa ihop?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eldar ni när ni är ute?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159040
Mangan skrev:Låter himla suveränt för lunchpausen, bilder på det tack? Vi här nere i söder har ju inte direkt töre att elda, mer gran och björk. Det senare skall kunna brinna när det är fruset, sägs det.

Vad brukar du ta och skrapa ihop?


Finns några bilder i bloggen om jag minns rätt. Har det väl förspänt med ved där jag är nu och gallrar. Det är jämte en avdelning som jag röjde för några år sedan, mycket lövträd. Lämnade allt då och det har blivit torrt och fint att elda. Några torra hemifrån som start sen är det inga problem. Har spårat ut ännu mer på senare tid och börjat tända med tändsstål, med varierad framgång (tändstickor och tändblock är med....). Skägglav ,och finfördelad näver, funkar bra som fnöske.

Avatar Fallback

Re: Eldar ni när ni är ute?

Robertberg  
#159043 Ha!
Eldade idag för första gången, ca -7.
Synd att jag inte tog nån bild..

Kapade en halvmeter lång bit ur en torrgran, gjorde sedan en.. jägarbrasa?
Sågade ner halvägs ungefär i ena änden, på två håll så det blir ett rutmönster.
Sågar man längs med fibrerna får man låånga torra spån, perfekt att tända med!
Gjorde ett instick så man fick nånstans att stoppa in tändspånet.
På med lite bensin och tända så var det bra värme efter två minuter.
Inget underhåll alls sedan :)

Avatar Fallback

Re: Eldar ni när ni är ute?

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159045 Klurade lite på det här med töre. Det är ju toppen men man hittar ju aldrig några sådana tallar ismåland där jag har min skog. Kollade runt lite och hittade fetvedensvänner i en annan tråd här på forat. Skall prova barka några tallar till våren och se om man kan skapa lite tjärved.

Avatar Fallback

Re: Eldar ni när ni är ute?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159046 Jag har ofta tänkt på att tända på men nu är ju dagarna så korta att man vill ta tillvara ljuset så länge som möjligt. Annars har jag hittat en del fetved i gamla tallstubbar här i Småland och min granne har en hel hög med rotbitar som han använder för att klyva upp till tändved.

Avatar Fallback

Re: Eldar ni när ni är ute?

flisshejk  
#159168 Inte så jätte mysigt att sitta vid en brasa vid -30!

Användarvisningsbild

Re: Eldar ni när ni är ute?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159330 En brasa är ju inte dumt. Sedan gäller ju den gamla indianska visdomen:
Vit man göra stor eld, sitta långt bort. Röd man göra liten eld, sitta nära.

Avatar Fallback

Re: Eldar ni när ni är ute?

Boarpan  
#159356 Gör ofta upp eld när jag är med perfekt när man har brorsonen med, Han har ngt att leka med under en hel dag. Sedan är det allid bra att ha ngn stans att utgå ifrån varje gång. Gör att man uppskattar röjningen och gallringen på ett hellt annat sätt. Ta gärna med en en pulka pressening så har du ett ställe som kan härbärja det som vore bra att ha med sig men för tungt att bära runt på. Elden behöver bara ses om i börja´n efter det brinner allt.

Avatar Fallback

Re: Eldar ni när ni är ute?

Robertberg  
#159368
flisshejk skrev:Inte så jätte mysigt att sitta vid en brasa vid -30!


Bättre att sitta utan brasa? :smile:

Avatar Fallback

Re: Eldar ni när ni är ute?

superdave  
#159569
Mangan skrev:Låter himla suveränt för lunchpausen, bilder på det tack? Vi här nere i söder har ju inte direkt töre att elda, mer gran och björk. Det senare skall kunna brinna när det är fruset, sägs det.

Vad brukar du ta och skrapa ihop?


det låg en gammal gran bredvid så jag tog några pinnar å en skvätt bensin, inte så miljövänligt kanske...

Avatar Fallback

Re: Eldar ni när ni är ute?

jan larsson  
#159629
obantteg skrev:Ha!
Eldade idag för första gången, ca -7.
Synd att jag inte tog nån bild..

Kapade en halvmeter lång bit ur en torrgran, gjorde sedan en.. jägarbrasa?
Sågade ner halvägs ungefär i ena änden, på två håll så det blir ett rutmönster.
Sågar man längs med fibrerna får man låånga torra spån, perfekt att tända med!
Gjorde ett instick så man fick nånstans att stoppa in tändspånet.
På med lite bensin och tända så var det bra värme efter två minuter.
Inget underhåll alls sedan :)
ca. 10-15 minus
medan jag lyssnade o kikade på grabbens hantering av sågen(kontrollerat o säkert). så provade jag att göra en sån här idag dock högre ca. 80cm o ca. 25cm kvar i botten. funkar perfekt.
nu var vi välklädda så värme var vi inte i behov av. mygg hade vi inte heller problem med. kommer absolut att provas igen men inte vid skogsarbete svag vind o varierande riktning.
då blir det som vanligt jacka på vid paus.

Användarvisningsbild

Re: Eldar ni när ni är ute?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#159667
BolagsvagenMaj2011a.jpg

Från maj 2011, jag fick med mig assistans och då ska det korvas sot, mkt trevligt.

Avatar Fallback

Re: Eldar ni när ni är ute?

svenolof56  
#159754 Jag har aldrig gjort mig tid att elda, men visst skulle det vara skönt. Jag var en gång på en huggarkurs och där skulle det alltid göras upp bras och grillas korv....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).