Traktorer och processorer

Motorvärmare

14 inlägg 7824 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Motorvärmare

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14784 Hej!
Har en valmet 305 som jag funderar på att montera en millitär motorvärmare i typ värmeväxlare som ansluts med två slangar och som värms med blåslampa(gasol i mitt fall) någon som vet var man ska koppla in anslutningarna på kylsystemet för att få det hela att cirkulera som det ska?

Mixter....



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
Boden  
#14789 Du bör nog ha en cirkulationspump som löser det. Det är det på militärens fordon

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14795 De äldre fordonen har inte någon cirk pump.
Slangarna ansluts i bottenslangen och uppe vid termostathuset före termostaten.

Avatar Fallback
mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14798 Tackar så mycket för hjälpen. jag ska prova att koppla in det hela utan cirk-pump och se hur det fungerar. ska bli skönt att ha ett alternativ dom gånger man inte har tillgång till el.

   TS
Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14804 tänk bara på att placera motorvärmaren lågt och att du inte har några vek på slangen.

Lycka till

Användarvisningsbild
XP  
#14815 Var får man tag i en sån värmare? ska ha traktorn på skogen i vinter!

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14816 Kolla hoss överskottslagren. Den heter motorvärmare 271

Användarvisningsbild
XP  
#14817 Ok Tackar!

Avatar Fallback
mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14818
XP skrev:Var får man tag i en sån värmare? ska ha traktorn på skogen i vinter!


Hej!
det finns på blocket just nu http://www.blocket.se/vi/14374698.htm?ca=4_s jag köpte min genom den anonnsen. det är en kille i piteå som sålde den, han hade ca 10 st kvar för några dagar sedan då jag köpte min. kostar 800kr + frakt med bussgods ca 150kr. men då är det utan blåslampa, vet inte vad han tar för blåslampan men jag tror att han har sådana också.

Mixter

   TS
Avatar Fallback
Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15869 funkar den bra, vad andvänder du för att värma med...?

jag funderade på att köpa brännaren av han åxå, går den på diesel?

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15870 Blåslampan går på fotogen, jag skulle rekomendera en gasolbrännare istället, betydligt smidigar om du inte är vann vid blåslampor.

Avatar Fallback
Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15871 måste det inte vara en ganska stor gasolbrännare för att få nån effekt, nån som man har rekommendationer på nåt som vore lämpligt att köpa?

Avatar Fallback
Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15938 värmare beställd och gasolbrännare fixad.......återkommer när jag har testat den.

Avatar Fallback
mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16062
Braxsele skrev:funkar den bra, vad andvänder du för att värma med...?

jag funderade på att köpa brännaren av han åxå, går den på diesel?

Hej, jag har inte instalerat min ännu, är lite små stök med att fixa t-kopplingar på slangarna,(vill inte frysa om fingrarna :D ) så jag ska vänta tills jag tar in grejorna i värmen. har använt sådana här värmare förut, och det brukar bli varmt på ca 30 minuter. har en rejäl brännare plus p11 gasol som jag tänkte använda till det hela.

mixter...

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).