Avverkning (slutavverkning)

Manuell röjning efter storm

16 inlägg 8389 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Manuell röjning efter storm

jrz  
#158666 Jag och en kompis har fått förfrågan om att ta ut stormfällor efter senaste stormen.
Den stora funderingen är bara vad man kan ta betalt för att det skall vara lönsamt för oss samt att man inte skall "hugga" i.
Det är ca 40 träd i fullvuxen storlek som ligger lite här och var i skogen (marken är ca 30 HA).
Man kommer inte in med skotare för att hämta utan jag tänkte ta traktorn med vajerkran och 4hjulingen för att få ut dom, ägaren vill även att allt ris skall ut till åkern utanför.
Det är mestadels tall men även några granar.

Vi kör med F-skatt

Kom gärna med lite inputs.

Tack / Jrz



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Manuell röjning efter storm

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158669 Per timme!

Hur tänkte du få ut riset med vajerkran?

Avatar Fallback

Re: Manuell röjning efter storm

jrz  
#158672 Vet inte om jag är ute och cyklar ... Men tänkte dra topparna med riset på, alt lasta på 4hjulingens kärra.
Mottager gärna kritik i hur jag tänker!

/Jrz

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell röjning efter storm

Kjell S  
#158676 Inget lätt jobb att handlasta tallris alt. släpa ut dom.
Många timmar blir det. Men det kanske inte är så många som behöver tas med 4hjulingen..

Användarvisningsbild

Re: Manuell röjning efter storm

Vedproducent  
#158678 Finns det någon speciell orsak till att riset ska ut? Säg åt honom att det blir väldigt dyrt och att det nog är bäst att det får ligga kvar.

Avatar Fallback

Re: Manuell röjning efter storm

jrz  
#158680 Ja helst vill jag ju att det skall ligga kvar. Får ta en vända till med honom. Han gav ingen spec anledning till att varför det skulle ut. Själv kan jag tänka mig att det skulle vara för att det ser "fint" ut när det är borta :) .

   TS
Avatar Fallback

Re: Manuell röjning efter storm

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158681 Berätta att det blir kanske dubbelt så dyrt i så fall.

Avatar Fallback

Re: Manuell röjning efter storm

jrz  
#158683 Det skall jag! :)
Vad är en skälig timpeng att ta ut per man. Inkl Traktor och 4hjuling?

/Jrz

   TS
Avatar Fallback

Re: Manuell röjning efter storm

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158685 Jadu, det kan man ju diskutera. Men runt 600:-/h + moms låter inte helt orimligt. Förutsatt att ni är vana.

Avatar Fallback

Re: Manuell röjning efter storm

jan larsson  
#158686 ge er inte på omöjliga uppdrag bara för att ha något att göra. ris från 40 tallar finns ingen anledning att lägga energi på.då det blir för kostsamt o markägaren ändå ev. inte blir nöjd p.g.a. arbetet inte blev utfört som han önskat o dyrt. det kan ge surt efter.(tala markägaren tillrätta eller låt bli)
håll er till ersättning/timme, ca 300+m för det manuella bör det väl inte understiga om viss erfarenhet finns.för traktor, fyrhjuling får andra svara på.
eller byt arbete mot virket o inget ris.

Avatar Fallback

Re: Manuell röjning efter storm

aywa  
#158690 Om vegetationen är någorlunda likt över hela den yta ni skall gå över ( plant, öppna vägar, bärighet osv) så kan ni börja med att köra ut ex 5 träd, ta tid och multiplicera med 40 träd. Då kan ni ge ett fast pris på jobbet innan, på så vis kan man komma överens ( få en del betalt i förskott) innan man börjar. Men som redan nämnts så funkar ju detta bara om alla träd är ungefärligt likvärdigt åtkombara:)...är en tanke iaf, men räkna på det innan och visa förslaget för honom.

Beroende på hur duktiga ni är så kan ju en timkost på 600 kr + moms bli en dyr historia för markägarn om ni ex ska jobba med fyrhjuling o vajer etc gentemot att gå in med "riktiga" skogsmaskiner, då blir det ju helt plötsligt väldigt billigt per timma för honom.

Avatar Fallback

Re: Manuell röjning efter storm

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158691 Ett drygt träd per hektar? Räkna med en halvtimme per träd, om kvistarna skall ut också? Eller är det för lågt?

Avatar Fallback

Re: Manuell röjning efter storm

axwell  
#158694
Mangan skrev:Ett drygt träd per hektar? Räkna med en halvtimme per träd, om kvistarna skall ut också? Eller är det för lågt?


Vet inte hur den här skogen ser men kan tänka mig att det ligger brötar (huller om buller) här och var.
Med den utrustning som TS har skrivit om skulle ett snitt på en timme per träd imponera på mig.

Avatar Fallback

Re: Manuell röjning efter storm

Nicke Nyfiken  
#158763 Hej!
Högg manuellt i slutavverkningsskog efter Gudrun och körde ut med huggarvagn samtidigt, fick ihop ca 10+fub/dag, vet inte om det är bra eller dåligt eller rent av idiotiskt, men jag gnodde på bra och fick en sjuhelsikes kondition, träden låg utspridda ett och ett och i mindre brötar.
Glöm riset!!! ägaren måste vara galen och/eller väldigt dumsnål.
Bättre att han erbjuder er att ta hand om virket för arbetsinsatsen.
,riset kan han bära ihop själv om det är viktigt för honom.

H/Nicklas

Avatar Fallback

Re: Manuell röjning efter storm

jrz  
#158795 Stort tack för alla svar. Dom har gett mig mycket bra info.

/Jrz

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).