Skogsnyheter

IsoTimber

19 inlägg 12638 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

IsoTimber

volvo bm  
#157853 Vad tycker ni om det här nya sättet att bygga hus på? :smile:

http://isotimber.se


Frågan är hur hållfast det är? tex om man backar på huset med traktorn.. Inte så ofta det händer kanske.. :wink: men om ni förstår tanken



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: IsoTimber

volvo bm  
#157854 Tips: Kolla på filmen på deras hemsida!

   TS
Användarvisningsbild

Re: IsoTimber

totte  
#157858 Mycket intressant! Lego i fullformat :D . Tror nog att det blir ganska rejält hållbart.

Användarvisningsbild

Re: IsoTimber

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157861 Intressant teknik. Man måste vara noggrann då man skarav dem så att det inte blir glipor.
Undrar vad prislappen är för materialet?

Avatar Fallback

Re: IsoTimber

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157901 Hmm, tror jag sett något reportage eller dokumentär om den där lösningen, tror det var en ganska bra lösning. Eller har det stått något om det i tidningen Skogen?

Avatar Fallback

Re: IsoTimber

Blivande snickare  
#157945
totte skrev:Mycket intressant! Lego i fullformat :D .


Precis min tanke! :lol:

Användarvisningsbild

Re: IsoTimber

Kse  
#158017 Var ju en artikel iTidningen Skogen som kom igår.
Stod att material kostnaden blev högre jämfört med traditionellt trähus i lösvirke.
Men vid den obligatoriska enegiberäkningen vissade sig huset ligga hela 52% under de krav som finns.
Förbrukningen är beräknad till 5000 kw/år på de ca 100 kvadratmetrarna.

Användarvisningsbild

Re: IsoTimber

totte  
#158029 Det intressanta är ju totalkostnaden, först för bygget som sådant och sen för det färdiga huset. Men "under de krav" antar jag du menar energibehovet, och inte under i meningen sämre.

Och vad gäller byggkostnaden så är det intressanta att få en total kostnad för inklusive arbete, går det så fort som de skryter med så finns det stora pengar att tjäna på minskat arbete, men huruvida det väger upp behöver man ju lite siffror för att veta.

Användarvisningsbild

Re: IsoTimber

halvproffs  
#158073 reportage i Byggnadsarbetaren för ett år sedan som var ganska positivt för konstruktionen.
Men det stod ingenting hur dom tänkt med elinstallation mm. Ska man fräsa in det i väggarna?
Har ej hunnit titta på filmen.

Användarvisningsbild

Re: IsoTimber

totte  
#158157 Kunde väl vara läge att äntligen bli kvitt alla infällda montage och börja lära ut hur man gör snygga förläggningar och använder kanaliseringar för att bygga anläggningar som är flexibla och som inte förorsakar bränder när man skruvar och spikar i trådarna.

Användarvisningsbild

Re: IsoTimber

Mäki  
#158187 Verkar vara en bra metod men en sak jag började fundera över är hur blir det med fukt?
Att skruva lim faner direkt på utsidan utan luftspalt verkar inte riktigt smart, jag förstår att dom gjorde det för att få stommen vrid styvare så den inte drar sig men ändå :???:

Användarvisningsbild

Re: IsoTimber

finskpinne  
#158210 Vad jag förstår så skall ju trä transportera bort fukten så det skall väl inte vara något problem!? Trä är ju inte helt tätt så det "andas" ju tillräckligt för att inte hålla fukten inne...

Användarvisningsbild

Re: IsoTimber

Mäki  
#158229 Nja... faner och dylikt har ju en ganska skarp yta så det kan nog bra bildas kondens och dylikt när varm luft möter kall.
Att sedan trät drar i sig fukten och den sedan avdunstar är en sak men bara i "fukten" kan det börja bildas mögelsporer som sedan växer.
Jag är ingen expert inom området men med vanligt "bygg" förstånd så är jag skeptisk.

Användarvisningsbild

Re: IsoTimber

totte  
#158232 Men det är ju egentligen samma i en vanlig gammal timmerkåk, fukten vandrar genom väggen ut och det har ju funkat bra hittills. Sen vet jag inte hur det är med en limmad fanerskiva, hurpass genomsläpplig den är.

Avatar Fallback

Re: IsoTimber

Fredrik35  
#158239 Moelven har något liknande på gång. http://www.moelven.com/no/Produkter-og- ... gtre/iso3/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).