Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kränger däcken på atv-vagnen

21 inlägg 13128 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kränger däcken på atv-vagnen

jonasbrot  
#157931 Har hänt två gånger de senaste veckorna att jag krängt ett av däcken på vagnen och tappat luften. Mycket irriterande!

Finns det någon annan som har problem med detta och vad har du gjort?

Lägga i innerslang? Högre tryck ( har 0.25-0.5 nånstans)? Ta med kompressor eller såna där små luftpatroner som finns till motorcyklar på Biltema?

Kom med tips!



   TS
Avatar Fallback

Re: Kränger däcken på atv-vagnen

Qkeeper  
#157932 Får jag fråga vad du har för vagn? Antagligen kör du för fort i svängar med för lågt tryck eller så äre helt enkelt bara dåliga styvhet i däcken..

Avatar Fallback

Re: Kränger däcken på atv-vagnen

axwell  
#157939
jonasbrot skrev:Lägga i innerslang? Högre tryck ( har 0.25-0.5 nånstans)? Ta med kompressor eller såna där små luftpatroner som finns till motorcyklar på Biltema?


Så lågt tryck har jag aldrig haft på vagnen, brukar ha 1 bar minst, 1,5 bar för att däckens märkning om maxbelastning skall gälla.

Vilket fabrikat på vagn och hjuldimension har du?

De tryck du anger kan gälla för själva ATV:n.

Avatar Fallback

Re: Kränger däcken på atv-vagnen

jonasbrot  
#157943 Har Honda-vagnen LT13. vet ej däckdimension.

Krängningarna har skett när jag kört mot stubbar och stenar.
1-1,5 bar tryck låter högt???

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kränger däcken på atv-vagnen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157949 Har lite drygt 1 bar i min vagn.

Avatar Fallback

Re: Kränger däcken på atv-vagnen

axwell  
#157950
jonasbrot skrev:Inlägg av jonasbrot » 10 minuter sedan.
Har Honda-vagnen LT13. vet ej däckdimension.


Vid tillfälle läs på däckssidan, där brukar det anges belastning för olika däckslufttryck.
OK, 1,5 bar kan vara i överkant för LT13 om "13" står för bruttovikt.

Avatar Fallback

Re: Kränger däcken på atv-vagnen

Blivande snickare  
#157952
axwell skrev:
jonasbrot skrev:Inlägg av jonasbrot
Har Honda-vagnen LT13. vet ej däckdimension.


Vid tillfälle läs på däckssidan, där brukar det anges belastning för olika däckslufttryck.
OK, 1,5 bar kan vara i överkant för LT13 om "13" står för bruttovikt.




22x11x8 Clawhjul hittade inte nåt om trycket...

Avatar Fallback

Re: Kränger däcken på atv-vagnen

Qkeeper  
#157954 Låter som för lågt tryck, har kört i många hundratals stubbar å stenar med kranman vagnen och aldrig ens rört lufttrycket i däcken och är nu inne på 4e året. Om du inte kan finna lufttrycket ring till din honda åf och fråga de bör ju veta eller kunna ta reda på det :)

Användarvisningsbild

Re: Kränger däcken på atv-vagnen

matte57128  
#158040 Såg i manualen till min Kranman T1800 att det rekommenderas 1.5 Bar däcktryck. Den har ju i och för sig Robsondrift, men däcken i sig är säkert inte mycket annorlunda än andra vagnar.
Eller :?:

Användarvisningsbild

Re: Kränger däcken på atv-vagnen

halvproffs  
#158066 Jag kör med 1,0 Bar och hittills aldrig krängt ett däck så pumpa upp dina så blir det nog bra.

Avatar Fallback

Re: Kränger däcken på atv-vagnen

jonasbrot  
#158067 Tack för tipsen! Ska höja trycket till 1 bar.

Men är det ingen som provat med innerslang? Brukar ju i alla fall behövas när fälgarna börjar bli rostiga och därför börjar lida av inkontinens.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kränger däcken på atv-vagnen

halvproffs  
#158070 Har lagt slang i 2 däck när jag fått punktering. Kanske köpa nya fälgar om dom blivit rejält rostiga?

Användarvisningsbild

Re: Kränger däcken på atv-vagnen

Seabass  
#158107 kör med 1,5bar, aldrig haft problem.

Avatar Fallback

Re: Kränger däcken på atv-vagnen

jonasbrot  
#158895 Tack för alla svar!

Har nu provat köra några lass med 1.0 bar. Vet ännu inte om det hjälper mot däckkrängning men däremot känns det som vagnen rullar lättare både i terräng och på väg och därmed tar sig fram bättre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kränger däcken på atv-vagnen

Qkeeper  
#158896 Ja man ska inte snåla med luften i däcken på vagnen annars blire tungrullat med lite lass

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).