Skördare

Ny slutavverkningsskördare

73 inlägg 30606 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157615 Hur grov är roten när bakknivarna på 414 har svårt att hålla kvar stammen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny slutavverkningsskördare

Valmet Anders  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157653 Det är runt 60 cm, fast mkt av det kan bero på att man kör på för lågt tryck på bakknivarna... en tanke !

Användarvisningsbild

Re: Ny slutavverkningsskördare

Knegarn  
#157657 är kurvan ställbar på jd? tex att man kan köra hyffsat lågt tryck upp till 30 cm och dra upp ordentligt på dom grövsta?

Användarvisningsbild

Re: Ny slutavverkningsskördare

Skogshuggarninorr35  
#157664 Jo det funkar att ställa om trycket både på matarvalsar och knivar, bara att klicka fast pilen på olika punkter och flytta individuellt.

Användarvisningsbild

Re: Ny slutavverkningsskördare

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157672 Skulle vilja säga att de håller i väldigt bra,och har därefter bra mätning om man håller efter med kalibrering.....Det som går in mellan hjulen sitter kvar där!

Bertilsson skrev:
jmatsson skrev:En 1470 och 480 är väl det bästa valet i enbart slutavverkning. :grin:
Vilken erfarenhet har ni av hur väl aggregatet 480 håller upp stammen för god diametermätning?

Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

novis??  
#157684
Bertilsson skrev:
jmatsson skrev:En 1470 och 480 är väl det bästa valet i enbart slutavverkning. :grin:
Vilken erfarenhet har ni av hur väl aggregatet 480 håller upp stammen för god diametermätning?

det behövs mycketryck på 480in för att ha skaplig certmätningca70%+-4mm 414 är väldigt svårt att ha väldigt bra dia alt enligt cubera

Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

Anton7477  
#157691 Jag kör en 911,3 med ett 360,2. Aldrig en medelstam i slutavverkning under 0,6 går riktigt bra.Funkar även bra i lite grövre skog körde slutavverkning på 0,9 och höll 55m,3fub i tim. Skullle satsa på en 931 med 360,2. Valmets basmaskin upplever jag som grymt driftsäkra dock skulle jag aldrig skaffa ett 4 hjulsdrivet aggregat från valmet igen så satsa på ett 360 ist för 365

Användarvisningsbild

Re: Ny slutavverkningsskördare

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157694 Hade du haft en 941 hade du legat på 75 kubik i timmen istället! :)


Anton7477 skrev:Jag kör en 911,3 med ett 360,2. Aldrig en medelstam i slutavverkning under 0,6 går riktigt bra.Funkar även bra i lite grövre skog körde slutavverkning på 0,9 och höll 55m,3fub i tim. Skullle satsa på en 931 med 360,2. Valmets basmaskin upplever jag som grymt driftsäkra dock skulle jag aldrig skaffa ett 4 hjulsdrivet aggregat från valmet igen så satsa på ett 360 ist för 365

Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

valmetmange  
#157698
Anton7477 skrev:Jag kör en 911,3 med ett 360,2. Aldrig en medelstam i slutavverkning under 0,6 går riktigt bra.Funkar även bra i lite grövre skog körde slutavverkning på 0,9 och höll 55m,3fub i tim. Skullle satsa på en 931 med 360,2. Valmets basmaskin upplever jag som grymt driftsäkra dock skulle jag aldrig skaffa ett 4 hjulsdrivet aggregat från valmet igen så satsa på ett 360 ist för 365

Driftsäkra basmaskiner kan ja också hålla med på sen den lägre dieselförbrukningen måste ju också vara ett plus.De som är e ju kran på sidan hytten blir skakit som f.. efter ex år.Dock fri sikt.föraren är nog piggare in en maskin som inte har kranen på sidan hytten slutet av skiftet.

Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157701
novis?? skrev:
Bertilsson skrev:
jmatsson skrev:En 1470 och 480 är väl det bästa valet i enbart slutavverkning. :grin:
Vilken erfarenhet har ni av hur väl aggregatet 480 håller upp stammen för god diametermätning?

det behövs mycketryck på 480in för att ha skaplig certmätningca70%+-4mm 414 är väldigt svårt att ha väldigt bra dia alt enligt cubera
Med adress till Engstrand, Novis och jmatsson föreslår jag att ni samlar 400 stm-filer från 20 cm + (jag sorterar bort klenare om det behövs). Övervägande granstammar är en fördel.
Jag förutsätter att ni har 480 eller 414.
Dessa kan jag testa utan kostnad för er tre.
Skriv upp era hydraultryck och lite om hur ni uppfattat skogens egenskaper som påverkar diametermätningen.
Skicka filerna med ett PM till mig! Nyttan för er kan bli betydande eftersom det går att kommentera stammar som visas och dra slutsatser som utvecklar mätningen.

Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

Anton7477  
#157704 Jo det med vibrationerna kan jag hålla med om man känner ju allt från aggregatet in i hytten. Men sikten i gallring är oslagbar.

Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

1470D  
#157707 nej nej nej inte ponsse tiden har stannat på 90 talet i utvecklingen,köp en 1270

Användarvisningsbild

Re: Ny slutavverkningsskördare

finskpinne  
#157712
1470D skrev:nej nej nej inte ponsse tiden har stannat på 90 talet i utvecklingen,köp en 1270


De va ju på 90-talet man kunde bygga enkla och driftsäkra maskiner så varför inte stanna på 90-talet då?? :wink:

Användarvisningsbild

Re: Ny slutavverkningsskördare

pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157717 Ang längd diameter på Jd:s maskiner så finns det en funktion i Timberlink för att se stamhållningen under upparbetningen. Man får staplar baserade på antal planområden & stamhack.
Ju kortare staplar desto bättre.
Efter en Timberlink utbildning såg vi skillnad mellan mig och min kollega trots samma trycknivåer.
Vi kom fram till att vi följde med olika med kranen, efter korrigering till den bästa metoden, höjdes längdträffprocenten enligt SDC prins från 93,78 i Sep till 97,55% nästa månad.
Vi fortsatte med att flytta kapfönstret lite och hammnade i Nov på 98,1% & December 98,44% Diametermätningen blev antagligen också bättre.

Gå en timberlink kurs Ett oslagbart hjälpmedel för att hitta såväl bästa maskininställningar som körteknik! :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Ny slutavverkningsskördare

mrme  
#157731 skulle jag bara köra sluthuggning så rekomenderar ja inte 414, tycker diamätningen är rätt dålig(riktigt dålig) vid "grövre" träd. Har inte kört nått större aggregat men hoppas verkligen att dom är bättre än 414.

Körde ponsse tidigare och upplever att de agget var klart bättre resultat +/- 4mm.

Klagade och diskuterade dia en hel del när makinen var ny, svaren var att alla andra jd var ju bra men de synar jag. Ja anser att dom är för dåliga. Mätningen är väldigt bra.

Matar sakta kan ja stå ut med, väldigt driftsäkert å trevligt att köra annars. men vi kör nästan aldrig grov skog å då bör de väl oxå hålla.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).