Små skogsmaskiner och övriga maskiner

piggkätting till atv

14 inlägg 5460 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

piggkätting till atv

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80931 Är dessa nåt att ha?
http://www.hammars.com/Entrepenad/Snoke ... ng_ATV.htm
Eller något annat ställe att köpa ifrån.
Viken modell ska jag ha?
Har sett att det finns billiga på feltema, är dom lika billiga som dåliga?
Jag ska ha dom på sommaren för att få bättre dragkraft då jag ska dra hydraulkransvagnen utan drift..
Maskinen är en polaris atp 330



   TS
Användarvisningsbild

Re: piggkätting till atv

matte57128  
#80935 Jag köpte ett par från Feltema och bortsett från låsanordningen var dom helt OK. Låsanordningen klippte jag bort med bultsaxen redan när jag satte kedjorna på hjulen, tänkte att den kommer aldrig att hålla i vilket fall. Jag ersatte skiten med vanlig schackel och kedjorna har funkat riktigt bra. Speciellt med tanke på att de bara kostade 399:-/par.

Avatar Fallback

Re: piggkätting till atv

mrlynx  
#80951 Jag köpte mina från nyvab www.nyvab.se som verkar ha samma som hammars.
mina är av typen Griper ATV och fungerar bra men schacklen som följer med är lite veka och låsen är inte att lita på.
Nu har jag tänkt ersätta låsen på insidan mot lite större schackel och bara ha kvar spännaren på utsidan men se till att säkra med ett schackel.

Avatar Fallback

Re: piggkätting till atv

axwell  
#80957 Helt rätt, om du beställer på Hammars så levererar Nyvab. Faktura från Hammars. De jag köpte imponerar inte, ser ut att ha legat i olja och sedan sprutats med svart färg. Trots "rätt strl." har två tvärlänkar fått demonteras, den tredje skall bort efter inkörning.

Användarvisningsbild

Re: piggkätting till atv

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81054
mrlynx skrev:Jag köpte mina från nyvab http://www.nyvab.se som verkar ha samma som hammars.
mina är av typen Griper ATV och fungerar bra men schacklen som följer med är lite veka och låsen är inte att lita på.
Nu har jag tänkt ersätta låsen på insidan mot lite större schackel och bara ha kvar spännaren på utsidan men se till att säkra med ett schackel.


Också Nyvab Gripers. Samma erfarenhet av låsen. Najar med järntråd så de inte ska lossna.

Användarvisningsbild

Re: piggkätting till atv

Jerrka  
#81077 Har åxå griper från nyvab på min honda på alla fyra hjul, och de låsen har hållit. Skulle ändå va intressant att pröva om honda orginal drog nå bättre!?

Avatar Fallback

Re: piggkätting till atv

Prowler  
#81375 http://www.kedjanab.se

Avatar Fallback

Re: piggkätting till atv

axwell  
#81378 Troligen bra grejer, frakt tillkommer, brukar ingå hos de andra.

Användarvisningsbild

Re: piggkätting till atv

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81828 Kör med biltemas jag också!

Inga synpunkter där förutom att man måste "säkra" låsen med najtråd!
Har kört mycket med dem året runt i 2 år nu!

Vesslan

Användarvisningsbild

Re: piggkätting till atv

Seabass  
#157369 Beställde griper från nyvab idag till alla hjulen på 550in, 2000.- ink moms och frakt!
mina gamla tvärlänk från Kedjan AB kostade 2000lr paret och de skulle ha 4500 + moms och frakt för motsvarande.
Hoppas de inte är totalt värdelösa bara, var nöjd med kedjans kvalitet men blev trött på tvärlänkarna som lägger sej fel osv.

Avatar Fallback

Re: piggkätting till atv

axwell  
#157379 Biltemas "björnar" är numera bättre än de som ingick ca 2 år sedan.

Helt nöjd även med priset som börjar vid 400 kr inkl, men dom har nog inte alla dimensioner.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... gar-37605/

Avatar Fallback

Re: piggkätting till atv

M-F  
#157508 Hej!Jag har köpt en begagnad Polaris Sportman 450 för ett tag sen och fick med kedjor bak.Tänkte nu även sätta kedjor fram,men det ser lite trångt ut!Är det någon som vet om jag behöver använda spacers?Det är originala hjul.

Användarvisningsbild

Re: piggkätting till atv

halvproffs  
#157525 Ja,du måste använda spacers.

Avatar Fallback

Re: piggkätting till atv

M-F  
#157529 Ok!Tack för svaret! :smile:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).