Skördare

Södra lägger ner Besten

22 inlägg 12932 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Södra lägger ner Besten

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149636 http://skog.sodra.com/Documents/Tidning ... 202011.pdf

Södra skall lägga ner Besten, den var inge bra helt enkelt.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Södra lägger ner Besten

skogsjan695xl  
#149754 Det var väll på tiden.
Har personligen aldrig tyckt detta var en bra ide.

Användarvisningsbild

Re: Södra lägger ner Besten

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#149826 Hade man ju kunnat tala om för dem redan första gången man hörde talas om konceptet!!

Avatar Fallback

Re: Södra lägger ner Besten

snubblaren  
#149828 Hoppas de säljer några billigt skulle vara trevligt att ha en radiostyrd leksak som slår alla andras i kvarteret :)

Avatar Fallback

Re: Södra lägger ner Besten

Axl  
#149844 Besten måste ju passa extra dåligt i bondskog med små objekt och många sortiment. Vad avlägget ska se ut om man ska åka runt och peta av 10 sorter....

Avatar Fallback

Re: Södra lägger ner Besten

Bubben755  
#151656 Detta var de bästa som hänt den sen ritbordet!!!!!!!!!

Avatar Fallback

Re: Södra lägger ner Besten

Engvall  
#151665 Är det inte Gremo som äger konceptet nu?
Att södra lägger ner sin verksamhet i det innerbär inte att den går i graven tyvärr.

Avatar Fallback

Re: Södra lägger ner Besten

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#151669 Var på Södramöte för något år sedan och Besten hyllades å det grövsta :mrgreen:
Den passar nog i Ryssland på 1000ha hygge.

Avatar Fallback

Re: Södra lägger ner Besten

Reymond  
#155923 Besten var en katastrof som någon chef med bihang inom skogsteknik på SÖDRA prompt skulle provköra och utvärdera under långt tid. Måste ha kostat medlemmarna stora pengar.
Jag pratade med en entreprenör som sa att man behövde bara studera en vända med de så kallade kurierna för att föstå hur svårt det va att få det att fungera i bondeskogsbruket.

Avatar Fallback

Re: Södra lägger ner Besten

valmet8604  
#156915
Röjkvist skrev:Var på Södramöte för något år sedan och Besten hyllades å det grövsta :mrgreen:
Den passar nog i Ryssland på 1000ha hygge.


ja där eller i norrland med stora och långa hyggen

Avatar Fallback

Re: Södra lägger ner Besten

Anton7477  
#156958 Gremo/sp hade den och körde med på granfastigheten innan södra fick den. På 1 månad högg de 200m3fub. Varje gång man skulle kolla stod de bara och skruva.

Användarvisningsbild

Re: Södra lägger ner Besten

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157087 Lät som väldigt ekonomiskt. 2 skotare och 1 skördare som står still!

Anton7477 skrev:Gremo/sp hade den och körde med på granfastigheten innan södra fick den. På 1 månad högg de 200m3fub. Varje gång man skulle kolla stod de bara och skruva.

Avatar Fallback

Re: Södra lägger ner Besten

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157128
Anton7477 skrev:Gremo/sp hade den och körde med på granfastigheten innan södra fick den. På 1 månad högg de 200m3fub. Varje gång man skulle kolla stod de bara och skruva.
Om uppgifterna som läses här är precis det enda som hänt Besten, så måste något hänt under senaste tiden. Besten användes efter Stormen Gudrun då jag såg den flera gånger i full funktion.
Notera att såväl den starkare kranen som aggregat är utbytt och är inte original. Kranen som nu använts av Gremo har fått kritik av testpersonalen.
Originalaggregatet (Fibercut 290) var i topp på Skogsforsk Virkesvärdestest 2006 i Tierp.
Några deltester där på ex. stamhantering var också Fibercut bäst.
Utan att ha avgörande kunskap så upplever jag ändå att Gremo toppade inte utrustningen i denna provkörning.
Har fler förhållande misskötts av någon speciell anledning?

Vissa delar av konceptet hamnar ju nu i malpåse, det vet vi.

Användarvisningsbild

Re: Södra lägger ner Besten

Mäki  
#157147
Reymond skrev:Besten var en katastrof som någon chef med bihang inom skogsteknik på SÖDRA prompt skulle provköra och utvärdera under långt tid. Måste ha kostat medlemmarna stora pengar.
Jag pratade med en entreprenör som sa att man behövde bara studera en vända med de så kallade kurierna för att föstå hur svårt det va att få det att fungera i bondeskogsbruket.


Om ingen vågar testa något nytt så kan ju inte utvecklingen gå framåt.

Användarvisningsbild

Re: Södra lägger ner Besten

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157157
Mäki skrev:
Reymond skrev:Besten var en katastrof som någon chef med bihang inom skogsteknik på SÖDRA prompt skulle provköra och utvärdera under långt tid. Måste ha kostat medlemmarna stora pengar.
Jag pratade med en entreprenör som sa att man behövde bara studera en vända med de så kallade kurierna för att föstå hur svårt det va att få det att fungera i bondeskogsbruket.


Om ingen vågar testa något nytt så kan ju inte utvecklingen gå framåt.


Håller helt med, men en del anser vist att är det inte som det alltid varit så är det skit.

Tur att det finns folk som vågar prova något nytt, annars hade vi stått där med yxa och handsåg i skogen...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).