Bioenergi

Huggbilar-Lönsamt????

30 inlägg 19067 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Huggbilar-Lönsamt????

Naders  
#153748 http://www.sodra.com/sv/Pressrum/Nyhete ... duktionen/

Läser att Södra ska satsa på sk. huggbilar.
Mao en flisbil med ett flisaggregat på bilen istället för balja och en vanlig sidotippbar släp efter det.
Har sett några sådana ekipage och undrar om det verkligen kan vara lönsamt å köra runt med.
Jag menar, det är ju inte så mycket flis i varje transport..... om man nu måste köra runt med huggen på bilen.

Hade det inte då varit en ide med en lastbil med flakväxlare med en hugg på ett flak med snabbkopplingar och sen en vanlig flisbalja som man kan fylla vid sidan om och växla när vagn och balja är fullt....
På så vis blir "hugg-flaket" stående i skogen och man får fullt lass med flis med sig till lossningsstället.....

Bara en tanke :roll:

Nu kanske det redan finns liknande lösningar inom GROT-branschen, de har bara inte kört förbi här :???:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggbilar-Lönsamt????

Torparn79  
#153752 jag tycker att det verkar vara vansinne att skjutsa en flishugg land och rike runt..
en pryl som kostar X-antal miljoner ska vara i produktion större delen av skiftet och inte åka runt längs vägarna..

visst är huggbilen ett utmärkt komplement till traktorhuggen för att köra ex.vis små poster 100-200 m³s, och som ligger olämpligt till för tivolit som blir med en traktorhugg, containrar och lastväxlarbilar..

jag tror i så fall mer på kombinationen traktorhugg och skopbil, alternativt containerbilar och separatlastare..

Användarvisningsbild

Re: Huggbilar-Lönsamt????

Mäki  
#153805 Var hittar du info om hur bilarna är tänkta att se ut?
Om det är som du beskriver verkar det fullständigt idiotiskt kanske det är någon pappersnisse utan insyn i verkligheten som blivit blåst av någon munvig försäljare av huggbilar :wink:

Avatar Fallback

Re: Huggbilar-Lönsamt????

Robertberg  
#153825 Ungefär såhär brukar huggbilarna se ut:
http://www.worldtrucker.com/EPiServerCo ... _77545.jpg

Fördelarna är väl att man sparar in resurser, flakväxlare med chaufför som flyttar baljor behövs inte, lastbil med chaufför som tömmer baljorna behövs inte. Man behöver inte köpa en massa baljor, man behöver aldrig vänta på att baljorna ska tömmas för att kunna fylla dem igen. Bara ett fordon som kan gå sönder.

Självklart producerar ett rent huggekipage mer flis/timme.

Här omkring finns iaf fyra huggbilar, så lite lönsamhet och kunkurrenskraft har dom nog. :)

Användarvisningsbild

Re: Huggbilar-Lönsamt????

Mäki  
#153861 Snyggt ekipage. Om man kör på ett område med små poster, som vi har här,så kan det nog fungera.
Det löns ju inte att dra en stor tugg och bilar med baljor för att flis 50 m3.
Hur mycket rymmer den totalt? Den har ju en balja på bilen också eller var det bara en överbyggnad av tuggen?

Avatar Fallback

Re: Huggbilar-Lönsamt????

foton  
#153866 Huggbilen som kör här har ett släp med sej som rymmer över 70 m3, när han åker och tömmer har han 100 m3 med sej. alt klaras av en person. Huggen drivs av lastbilmotorn. Går inte att göra efektivare.

Avatar Fallback

Re: Huggbilar-Lönsamt????

Robertberg  
#153881 Vet inte hur många kubik han får med sig, men han kan komma upp i maxvikten (60 ton) iaf.
Det är en flisbalja på bilen också.

Naders:
Idén med huff på lastväxlar ram är god, men hur gör man för att få med sig hugg och balja när man ska vidare till nästa objekt?

Skulle kunna fungera med någon sorts kassetsystem (
) men det blir en tyngre, dyrare och långasammare lösning.

Måste tillägga att jag egentligen inte har någon som helst erfarenhet av detta :)

Edit: lördagskväll, textrelaterade fel fås på köpet.
Senast redigerad av Robertberg sön 08 jan 2012, 06:21, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Huggbilar-Lönsamt????

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153905 Hur har de ordnat drivningen av huggen från lastbilsmotorn? Vore kul med lite tekniska detaljer.

Avatar Fallback

Re: Huggbilar-Lönsamt????

Naders  
#153910
obantteg skrev:Naders:
Idén med huff på lastväxlar ram är god, men hur gör man för att få med sig hugg och balja när man ska vidare till nästa objekt?


Hur var det nu han sa i filmen.....
"Tänkte inte på det....." :grin:
Då löser man kanske det genom att ringa någon med flakväxlarbil som kan flytta baljan alternativt huggen åt dej..... :roll:
Den tjänsten kanske man kan köpa.
Hittade något liknande på tuben:


Kan också tillägga att jag ej heller har någon som helst erfarenhet av detta :lol:
Dock har jag sett ett och annat ekipage rulla igenom på bruket.....

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggbilar-Lönsamt????

Robertberg  
#153932 Man får bygga en balja som är tillräckligt lätt och smal att kunna lyftas in i släpet, med kranen ;)
Men då måste man åka och växla av baljan, växla på huggen och lyfta i baljan, på det ställe där man egentligen är färdig..

Vet inte hur huggen drivs, en drivaxel måste på något sätt delas från kardanen, förbi två drivaxlar? :?: Hydraldrift är jag tämligen säker på att det inte är, men motorn brukar sacka duktigt..

Avatar Fallback

Re: Huggbilar-Lönsamt????

BetåndsgåendeH8  
#153934 Jag tror det är framtiden.
Men ju längre transportavstånd det blir ju mer fördel är det för traditionellt "cirkus system" med krokbil, 2-10 containrar, flistugg och ev skyttel. Ett system som har en känslig kedja av folk och många maskiner som kan gå sönder.

Användarvisningsbild

Re: Huggbilar-Lönsamt????

Torparn79  
#153965
Mangan skrev:Hur har de ordnat drivningen av huggen från lastbilsmotorn? Vore kul med lite tekniska detaljer.

den drivs av pto-uttaget på växellådan..

Avatar Fallback

Re: Huggbilar-Lönsamt????

Anncatrin  
#156979 Huggbil. Ett problem med hugg drivning med lastbilsmotor är att motorerna inte håller så bra. De är inte bygda för den typen av drift, det är helt fel momentkurvor jämfört med en industrimotor. Tyvärr blir det ofta viktproblem om man ska ha separat motor på ett sådant bygge.

Avatar Fallback

Re: Huggbilar-Lönsamt????

foton  
#156986 Den bilen som brukar vara här drivs av lastbilsmotorn. Dom moderna huggarna har en varvtalsreglering så när huggen går ner i varv stängs matningen av tills huggen är uppe i varv igen, på så vis fror jag det går bra. Föresten en hugg med separat motor är ju också en lastbilsmotor.

Avatar Fallback

Re: Huggbilar-Lönsamt????

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156993 Då jag har sålt en del flisvirke, dvs mindre mängder, så har huggbil med container varit billigaste alternativet.
Sålde lite mer än 300m3 i förra veckan, den entreprenören hade en bogserad kross efter lastväxlarbilen med kranflak.
Kom med krossen och kranflaket. Fick vända hem efter containersläpet och tredje containern.
Dessutom ska det finnas plats att rangera container.
Huggbil är smidigt och praktiskt.
Anledningen att jag provade denne entreprenör var att jag ville se resultatet av krossning och hur mycket m3s det skulle bli jämfört med flisning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).