Traktorer och processorer

Hjälp med första Traktor köp.

52 inlägg 34864 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med första Traktor köp.

Skogstomte  
#156347
hayabusa 08 skrev:Hittade kanske en bra traktor till trådskaparen, på blocket till ett hyfsat pris....


http://www.blocket.se/alvsborg/Volvo_BM_430__73_med_lastare_och_snoblad_38148408.htm?ca=23_4&w=3

5309191254.jpg


5354087677.jpg


5377377806.jpg



Pris: 55 000:- Typ: Lantbruksmaskiner Ale: Visa var
Volvo BM 430 -73, 5052 tim, Ålö-lastare med hydralisk tömning. Servostyrning, skopa, schaktblad, snöblad, kedjor.

Traktorn fungerar bra.

Pris 55.000 :-


Bra traktor, startar i alla väder och strular inte mycket. Börjar bli brist på vissa kritiska komponenter har jag hört som t ex styrsnäckor. Vi har haft 3 stycken, 2 med samma lastare som på bilden. De gick i skogen och jordbruket. Lite lätt för skogskörning men med snökedjor och planering går det. Att hantera pallar med den lastaren kan gå men bara lättare pallar. (400 - 500 kg tror jag är den praktiska gränsen)

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hjälp med första Traktor köp.

Bakhjulet  
#156719 Jag gillar inte att meka, jag hatar att meka. Jag är väl inget jätteproffs på det heller precis...
Hade en gammal tvåhjulsdriven valmet förut. Alltid en massa meckande och man var tvungen att ha kedjor på för jämnan om man inte ville glida av vägen eller köra fast.

Ruttnade och sålde den gamla Valmeten till förmån för en liten, sprillans ny kompakttraktor av märket Foton. Nu har jag inte kört många timmar med den än men hittils infriar den mina förväntningar.

Har precis som du ett mindre ställe och behöver flytta rundbalar med halm och hösilage. Ploga vägen och gårdsplanerna. Köra skit, mocka lösdrift och sånt. Harvar upp och sår in litet nytt i hagarna. Till allt detta funkar min lilla 254 utmärkt men skall du ta hem skog kanske du skulle titta på den något större 404an.

En användare här på forumet som heter Traktorz har lagt upp jättemycket bilder på jobb han gjort med sin lilla 404a till uppstickare, Leta litet och titta. Det kan vara ett alternativ till ett gammalt lik.

mvh Bakhjulet

Avatar Fallback

Re: Hjälp med första Traktor köp.

Little_Andersson  
#156825 Hej!
Tittade lite på Foton, och visst lät den intressant.
Men, 87k + moms sen + lastare för ~30k = bit över 100k.

Och inte bara är det över budget, det finns om jag inte minns fel finns det äldre 80'talare 4wd med frontlastare för samma pris.
Senast redigerad av Little_Andersson mån 23 jan 2012, 11:56, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med första Traktor köp.

Bakhjulet  
#156828 Ja jag vet, det är litet över budget. Men det är nytt. Och därmed ganska praktiskt för en hobbybonde som jag.
Oavsett vad du väljer så titta på 4wd. 2wd går fetbort.

mvh Bakhjulet

Avatar Fallback

Re: Hjälp med första Traktor köp.

Little_Andersson  
#157733 Ibland funderar jag....

Försökt maila med Lantmännen Maskin. Tänkte snacka med dom och kanske fixa fram en bra traktor för mig där. Men tamefan omöjligt att maila med dom. "kom hit" eller "ring".
JAG VILL INTE DET DÄRFÖR MAILAR JAG!. Har annat för mig. Därför jag skriver mina frågor direkt.

Bara gamla gubbar på lantmännen maskin?... blir trött.

Iafall ni experter därute. Belarus? http://www.blocket.se/vi/38331539.htm

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med första Traktor köp.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#157735 Inget öststatsjox.
Gå på kvalitetsmärken tex: Ford, MF, BM, JD, Case.
2wd går att köra med, helst om man har en budget att hålla.
Köp hellre en fräsch 2wd som du har råd med än en sliten 4wd som är för dyr.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med första Traktor köp.

foton  
#157742 Tycker att Belarusen ser jätte fin ut, lite timmar och inkl moms.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).