Friluftsliv, Naturturism

Terrängkörningslagen.

34 inlägg 37921 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Terrängkörningslagen.

mooos73  
#156653 Behöver lite hjälp med argument för att stävja skoterkörning runt gården.
Bakgrund. Senaste åren har skoterkörningen fullständigt exploderat. Allt fler skotrar, extremare skotermattor och en ljudnivå som är mkt störande. Bristen på respekt för bostäder och gårdar är fullständig och vetskapen om vad terrängkörningslagen innebär saknas totalt.
Ex. träffade jag 2 skoteråkare i anslutning till ett ungskogshygge förra helgen och dom sa att "hit ska vi och klättra med skotrarna någon dag". När jag sa att: det skulle dom inte undrade dom om det var stenigt. Jag blev tvungen att förklara att det finns faktiskt tallplantor under snön. Detta var enkelt eftersom det är ett lagbrott att köra i planteringar.
Åter till mitt problem, nämligen skotrar som kör runt gården i timmtal. Runt gården har vi våra åkrar och dom kör ca 20-30 från vårat bostadshus. Det är jobbigt att höra dessa mkt högljudda maskiner och ständigt få deras lysen in genom fönstren.
Det är ju inte förbjudet i lag att köra på åkrar så länge det inte blir några skador vilket jag inte kan påstå att det blir.
Så hjälp mig med andra goda argument är ni snälla.
OBS. Jag är inte emot skoterkörning i sig men jag tycker bristen på respekt är så långt gånget att jag tycker inskränkningar i terrängkörningslagen är nära.

Denna tråd tar upp problematiken med skador som uppkommer genom att främst privatpersoner nyttjar privat mark. Vi har satt ihop en hashtag om detta så du snabbt kan läsa fler trådar i ämnet: #allemansskador




   TS
Avatar Fallback

Re: Terrängkörningslagen.

SiB  
#156656 Att köra utan att skada är kanske ok i viss omfattning. Men att lekköra på annans mark kan ge skador, i alla fall på sikt. Hade de däremot korsat området lugnt och med respekt för omgivningen är det ett annat läge.

Kolla vad lagen säger enl. www.notisum.se/rnp/sls/lag/19751313.htm

Samt naturvårdsverkets allmänna råd. www.naturvardsverket.se/Documents/publi ... 0136-1.pdf

Har inte läst allt men styckena 1.2 och 1.3 i de allmänna råden kan innehålla matnyttig information.

mvh. Sven

Avatar Fallback

Re: Terrängkörningslagen.

Tosca  
#156657 Du kanske ska satsa på stängsel, vi har ganska mycket galvaniserad järntråd uppsatt till korna, den är relativt lätt att sätta upp med ett fåtal trästolpar och lättviktsstolpar däremellan.
Annars funkar taggtråden ännu bättre, men den behöver lite mer arbete vid uppsättningen.

Det är ju ett sätt att skapa en frizon kring bostadshusen iaf.

Avatar Fallback

Re: Terrängkörningslagen.

elis  
#156661 Finns det ingen skoterklubb på orten? Brukar vara bästa sättet att tala med dem, de hjälper också till med skyltning och att dra om ev leder. Varför åker de där de gör, är det oframkomligt i skogen eller vad gör att de åker där de gör.
Oavsett vad lagen säger så har ju du all rätt att förbjuda skoteråkning på din mark, du behöver inte argumentera eller förklara. Smäll upp en förbudsskylt och polisanmäl om de kör ändå. Behöver du argument kan du alltid dra till med frysbränna eller att tjälen går så djupt att täckdikena isas igen.

Användarvisningsbild

Re: Terrängkörningslagen.

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156662 Jo, visst blir man förbannad ibland.

Skoterleden går över skiftet, det är väl ok, men sedan ägnar sig några individer sig åt lössnöåkning där leden går över ett planterat hygge. Jag fick en granplantering sönderkörd, 5 åriga plantor som hade växt sig ca 1 m höga och mycket känsliga för att bli nedtrampade av snöskotermattor. Året efter satt jag upp skylt och då höll skoteråkarna sig i skinnet men skadan var ju redan ett faktum.

Folk är okunniga, de frågar vad de sönderkörda granplantorna kostar, det går ju inte att sätta pris på (nya plantor kostar 1 kr/st) de förstår inte att hela beståndet blir påverkat och att det kommer att bli luckor, marken blir mindre värd osv. Svårt att sättta din nån också, man måste ta dem på bar gärning.

Vore jag som du skulle jag fråga efter deras namn samt upplysa dem om din plantering, du kan också tala om att du kommer att polisanmäla om det blir skador i planteringen. Beträffande skoter på åker skulle jag resoneraa såsom; att det är ok att korsa dina åkrar för att ta sig vidare men det är ju ingen motorbana för vild skoterkörning, tala om för killarna vad du anser.

För min del så kan man köra skoter nästan överallt om man visar hänsyn till andra trafikanter, boende samt inte skadar annans egendom eller fastighet men jag blir inte förvånad om lagen kommer att skärpas för var skoteråkning blir tillåten i framtiden.

Avatar Fallback

Re: Terrängkörningslagen.

mooos73  
#156664
SiB skrev:Att köra utan att skada är kanske ok i viss omfattning. Men att lekköra på annans mark kan ge skador, i alla fall på sikt. Hade de däremot korsat området lugnt och med respekt för omgivningen är det ett annat läge.

Kolla vad lagen säger enl. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19751313.htm

Samt naturvårdsverkets allmänna råd. http://www.naturvardsverket.se/Document ... 0136-1.pdf

Har inte läst allt men styckena 1.2 och 1.3 i de allmänna råden kan innehålla matnyttig information.

mvh. Sven


Tack Sven. Mkt matnyttigt där.

   TS
Avatar Fallback

Re: Terrängkörningslagen.

mooos73  
#156665
Tosca skrev:Du kanske ska satsa på stängsel, vi har ganska mycket galvaniserad järntråd uppsatt till korna, den är relativt lätt att sätta upp med ett fåtal trästolpar och lättviktsstolpar däremellan.
Annars funkar taggtråden ännu bättre, men den behöver lite mer arbete vid uppsättningen.

Det är ju ett sätt att skapa en frizon kring bostadshusen iaf.


Tanken har slagit mej men då begränsar vi ju oss själva! Kör ju runt gården med traktorn för att bära fram vedpallar och kör hem ved med skoter och timmerdoning.

Säkert effektivt med taggtråd men ska vi själva behöva sätta oss i "fängelse"?

   TS
Avatar Fallback

Re: Terrängkörningslagen.

mooos73  
#156666
elis skrev:Finns det ingen skoterklubb på orten? Brukar vara bästa sättet att tala med dem, de hjälper också till med skyltning och att dra om ev leder. Varför åker de där de gör, är det oframkomligt i skogen eller vad gör att de åker där de gör.
Oavsett vad lagen säger så har ju du all rätt att förbjuda skoteråkning på din mark, du behöver inte argumentera eller förklara. Smäll upp en förbudsskylt och polisanmäl om de kör ändå. Behöver du argument kan du alltid dra till med frysbränna eller att tjälen går så djupt att täckdikena isas igen.


Skoterleden går 100 meter uppe i skogen men där är det inge roligt att åka. Åkrarna kör dom på för att det är roligt, buskör helt enkelt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Terrängkörningslagen.

mooos73  
#156668 Det blir lite extra komplicerat när jag vet att vissa som åker runt huset är grannen med tillhörande ungar. Tragist att dom inte förstår själva att det stör men det sissta jag vill är att göra mig osams med dem. Det tog hus i helvete när jag påpekade att jag hittade deras hästar i våran blomrabbat på tomten en morgon.
Tar gärna i med hårdhandskarna mot övriga skoteråkare men just i detta fallet måste varje ord vägas på guldvåg.
Så är det någon som har bra argument som är diplomatiska så är det bättre än ett läsa upp lagen för dem!

   TS
Avatar Fallback

Re: Terrängkörningslagen.

mooos73  
#156670
OAS-forests skrev:Jo, visst blir man förbannad ibland.

Skoterleden går över skiftet, det är väl ok, men sedan ägnar sig några individer sig åt lössnöåkning där leden går över ett planterat hygge. Jag fick en granplantering sönderkörd, 5 åriga plantor som hade växt sig ca 1 m höga och mycket känsliga för att bli nedtrampade av snöskotermattor. Året efter satt jag upp skylt och då höll skoteråkarna sig i skinnet men skadan var ju redan ett faktum.

Folk är okunniga, de frågar vad de sönderkörda granplantorna kostar, det går ju inte att sätta pris på (nya plantor kostar 1 kr/st) de förstår inte att hela beståndet blir påverkat och att det kommer att bli luckor, marken blir mindre värd osv. Svårt att sättta din nån också, man måste ta dem på bar gärning.

Vore jag som du skulle jag fråga efter deras namn samt upplysa dem om din plantering, du kan också tala om att du kommer att polisanmäla om det blir skador i planteringen. Beträffande skoter på åker skulle jag resoneraa såsom; att det är ok att korsa dina åkrar för att ta sig vidare men det är ju ingen motorbana för vild skoterkörning, tala om för killarna vad du anser.

För min del så kan man köra skoter nästan överallt om man visar hänsyn till andra trafikanter, boende samt inte skadar annans egendom eller fastighet men jag blir inte förvånad om lagen kommer att skärpas för var skoteråkning blir tillåten i framtiden.

Jag vet vilka dom är och det var inte min plantering men det spelar ingen roll blir bara så trött att man inte vet att man inte får köra om det finns minsta risk för skada

   TS
Användarvisningsbild

Re: Terrängkörningslagen.

Kse  
#156672 Sätt upp skyltar om Skoterförbud, kanske respekteras av vissa.
Man kan ju komplettera med en skylt om plantskog, julgrans odling om någon undrar.
Om nån sen till våren undrar var plantorna är så har ju bara skyltarna kommit upp före den planerade julgransodlingen.
Är det grannen ungar som kör så kanske det genomskådas ganska snabbt.
Senast redigerad av Kse sön 22 jan 2012, 17:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Terrängkörningslagen.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156674 Jag håller med om att det är nog bäst att gå via frivilliga krafter, skoterklubb osv.
Gå med i din lokala klubb och jobba inifrån, ta med styrelsen och visa problemen.
Sannolikt blir du bara bitter och anses som en stängselgubbe om du inte är lite smidig
och försöker styra över trafiken till bättre ställen.
Vi har bra exempel här hemma på hur man kan jobba, senast igår kom jag körande på
ett vanligt ställe, då har markägaren byggt en bro! över ett dike och då kör man ju hellre där förstås
och så har han snitslat upp mkt ordentligt där det är lämpligt att köra.
Han har nog jobbat där flera timmar och jag hoppas det funkar bra hela vintern, jag ska snacka med
han och lyssna in om han har synpunkter på hur det ska skötas framöver iom att han är rågranne.

Avatar Fallback

Re: Terrängkörningslagen.

mooos73  
#156696
Slurfi skrev:Jag håller med om att det är nog bäst att gå via frivilliga krafter, skoterklubb osv.
Gå med i din lokala klubb och jobba inifrån, ta med styrelsen och visa problemen.
Sannolikt blir du bara bitter och anses som en stängselgubbe om du inte är lite smidig
och försöker styra över trafiken till bättre ställen.
Vi har bra exempel här hemma på hur man kan jobba, senast igår kom jag körande på
ett vanligt ställe, då har markägaren byggt en bro! över ett dike och då kör man ju hellre där förstås
och så har han snitslat upp mkt ordentligt där det är lämpligt att köra.
Han har nog jobbat där flera timmar och jag hoppas det funkar bra hela vintern, jag ska snacka med
han och lyssna in om han har synpunkter på hur det ska skötas framöver iom att han är rågranne.

Jag har varit medlem i skoterklubben och under flera år skötte jag ledunderhållet genom byn. Pga okynneskörningen ledsnade jag och klubben bryr sig föga. Lederna är välskyltade och "Avvik ej från leden" ignoreras konsikvent.
Många som inte bor i byn kommer hit på helgerna och kör för här gäller "djungelns lag"

   TS
Användarvisningsbild

Re: Terrängkörningslagen.

rokon  
#156706 Ett lagtvång på regnr på skotermattorna vore väl bra?

Användarvisningsbild

Re: Terrängkörningslagen.

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156712 Det låter ju som en bra ide men frågan är om det löser problemet, det kommer säkert att finnas kvar tillräckligt många gamla mattor som inte har nån märkning.

Det skulle ju i och försig vara en arbetsuppgift som polisen kanske klarar av, att åka runt till alla skoterägare i sverige och samla in de gamla mattorna!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).