Traktorn i skogen

Hur välja hydrauluttag på Nuffield 1042

7 inlägg 5401 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur välja hydrauluttag på Nuffield 1042

aywa  
#156556 Hej!
Har en nuffield 1042 år 1965.

Framtill har jag en enkelverkande lastare med ryck o slit för skopan. Lastaren styrs genom aktivering av det sekundära hydrauluttaget på traktorns högra sida (sett bakifrån).

MEN, nu vill jag köra med vajerkranen samtidigt och dess hydrauliska sväng. I dagsläget drar jag ut hydraulslangen fram till lastaren när jag ska använda svängen på kranen , vilket ju blir jäkligt jobbigt! Därför vill jag kunna koppla in hydraulslangen från kranen separat vilket går att göra på två sätt:
1) användande av T- koppling med ventilväljare på det sekundära uttaget ( dyrt och ser tråkigt ut.

2) skulle helst vilja använda det primära hydrauluttaget på traktorns vänstra sida (sett bakifrån). Men hur aktiverar jag det?????? I vilket läge skall sekundära hydrauluttagets stå i då samt behöver spaken för aktiveringen av trepunkten vara i nåt speciellt läge?
Eller är det alltid konstant tryck ut från det primära uttaget?

Hade varit bra med lite svar kring detta . Det enda som står i instruktionsboken är placeringen av det primära hydrauluttaget.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hur välja hydrauluttag på Nuffield 1042

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156590 Så här fungerar det, jag har som du frontlastare och trepunkt/uttag bak.
016.jpg
017.jpg
018.jpg
019.jpg
020.jpg
021.jpg

Avatar Fallback

Re: Hur välja hydrauluttag på Nuffield 1042

aywa  
#156614 Tackar så mkt uvskogen för de utförliga bilderna och förklaringarna!:)

Bara för att styrka att jag förstått:
1)Lastaren död, dess aktiveringsspak neråt, först då kan det primära uttaget och trepunkten användas tills att börja med.

2) När spaken för att höja trepunkten lyfts aktiveras det primära uttaget.

3) exempelvis om jag skall vinscha och har kranen på trepunkten och dess hydraulslang för tryck inkopplad i det primära tryckuttaget så börjar jag att först avaktivera sekundärt uttag. Således får jag hydraultryck till både trepunkt och primärt uttag.
Men det måste alltså betyda att när sekundärt uttag är avaktiverat, så ligger det en ständigt hydraultryck från det primära uttaget. I mina öron låter det som att detta skulle fresta mkt hårt på pumpen så fort ingenting är inkopplat på det primära uttaget , eller har jag fel nu (troligen:)) Fast det såklart, finns det ett "flytlägesval" på spaken för aktivera trep./ primärt uttag och att detta primära uttag endast börjar ge tryck när men "pressat" aktiveringsspaken för trep/ primärt tryck helt i bott?

Blir invecklat att försöka förklara detta i text, får hem fr jobbet o testa så snart jag skaffat hydraulkoppling till det prim uttaget:)

TACK!!

SKIT OCKSÅ, NU I EFTERHAND SER JAG ATT DU UVSKOGEN SKRIVIT VID DINA BILDER ATT OM LÅSMUTTERN ÄR I LÄGE "LÅS FAST" SÅ GES HELLER INGET TRYCK UT FRÅN DET PRIMÄRA UTTAGET.. Och därmed föll min ovan redogjorda teori om en nuffe med hydrauliskt snöblad i trepunkten, haha :roll:
Senast redigerad av aywa sön 22 jan 2012, 14:02, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur välja hydrauluttag på Nuffield 1042

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156619 1 och 2 ok. Men 3 blir kanske svårare. Du kan inte köra både trepunktslyften och uttaget. Det är antingen eller. Jag fick ingen funktion i trepunkten förrän jag hade pluggat uttaget på vänster sida fast nu när jag funderar på det så borde jag kunna åstadkomma samma sak med att stänga av med en stoppventil på slangen. Det här var inte lätt att diskutera i text. Berätta vad som händer när du provat.

Avatar Fallback

Re: Hur välja hydrauluttag på Nuffield 1042

aywa  
#156621 Haha, bortse från punkt 3 för stunden. Jag tror att man aktiverar höjning av dragarmarna genom att vrida på den låsmutter du fotat:

Antag du lyfter ett snöblad bak med hyd sväng: du kör framåt med plogen mot backen och har nu låst låsmuttern. Hydraulslangen till bladet är kopplat till det primära uttaget och spaken med rund knopp är dragen upp i sitt översta läge.
Som det ser ut nu kan du ställa vinkeln på bladet som du vill.
Nu vill du höja bladet från backen; då släpps låsmuttern och du kan nu använda spaken med rund knopp för att höja den.

Tror att det är som så det kan fungera., men jag återkommer. Antar du inte behövt och bry dig så mkt om att kunna kombinera samspelet mellan prim uttag och lyft av trepunkt då du haft din griplastare monterad på en skogskärra??

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur välja hydrauluttag på Nuffield 1042

aywa  
#156625
Uvskogen skrev:1 och 2 ok. Men 3 blir kanske svårare. Du kan inte köra både trepunktslyften och uttaget. Det är antingen eller. Jag fick ingen funktion i trepunkten förrän jag hade pluggat uttaget på vänster sida fast nu när jag funderar på det så borde jag kunna åstadkomma samma sak med att stänga av med en stoppventil på slangen. Det här var inte lätt att diskutera i text. Berätta vad som händer när du provat.


Kan ju vara så som du skriver här, att det uttaget är en "antingen eller" - funktion för att antingen koppla hydraulik till det primära uttaget men att uttaget måste pluggas igen för att kunna lyfta trepunkten... Det låter rimligt på så pass gamla traktorer, möjligen att en sån stoppventil du beskrev skulle kunna vara lösningen.
Kanske det får bli en t koppling med väljare på det sekundära uttaget trots allt..

Tycker ändå det känns konstigt att så fort man aktiverar spaken med rund knopp upp aktiver fullt tryck till det primära uttaget, eftersom det är igenpluggat så borde pumpen ge upp och gå sönder, kanske uppnås ett sorts flytläge för detta ändå genom att låsskruven är i ett öppet läge.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur välja hydrauluttag på Nuffield 1042

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156636 Har ju min kran på en min ATVvagn. Har numera ett plogblad på trepunkten, så jag har inte det där problemet som du har. Däremot så är allt förberett för en riktigt kran på traktorvagnen, har omställningskran bakpå skärmen, skrev om det tidigare. Ska sätta tillbaka slangen och prova med en stoppventil

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).