Avverkning (slutavverkning)

Vad ge för skotning per meter till vägen

20 inlägg 14451 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad ge för skotning per meter till vägen

Kalven  
#155198
zorran skrev:De är inte helt glasklart... va priset är om man inte går på timme.



Zorran en som tror på virkespriserna.



Ja, priserna per timme är ju självreglerande så att, är det 1 meter djup snö tar det sin lilla tid att få arbetet utfört, samma sak om det är svår terräng och andra hinder OSV.

Men då tjänar ju markägarnen på om någon arbetar hårdare än någon annan, och det är ju inte så bra.
Timmpenning är ju enkelt att räkna på som arbetare hur mycket man kommer att tjäna, men vet inte alltid om arbetsatmosfären blir så bra, eftersom man hela tiden har press och förväntningar på sej från markägare.
Som du vet tar arbete alltid längre tid än man räknar med, även längre tid än vad markägarn räknat med, alltid dyker det upp något oförutsett eller något man inte har räknat med.
Vilket markägarn får betala för alla misstag och krångel som kan tänkas dyka upp.

Bättre då att ha ett fast pris så man kan arbeta i lugn och ro.

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Vad ge för skotning per meter till vägen

Kalven  
#155200 Om man inte skulle räkna ren arbetstid och stoppa tiden vid pauser och avbrott.
Problemet då är att det finns både ärliga och mindre ärliga människor, som i sin tur leder till en massa snack och rykten om vilket företag som är bäst och vilket man bör anlita som markägare.
Och då blir det dom som är bäst på att snacka som får jobben.
Men som alla vet är mycket snack lika med lite arbete, vilket markägarn förlorar på i slutändan i alla fall.

Åter igen.
Bättre då att ha ett fast pris så man kan arbeta i lugn och ro.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad ge för skotning per meter till vägen

rokon  
#156275 Arbetet i skogen sker på ackord av arbetare som är egna företagare/entreprenörer som är vana med att räkna på jobb, och kan sina maskiner.
Som en som sa till mig (han är 50 pluss) du vet ja har jobbat i hela mitt liv på ackord! (och visst det flyter på och det händer saker då).

Med fast pris så jobbar du ju iaf på ackord, ju längre tid det tar destå mindre tjänar du. Men visst du kan ju komma in på jobb till en lägre förtjänst.

Med häst så gäller väl samma sak, har svårt att tänka mig någon som lejer skotning per arbetstimme? Däremot kan det väl vara värt en del mer per kubik.

Avatar Fallback

Re: Vad ge för skotning per meter till vägen

Kalven  
#156304 Ja, vem skulle anställa någon per arbetstimme, och sedan få springa runt och spana så jobbet sköts ordentligt?
På ackord kan vem som helst fixa jobbet, han tjänar visserligen lite mindre än proffset på samma tid.
Men vad spelar det för roll när det är mängden arbete som räknas.
Han som jobbar fortare sliter ju bara ut sig själv, vill han det och tycker det är värt är det ju upp till honom.

Vissa andra arbeten i andra brancher kanske passar att få betalt per timme, här kan timbetalning ställa till en massa onödiga problem åt ena eller andra hållet.

Har man bara rätt mall som man kan ta betalt på ett riktigt sätt är det inga problem med ackord.
Kanske kan det vara värt för markägaren att betala för en uppskattning och låta varje företag komma dit och säga sitt pris per kubik, så får han själv välja vilka han ska anställa sedan.

Mer rättvist än så blir det inte. Då blir det företaget som vill ha jobbet mest som får det, med andra ord dom som kan fixa jobbet till bäst pris.

Skulle då markägaren anställa någon per timme?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad ge för skotning per meter till vägen

rokon  
#156318 ja det låter ju sunt resonerat

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).