Traktorn i skogen

Nya ringkedjor till traktorn, vilka är bäst?

90 inlägg 47936 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kedjor

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156292 Det beror väl på skillnad i utväxlingsförhållande mellan fram och bakaxel i transmissionen som kan innebära att det kan rensa hela drivlinan om det vill sig illa.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Kedjor

BM 35  
#156293 det är ju därför man inte ska köra med driften i efter väg särskilt inte på tort väglag,,ser det på vissa som har väldigt slitna framhjul fast inte traktorn gott så många timmar

Användarvisningsbild

Re: Kedjor

rokon  
#156295 ja fyrjulsdriften undviker jag på väg i görligaste mån

Avatar Fallback

Re: Kedjor

BM 35  
#156297
rokon skrev:det såg tight ut, jag kollade bilden "frötall" Det ser ut som du har lite bredare däck än standard och därmed troligtvis något högre oxå, är det inte bytt fram så borde ju den ökande diametern som kättingen ger bara vara till fördel tycker jag. I skogen kan det väl bara vara till nytta, jag skulle tveklöst satsa på griper M där fram de har piggmönster, samt sitter kvar och går att sätta åt tight. Bak skulle jag i ditt fall ej våga ha något.

Bra kättingar är halva traktorn, inget att snåla på.



Om det nu är så känsligt med bara kedjor fram,,,kan jag då ha pigg kätting fram och inga bak tänkte ha släta fram det var sådan jag provade men inte ville sitta kvar men det var fyrkants mönster

Avatar Fallback

Re: Kedjor

Midgård  
#156311
bengt.a skrev:Det beror väl på skillnad i utväxlingsförhållande mellan fram och bakaxel i transmissionen som kan innebära att det kan rensa hela drivlinan om det vill sig illa.


Är detta något som fackexpertisen ställer sig bakom? Att konstruktörer och tillverkare har räknat så fel?

Användarvisningsbild

Re: Kedjor

rokon  
#156316 skillnaden i utväxlingsförhållandet kan ju ändras vid däckbyte där man inte tar hänsyn till däckdiameter, behöver ju inte ha med konstruktörer/tillverkare att göra, därifrån får vi räkna med att det är rätt.

Avatar Fallback

Re: Kedjor

Midgård  
#156326
rokon skrev:skillnaden i utväxlingsförhållandet kan ju ändras vid däckbyte där man inte tar hänsyn till däckdiameter, behöver ju inte ha med konstruktörer/tillverkare att göra, därifrån får vi räkna med att det är rätt.


Byter man förhållande mellan diameter på bak och framhjul på ett 4wd fordon utan att göra något åt utväxlingsförhållanet i transmissionen, om man fortsättningsvis ska köra 4wd på väg. Ja, jag bara undrar...

Avatar Fallback

Re: Kedjor

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156346 Man kan väl välja på olika dim. på hjulen vid nyköp av traktor om man vill ha bredare eller smalare,och då ska väl diametern på hjulen stämma mot varandra för att inte fresta på transmissionen.
Kom jag bara på var jag fick reda på detta skulle det bli en härledning dit.

Användarvisningsbild

Re: Kedjor

ananders  
#156350 För några år sedan byttes ett par framdäck på en traktor på mitt jobb. De nya däckens diameter blev förstor i förhållande till bakhjulens diameter. Detta fick till följd att framhjulen drog fram traktorn när fyrhjulsdriften var inkopplad.

Det såg väldigt komiskt ut när vi gjorde det vid låg hastighet på asfalt, då det blev svarta streck efter bakdäcken. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Kedjor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156362 Om jag förstått det hela rätt så ska framhjulen dra ca 8% fortare än bakhjulen för att få bästa
hanterlighet vid jordbruk.
Jag har åxå hört nånstans att det finns inte så många exakta utväxlingar på framaxlarna så på vissa
modeller så sätter tillverkaren framhjul i ngt avvikande storlek bara för att få rätt totalutväxling.
Man kan se det på en del traktorer där framhjulen har konstigt stor ytterdiameter.
Med detta i minne så kör man inte med 4wd på torrt underlag.

Avatar Fallback

Re: Kedjor

BM 35  
#156364
rokon skrev:det såg tight ut, jag kollade bilden "frötall" Det ser ut som du har lite bredare däck än standard och därmed troligtvis något högre oxå, är det inte bytt fram så borde ju den ökande diametern som kättingen ger bara vara till fördel tycker jag. I skogen kan det väl bara vara till nytta, jag skulle tveklöst satsa på griper M där fram de har piggmönster, samt sitter kvar och går att sätta åt tight. Bak skulle jag i ditt fall ej våga ha något.

Bra kättingar är halva traktorn, inget att snåla på.


Dom däck som sitter på traktorn har suttit där sen den var ny har ej dimensionen i huvudet,,,

Avatar Fallback

Re: Kedjor

BM 35  
#156365 På vissa Belarus modeller är det ju stora bakhjul men väldigt små framhjul fast det är 4wd

Användarvisningsbild

Re: Kedjor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156366
BM 35 skrev:På vissa Belarus modeller är det ju stora bakhjul men väldigt små framhjul fast det är 4wd

Det kan ha med nämnda framaxelbrist att göra eller nåt annat typ kostnaden
att göra, det är inte alltid tillverkaren gör den bästa konstruktionen, kanske ibland den billigaste.

Avatar Fallback

Re: Kedjor

BM 35  
#156367 Men var det någon som hade något svar varför kättingarna kränger av fast dom ser ut att passa,,dom var ju jorda för bredden på däcket

Användarvisningsbild

Re: Kedjor

Valmet6400  
#156369 På Belarus är utväxlingen anpassad därefter.

Har man däcken svängda, mönstret andra vägen så att säga, så kan det ha en tendens att kränga av. Det har jag iaf. upplevt på skogsmaskiner.

Det är inte "mönstret" som ska spännas(förutsatt att de är i något sånär rätt längd), alltid när man sätter på kedjor med mönster så ska man först sätta ihop mönstret sedan spänner man sidorna.

Aldrig varit med om att kedjorna skulle kränga av, eller jo, men då har det varit att svanhalsen släppt eller någon länk brustit.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).