Traktorn i skogen

Nya ringkedjor till traktorn, vilka är bäst?

90 inlägg 48235 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kedjor

Månskensbonnen  
#156091
bengt.a skrev:
Månskensbonnen skrev:
hayabusa 08 skrev:Efter att ha läst denna tråd och dess länkar så förstår jag att jag har mina kedjor fel :D
Jag har nämligen spänt kedjorna så hårt som det bara är möjligt. Brukar knappt gå att få en dagstidning mellan kedja o däck..

Jag spänner alltid kedjorna så hårt det går. Släpper ut luften kränger på dom och fyller på luft. Jag fick tipset att inte ha så högt lufttryck i däcken så jag kör med ca 0.75 kg, rekommenderat är 1,2-1,5 utan kedjor. Mjuk å fin på vägen å bra grepp i skogen :grin:



Vad har du för däck radial eller diagonal?
Har själv radial och har inte riktigt koll på vilket lufttryck som är lämpligt.

Nu blev det lite svårt med begreppen, vet inte vad som är vad. 13.6/12x36-däck på en gammal bakhjulsdriven BM. Om det hjälpte nåt. Det står i instruktionsboken att däckstrycket ska vara 1,2-1,5kg beroende på körning. Provade med 1,5 i sommras när jag körde mycket vägkörning men det studsade så mycket så jag sänkte till 1,2. Det gick mycket mjukare. Fram rekommenderas 2,5-3,0. Traktorn är lätt fram så 2,5 räcker.
Senast redigerad av Månskensbonnen fre 20 jan 2012, 20:15, redigerad totalt 1 gång.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Kedjor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156098 Nåt år sen nu jag höll på med kedjor, men iaf så spände jag dem så gott det gick och sedan
när man kört nån timme så hade de skakat till sig och de lät ingenting och fungerade mkt väl.
Inga problem med packning av snö osv i dem heller så tydligen gör det inget om de är hårt spända.

Avatar Fallback

Re: Kedjor

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156119 Jag får se om jag hittar det jag söker, eller försöka komma ihåg att ringa nån gummiverkstad.

Avatar Fallback

Re: Kedjor

jonko  
#156174 Det där med däcktryck är ju en rätt så intressant aspekt i livet…

Vi kör tyvärr radialdäck vilket innebär att sidorna är av kondomtjocklek… och iochmed att sidorna är tunna så vill man inte ha lågt tryck så de vår svälla ut över ojämnheter och således skära sönder sidan…
Brukar ha runt 2.5 till 3.5 i bakdäcken. har inte kört sönder bakdäck än, men framdäck har det gått åt… får hoppas de håller i vinter… dom e ju nya nu…

Drömmen är väll Diagonaldäck, men de är ju som pizza skärare på åkern… så därför får man köra som en mes i skogen och håll koll på vart man placerar hjulen.

Även här är det som med resten i livet, "prioriteringar".

Avatar Fallback

Re: Kedjor

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156237 Jag har också rätt nya radialer det syns att de gått med kedjor åtminstone en vinter,vet inte varför förra ägaren satt på det vid byte då den har gått i skogen med vinsch i norge förut.
Men det ska fyllas luft förstår jag.

Avatar Fallback

Re: Kedjor

BM 35  
#156241 Ska det vara speciella kedjor till framdäcken på en 4wd traktor?
köpte för några år sedan kedjor på ett överskottslager dom var för långa men tog av dom så det passade för framhjulen
sen när jag körde med dom i skogen så ville dom kränga av hela tiden,,blev så le så jag tog bort dom och ligger nu längst in i garaget

Användarvisningsbild

Re: Kedjor

rokon  
#156254 Naturligtvis så vill man ju att kedjorna ligger kvar på däcket.
Dessutom vill man ju att det känns bekvämt om det blir en del vägkörning.
En 4wd traktor som körs i 4wd läge sliter mer på koppling än en som körs i 2wd-läge, med kättingar bak kan du köra mer med bara bakjulsdriften, med agressiva kättingar både fram och bak sätts hela drivlinan på större prov vid 4wd-körning, kan i längden ge haverier. Slitaget på kopplingen ökar också.
När allt biter fast vad skall då slira? Min framaxel har automatisk diffspärr.
Kör man på frusen mark utan kätting eller dubb i däck där fram i sidlut tex, lite snö samt en klen björkstam under snön med isbark på, wisch så har hela framdelen på traktorn kanat iväg åt sidan, med zicksack styrkätting (utan dubb) på framjulen så häktar kättingen ändå fast i björken och färden framåt fortsätter (är min tanke, inte köpt dessa än, men kanat utan ngt där fram har jag gjort inte alls behagligt tur man är ensam i skogen, ingen fotograf i vägen!) Sicksack-mönstret är även behagligt vid vägkörning.
På min odrivna huggarkärra har jag redan satt på sickzack-styrkätting på ett par av de 4 hjulen då jag har väldiga backar som kan vara isiga, känns tryggt om man behöver tvärbromsa traktorn så att ej släpet viker sig.

Avatar Fallback

Re: Kedjor

BM 35  
#156264 Det är så tajt mellan bakjul och skärmarna så jag tror inte det går att ha på kätting allafall inga vanliga
möjligt vis så kallade lätt kätting som finns nu
Därför tänkte jag ha fram då

Avatar Fallback

Re: Kedjor

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156273 Enbart framkedjor på en 4wd får inte förekomma enligt min instruktionsbok för Valmet 655.

Avatar Fallback

Re: Kedjor

BM 35  
#156279 kollar ni mina bilder så syns det hur nära det är mellan däck och skärm bak

Avatar Fallback

Re: Kedjor

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156284
BM 35 skrev:kollar ni mina bilder så syns det hur nära det är mellan däck och skärm bak



Vilka bilder har jag missat nu?

Användarvisningsbild

Re: Kedjor

rokon  
#156286 det såg tight ut, jag kollade bilden "frötall" Det ser ut som du har lite bredare däck än standard och därmed troligtvis något högre oxå, är det inte bytt fram så borde ju den ökande diametern som kättingen ger bara vara till fördel tycker jag. I skogen kan det väl bara vara till nytta, jag skulle tveklöst satsa på griper M där fram de har piggmönster, samt sitter kvar och går att sätta åt tight. Bak skulle jag i ditt fall ej våga ha något.

Bra kättingar är halva traktorn, inget att snåla på.

Avatar Fallback

Re: Kedjor

BM 35  
#156288 Tänkte på dom som finns i min profil,,,skogsbilder finns där två st

Avatar Fallback

Re: Kedjor

HÅkan N  
#156290
bengt.a skrev:Enbart framkedjor på en 4wd får inte förekomma enligt min instruktionsbok för Valmet 655.




Det gäller inte bara din traktor , är man rädd om sin så skall man inte sätta på fram

först. :wink:

Det litar på framaxeln med bara kjedjor bara fram.

Och har man lastare på då går det hårt åt framaxeln, gäller alla märken :wink:

Användarvisningsbild

Re: Kedjor

rokon  
#156291 och glöm ej najtråden som låsning

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).