Öppna kategorin

Leta / Markera rågångar - GPS

22 inlägg 18915 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Leta / Markera rågångar - GPS

Valmet830.3  
#122579 Kommer troligtvis att behöva leta upp/kontrollera en del rågångar framöver.

Har tänkt införskaffa en lämplig gps och karta, inte för att utföra några "juridiska märningar", men som hjälp till att hitta de befintliga markeringarna.

Var skulle ni som har erfarenheter av detta rekommendera?

Har en Garmin Legend med 8-10år på nacken, skulle nya kartor i den kunna vara ett bra alternativ eller ska man gå på en nyare modell med färgskärm osv.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Leta / Markera rågångar - GPS

Kjell S  
#122592 En tanke bara som dök upp ang. GPS...

Hur blir det nu i Japan, när hela landet flyttat på sig 2m?
Inte för att jag tror att Sverige flyttar på sig i första taget... :smile:

Användarvisningsbild

Re: Leta / Markera rågångar - GPS

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122678
Valmet830.3 skrev:Kommer troligtvis att behöva leta upp/kontrollera en del rågångar framöver.

Har tänkt införskaffa en lämplig gps och karta, inte för att utföra några "juridiska märningar", men som hjälp till att hitta de befintliga markeringarna.

Var skulle ni som har erfarenheter av detta rekommendera?

Har en Garmin Legend med 8-10år på nacken, skulle nya kartor i den kunna vara ett bra alternativ eller ska man gå på en nyare modell med färgskärm osv.


Nästan alla varianter av Legend har dålig mottagning i skog, med undantag av den sista versionen (Legend HCX), som har bra mottagning, färgskärm och kan dessutom hantera minneskort. Om du inte har just HCX-varianten, skulle jag rekommendera dig att satsa på en ny kart-GPS från Garmin eller Magellan med lämplig fastighetskarta. Detta resonemang förutsätter dock att vi inte snackar 5-20 meter breda skiften... Några förslag:

Garmin
* Astro Nordic 220
* GPSMap 62-serien
* GPSMap 78-serien
* Oregon 450/550
* Dakota 10/20

Magellan
* Explorist 510/610/710
* Triton 400/500/1500/2000
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Leta / Markera rågångar - GPS

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122679
Kjell S skrev:En tanke bara som dök upp ang. GPS...

Hur blir det nu i Japan, när hela landet flyttat på sig 2m?
Inte för att jag tror att Sverige flyttar på sig i första taget... :smile:


Det spelar nog ingen större roll. Noggrannheten på enklare GPS är klart sämre än så och beträffande de mer professionella varianterna, så fodrar de ju fasta referensstationer för att uppnå en fullgod noggrannhet och referensstationerna bör ju ha flyttats exakt lika mycket som de omgivande markerna.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Leta / Markera rågångar - GPS

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122684 vi har en magellan explorist 3-4 år gammal tror ja, den är ju inte helt exakt om man säger så, men man har hittat otroligt många gamla rågångar tack vare den, för man vet ju iaf att man är i närheten, å för vår del så har vi den i maskinen när vi hugger så då vet man vart på skiftet man är å att man verkligen ÄR på skiftet me tanke på hur värdelösa inköparna är på att banda...

Vi har haft den till vår fördel ett par gånger, bla där en markägare "snott" 1 ha av oss genom att helt sonika kalaverka sitt skifte 20 meter bredare in på vårt, han hävdade att rågången var utmärkt dit han huggit, en rågång som han själv satt upp... Men med GPS hittade vi den riktiga rågången vilket gjorde att vi fick tillbaka vår mark, + en hel del slantar för virket (stubbklavat)

Avatar Fallback

Re: Leta / Markera rågångar - GPS

Valmet830.3  
#122820 Att den gamla Legend är värdelös i tät skog är ju ingen nyhet :)

Blir till att titta på en en ny, Allt talar för Garmin än så länge.



Niking skrev:
Valmet830.3 skrev:Kommer troligtvis att behöva leta upp/kontrollera en del rågångar framöver.

Har tänkt införskaffa en lämplig gps och karta, inte för att utföra några "juridiska märningar", men som hjälp till att hitta de befintliga markeringarna.

Var skulle ni som har erfarenheter av detta rekommendera?

Har en Garmin Legend med 8-10år på nacken, skulle nya kartor i den kunna vara ett bra alternativ eller ska man gå på en nyare modell med färgskärm osv.


Nästan alla varianter av Legend har dålig mottagning i skog, med undantag av den sista versionen (Legend HCX), som har bra mottagning, färgskärm och kan dessutom hantera minneskort. Om du inte har just HCX-varianten, skulle jag rekommendera dig att satsa på en ny kart-GPS från Garmin eller Magellan med lämplig fastighetskarta. Detta resonemang förutsätter dock att vi inte snackar 5-20 meter breda skiften... Några förslag:

Garmin
* Astro Nordic 220
* GPSMap 62-serien
* GPSMap 78-serien
* Oregon 450/550
* Dakota 10/20

Magellan
* Explorist 510/610/710
* Triton 400/500/1500/2000
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Leta / Markera rågångar - GPS

Torgny  
#130991 garmin legend fungerar bara ute på öppen mark o inte i skog har bytt till en colorado så fungerar bra
men det bästa o billigaste sättet med rågångar är ju om rågångs grannar kan gemensamt bestaämma vart gränserna går , för är bara grannarna överens o skriver ner det på papper så går gränsen där oavsett vad lantmäteriet säger
men vet att det inte alltid går att komma överens om rågångar och att lantmäteriet tar hutlöst betalt

Avatar Fallback

Re: Leta / Markera rågångar - GPS

Ruddo  
#155981 Blev det någon ny GPS? Skulle va intressant och veta då jag själv måste införskaffa en.

Avatar Fallback

Re: Leta / Markera rågångar - GPS

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155982
Torgny skrev:men det bästa o billigaste sättet med rågångar är ju om rågångs grannar kan gemensamt bestaämma vart gränserna går , för är bara grannarna överens o skriver ner det på papper så går gränsen där oavsett vad lantmäteriet säger


Helt fel, gränsen går där lantmäteriet har markerat att den går. Om grannarna är överens, så kan man förstås komma överens om att bruka varannans mark, men om ena säljer eller om ni blir osams så kan du glömma den överenskommelsen.

Eller som det så koncist heter i Jordabalken:

"Sämjedelning är utan verkan"

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700994.htm

Avatar Fallback

Re: Leta / Markera rågångar - GPS

Torgny  
#156107
Mangan skrev:
Torgny skrev:men det bästa o billigaste sättet med rågångar är ju om rågångs grannar kan gemensamt bestaämma vart gränserna går , för är bara grannarna överens o skriver ner det på papper så går gränsen där oavsett vad lantmäteriet säger


Helt fel, gränsen går där lantmäteriet har markerat att den går. Om grannarna är överens, så kan man förstås komma överens om att bruka varannans mark, men om ena säljer eller om ni blir osams så kan du glömma den överenskommelsen.

Eller som det så koncist heter i Jordabalken:

"Sämjedelning är utan verkan"

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700994.htm


jaha så du menar att lantmäteriet ljög för oss då när dom föresloga tt vi kunde göra så?

Avatar Fallback

Re: Leta / Markera rågångar - GPS

mattiasc  
#156117 Jag har också en Magellan Explorist. Köpte till Mapondemand till den. Där är alla fastighetsbetäckningarna och gränserna med. Den har väldigt dålig noggranhet, men håller med tidigare talare om att jag ändå haft mycket hjälp av den. Om man läser på den så varierar nogranheten mellan 2 och 7 meter beroende på hur många sateliter den hittar. Kartan därimot var onödigt dyr, tror jag betalade närmare 5000 kronor för kanske 4-5 år sedan.

Avatar Fallback

Re: Leta / Markera rågångar - GPS

elis  
#156146
Mangan skrev:
Helt fel, gränsen går där lantmäteriet har markerat att den går. Om grannarna är överens, så kan man förstås komma överens om att bruka varannans mark, men om ena säljer eller om ni blir osams så kan du glömma den överenskommelsen.

Eller som det så koncist heter i Jordabalken:

"Sämjedelning är utan verkan"

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700994.htm


Exakt så verkar det vara. Här i byn finns s k byamän, de har roat sig med att fördela viss mark enligt eget tycke och lämplighet. Småbitar på fel sida vägar o dyl har flyttats till markägaren på den sidan som t o m fått "papper" på det. Ett samtal med lantmäteriet ger dock klart besked, INGEN mer än LM kan ändra gränser.

Jag har bytt mark med en granne som håller djur, han brukar en mindre åker som jag äger och jag brukar ett mindre skogsområde som ligger intill min fastighet. Vi funderade på att skriva något men det blir bara något som gäller så länge vi lever OCH äger fastheterna.

Lantmäteriet MOTVERKAR sin egen uppgift genom sin omänskliga prissättning, att som i vårt fall enbart överföra några två små markbitar och 2 servitut kostar mycket mer än det smakar. LM kommer orsaka att mängder med småproblem kommer förbli olösta i onödan.

Avatar Fallback

Re: Leta / Markera rågångar - GPS

elis  
#156147
Torgny skrev:
jaha så du menar att lantmäteriet ljög för oss då när dom föresloga tt vi kunde göra så?


Enligt lantmäteriet här så ljög de, gränsen är där den är och rågångar och rösen gäller alltid och kan bara ändras av LM. Ett papper mellan två markägare är just bara ett papper dem emellan. Det är ju inget som registreras på något vis, jmfr med t ex servitut och andra fastighetshandlingar. Det skulle snabbt bli ohållbart om man vid försäljningar och överlåtelser skulle behöva gå igenom varenda byrålåda och vindsutrymme för att söka efter påstådda överenskommelser.

Avatar Fallback

Re: Leta / Markera rågångar - GPS

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156151 Torgny, antingen ljög han, var han okunnig eller så missuppfattade du vad han sa.

Avatar Fallback

Re: Leta / Markera rågångar - GPS

Torgny  
#156270
Mangan skrev:Torgny, antingen ljög han, var han okunnig eller så missuppfattade du vad han sa.


ok ska ju tilläggas att det var svågern som hade kontakten med LM när avstyckningen skedde så om LM eller XX far med osanning låter jag vara osagt
men bra att veta att jag fortfarande äger marken under hans uthus då :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).