Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hästarna

38 inlägg 11200 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15594 ser trevligt ut =)
hur reagerar hästarna på kranen?
och det som driver kranen låter det mycket?

Verkar ju finnas en hel del hästar under huven:D

Avatar Fallback
sodoff  
#15606 Kul att se!

Där jag bor finns det två bröder som nästan dagligen(nu denna tiden iaf) går med sina hästar i skogen, en fröjd för ögat att se vilka obefintliga skador det blir i skogen efter denna typen av skogs"vård"

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15608 Verkligen kul att se!
Blir väl inte bättre än sådär. :D
Om man hade förutsättningar för det...

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15610 hej..det e en liten honda bensinmotor på 8hk som driver pumpen till kranen...när motorn går så vet hästarn att det är rast för dem så dem blir bara glada när man drar igång motorn :D markskadorna är som du säger minimala om du åker en vecka senare till det stället du kört så syns ingeting... det e ju väldigt roligt att se samspelet mellan kusken och hästarna för hästarna är väldigt duktiga.... jag tror inte att man räknar så att en arbetshäst ger en hk utan en vältränad arbetshäst ska nog ge cirka 10-13hk styck..

   TS
Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15611 Anledningen till att köra med två hästar e ju för att man får ut den dubbla kraften ungefär.... griplastarvaagnen med ett par ton i lasset är ju inte lätt att dra själv:)

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#15620 Tack för trevliga bilder! 8)

Kör ni bara med lastvagn?, eller brukar ni köra med "doning" oxå under vinterhalvåret?

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15632 Man måste bli väldigt harmonisk när man går där i skogen med hästarna och bara höra deras frustande istället för ett motorsåg eller maskin.

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15638 ja vist blir det lungt och harmoniskt:)... vi kör ganska mycket med vagnen men vi drar också med pulka i gallringsskogen... när vi hugger där det är blött eller ligger eländigt till så brukar vi köra hästarna med domänkälke efter och dra fram till tex fastaremark

   TS
Avatar Fallback
ptorparn  
#15682 Mycket fina bilder hoppas att det finns flera som kan lägga in såna här bilder . Ett bra sätt att bevara våran natur !

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15689 Vad är det för hästras (heter det så) du använder?
Vad är det för investeringskostnad för hästarna och den utrustning du använder?

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15691 hej du kan nog räkna med cirka 30 000 för EN någolunda utbildad häst...griplastarvagnen är av märket sjm och jag skulle tippa på att den kostar ca 50 000 i det lite begagnade skick den är nu.. vet ej vad den kostade ny.... Rasen är Nordsvensk arbetshäst, vi har även två adennrar som är av något större modell :) sedan så får man ju räkna med att du behöver sele ,trens samt lite andra seldoningar och så behöver du lite borstar...så det ju inga billiga det här heller.. man får ju räkna med att de behöver skos ca varannan månad beroende på hur mycket du kör med dem! foder e inte så dyrt för våran del för de äter ensilage som vi odlar själva på gården... efter hårt arbete så får de självklart extra med kraft som det heter :D fråga gärna mer om det e något ni undrar över :D

   TS
Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15710 kul o se.. det är inte varje dag som man ser hästar i arbeta i skogen..

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15717 nää ddet e väl inte så vanligt ku mera

   TS
Avatar Fallback

Re: Hästarna

doktorK  
#84170 Jag har ingen griplastarvagn för häst, "bara" en 8-hjuling från SJM ("Ormen"). Ska börja köra mina bruksnordisar i par framför den (har parskaklar).
Nu på vintern kör jag dock på kälkar. Spelade in en kort video för ett par veckor sedan. Dock är lassen små på videon pga lös snö och kallföre. Väntar nu på blida och nattkallt, så man kan lasta rejälare lass (2-3 m3 fast).
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=RkUE5iXf-mk[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: Hästarna

totte  
#84176 Mycket fin video!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).