Servicebyggnader

Renovering av våra ekonomibyggnader

239 inlägg 180109 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155115 Bump!

Följer medspänning denna tråd!

Du har väl inte slutat renovera?
Väntar spänt på fler bilder, funderar själv på ett liknande bygge.

Vesslan

Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

volvo bm  
#155185 FINFINT !!:)

Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155201 Imponerande och inspirerande ! Skulle vilja ha krafterna att göra nåt liknande med min lada.

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

molnia  
#155361 Nämen hej på er!

Jo denna tråden dog visst lite :sad:

Just för stunden renoverar jag inte så mycket då jag i september förra året tog 2 års tjänstledigt från snickarjobbet, flyttade från mina föräldrars gård och började läsa lite på Yrkeshögskola. Så nu har jag 16 mil till gården. Dom helger jag hälsar på blir det inte så mycket arbete.
Men jag kan trösta er med att jag går nu en utbildning som kan ge kundskaper till denna tråd. Går nämligen en möbelsnickeriutbildning. Dock vill jag lära mig lite mer om inredning så som kök, trappor än pinnstolar . Jag har planer på att göra min praktik under utbildningen (totalt 16v) på företag som gör sådanna arbeten.

Dock så kan jag liva upp denna tråd då jag inte har berättat dom sista årens arbete. Men det kan ta några dagar då jag i morgon ska "renovera" min dator som inte vill starta via windows, har dock även linux på den som jag kör nu för stunden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

molnia  
#155387
Vesslan skrev:Väntar spänt på fler bilder, funderar själv på ett liknande bygge.
Vesslan


Trevligt, trevligt jag måste sammanfatta några tips då.

En sak som jag har ångrat nu på senare tid sen jag började på min möbelutbildningen är att vi inte isolerade plattan. En snickarverkstad ska ju vara uppvärmd annars vrider sig virket när man kör möbeln/produkten från en kall verkstad till ett uppvärmt hem/kund och då hjälper det inte hur noggrann man har varit om det vrider sig i efterhand.

så mina huvudtips:

*Ta hjälp av familj,kompisar, släckt och vänner. Även jag som är snickare tog hjälp av en betongare vid gjutningen. Min familj var mycket med och hjälpte till.

*Det kommer ta tid! Mycket tid.

* Hyr gärna maskiner, tex minilastaren sparade MYCKET arbete. En avvägnings laser är jättesmidigt även innan man gjuter då man kan se om man ligger för högt med berg/stora stenar eller när man lägger ut makadammen.

*Gör ordentligt, Bygg för framtiden. Tänker då på mitt "misstag" med isoleringen. Tanken när vi började var ju inte att bygga om utrymmet för en uppvärmd snickarverkstad men det kan snabbt ändra sig.
Har man förberett ordentligt under plattan så kan man ju den dagen man vill ha en varm lokal, koppla på värme till slangarna under plattan, isolera väggar och tak. Man behöver ju inte sikta mot toppstandard det första man gör men har man lagt en god grund så finns förutsättningarna.

Sen kan man fundera på om man vill höja taket i ladugården, dvs uppe på höskullen lägga nya balkar, kanske t.o.m frihängande från långsida till långsida så man slipper mina pelare, och ta bort det gamla bjälklaget. Kanske man har mer glädje av 1-1,5m högre tak i ladugården och så mycket mindre takhöjd på höskullen? vi har aldrig kört upp traktor eller vagnar på höskullen innan så vi skulle inte sakna det behovet..... men den saken har mycket med vad det är för ladugård/loge man talar om.

kommer säkert på något mer tips senare....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

molnia  
#156062 Så nu är datorn formaterad och så har jag installerat photoshop på nytt.
Ja jag kör i kronologisk, återupptar vid tidpungt när maskinen skruvades ihop för att visa lite av omgivningen. Dvs hönshuset och det andra rummet intill.
2008_0127årsmöte_snickarverks0003R.jpg
2008_0127årsmöte_snickarverks0002R.jpg


27 Jan 2008

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

molnia  
#156077 Ja det är ju inte några häpnadsväckande bilder men har själv lättare att följa en projekt-tråd när man får flera bilder så man kan orientera sig i lokalen.
2008_0426snickeri_lego0010R.jpg
2008_0426snickeri_lego0021R.jpg

2008_0426snickeri_lego0029R.jpg

2008_0426snickeri_lego0030R.jpg


26 Mars 2008
Senast redigerad av molnia tor 19 jan 2012, 22:28, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

molnia  
#156082 sommaren 08 köpte jag en ny kamera, så nu blir bilderna lite bättre.
DSC_0032R.jpg
DSC_0034R.jpg

24 Juli 2008

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

molnia  
#156090 I slutet av juni 2008 kom en bekant som har en traktorgrävare och hjälpte oss fixa lite utvändigt vid gårdens byggnader.
DSC_0031R.jpg
DSC_0037R.jpg
DSC_0039R.jpg
DSC_0052R.jpg
DSC_0047R.jpg
Senast redigerad av molnia fre 03 feb 2012, 19:07, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

molnia  
#156096 I september 08 fick vi grisar i ladugården!

Jag tror det var då vi hade premiär i slaktboden, det är alla fall dom första bilderna på något djur där.
DSC_0752R.jpg
DSC_0766R.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

åberg  
#156100
molnia skrev:Jag fick tag på ett par snickarbänkar som skulle slängas, dom står bakom maskinen. Problemet med dom är att dom alltid är fulla med grejer.

Om nån kunde uppfinna en snickarbänk, arbetsbänk eller diskbänk som inte är full med grejer jämt, det vore väl en bra grej?

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

molnia  
#156108
åberg skrev:
molnia skrev:Jag fick tag på ett par snickarbänkar som skulle slängas, dom står bakom maskinen. Problemet med dom är att dom alltid är fulla med grejer.

Om nån kunde uppfinna en snickarbänk, arbetsbänk eller diskbänk som inte är full med grejer jämt, det vore väl en bra grej?


Det vore en helt underbar uppfinning! :grin: :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

molnia  
#159260 Jo det var ju så att vi hade en höskulle också. Golvet var väldigt dåligt. x_x inte bara för att någon hade sågat hål i det 8) .....Det var väldigt murket. Det var fullt av dörrar, element mm som låg och täckte något hål. Vi började plocka bland grejerna under sommaren men i september 2008 så fick vi upp tre armaturer. Vi hade funderat på hur vi skulle göra med allt damm som låg på golvet. En galen idé lades fram; om vi kopplar in höfläckten som inte använts på 30-40 år och fasvänder den så blåser vi ut allt damm från höskullen!? dock blev det inte så, och så funkar fläcktar inte så. Dom blåser svagt åt rätt håll även om det är fel på faserna.(erfarenhet från jobbet)
DSC_0192R.jpg
DSC_0193R.jpg
DSC_0200R.jpg
DSC_0383R.jpg
DSC_0198R.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

åberg  
#159279 Det blir nog ett lyft-ok till att hämta några rejäla spannar med vatten på morgonen. :grin:

Nä, jag kan då inte komma på vad det ska bli.

Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

ned  
#159312 Hej på dej vi kallar det för (hö)slinne:)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).