Motorsåg och handhållet

Välja olja till motorsågsbensin

69 inlägg 58719 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Välja olja till motorsågsbensin

lars11  
#155908 Hm, det är nog endast i mkt extrema fall, men har hört det förut. Har många maskiner som bara verkar gå bättre på alkylat.
Skulle gasaren behöva rengöras pga alkylat så behövde den nog det ändå. Den skär knappast pga av smuts som lossnar.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Välja olja till motorsågsbensin

mattiasc  
#155911 Det är inte ev. skit i förgasaren som lossnar utan sot på kolv mm... Jag har flera sågar/röjsågar som jag skulle vilja köra på tex aspen, men vågar inte.

Användarvisningsbild

Re: Välja olja till motorsågsbensin

totte  
#155930
mattiasc skrev:Intressant debatt dett.... Tänk på att det inte är bra att gå från "egenblandning" till aspen eller liknande...
Därimot från aspen till "egenblandning" är inga problem. Som jag har ffått förklarat så är "typ aspen" så "ren" att den löser upp avlagringar av sot mm i sågen så den kan skära.

//Mattias


Stämmer om du med egenblandning menar att blanda handelsbensin från macken. Men om man vill köra alkylat och blanda själv så finns den ju oblandad för fyrtakt.

Användarvisningsbild

Re: Välja olja till motorsågsbensin

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155940 ni pratar ren smörja kan man säga! ni kan köra å blanda hur fasen ni vill!! om ni inte vet annat så försök att hålla ca 2% det finns" tvåtakts jon" här som vill påstå att man inte kan köra aspen på gamla sågar mm, men det är rent skitsnack!!.....prova får ni se! sen finns det dom av ren nostalgi inte vill köra aspen mm!!! det är ungefär som att säga: jag vägrar att titta på färg tv!! :grin: själv kör jag aspen race + triboron

jag hoppas att inte nån norrlänning eller skåning blev "kränkt" av detta inlägg?? jag ber så jätte mycket om ursäkt i sånna fall!"! :roll:

Avatar Fallback

Re: Välja olja till motorsågsbensin

kallemek  
#155959
mattiasc skrev:Intressant debatt dett.... Tänk på att det inte är bra att gå från "egenblandning" till aspen eller liknande...
Därimot från aspen till "egenblandning" är inga problem. Som jag har ffått förklarat så är "typ aspen" så "ren" att den löser upp avlagringar av sot mm i sågen så den kan skära.

//Mattias


Jag tror inte på risken att sågen skär vid övergång från handels- till alkylatbensin pga dess renhet. Vi har flera sågar som gjort övergången utan problem. Förgasaren kommer dock med stor sannolikhet att behöva viss justering.

Avatar Fallback

Re: Välja olja till motorsågsbensin

awes  
#155960 Ska vi ta tillbaka diskussionen till ämnet olja till motorsågsbensin :wink:
Finns det något som talar emot BIO-olja när man blandar i 4T akylatbensin?

Användarvisningsbild

Re: Välja olja till motorsågsbensin

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155973
Huggarn skrev:ni pratar ren smörja kan man säga! ni kan köra å blanda hur fasen ni vill!! om ni inte vet annat så försök att hålla ca 2% det finns" tvåtakts jon" här som vill påstå att man inte kan köra aspen på gamla sågar mm, men det är rent skitsnack!!.....prova får ni se! sen finns det dom av ren nostalgi inte vill köra aspen mm!!! det är ungefär som att säga: jag vägrar att titta på färg tv!! :grin: själv kör jag aspen race + triboron

jag hoppas att inte nån norrlänning eller skåning blev "kränkt" av detta inlägg?? jag ber så jätte mycket om ursäkt i sånna fall!"! :roll:

Jag är inte lika känslig som du.. Hade du varit lite mer saklig o mindre gällig hade varit roligare läsning.

Du går på Aspen/Husqvarnas linje med att hävdar som du att det går att byta hur som. De tar inte heller kostnaderna för reparation efter.
Men jag ser nästan dagligen varför man inte ska byta bränsle i gamla såg rätt upp o ner. Senast igår...
Visst går det att byta, men inte alltid bra. Klart man kan chansa, går det så går det.
Jag tycker nog det är bättre o vara säker o se till att det inte händer nåt. I motsats till dig vill jag inte ha nån som bankar på dörren o vill ha ersättning efteråt..

Avatar Fallback

Re: Välja olja till motorsågsbensin

lars11  
#155975 Nä, okq8 sk. "bio" olja är en helsyntetisk tvåtaktsolja med hög klassning så det kan inte bli några problem pga det. Den är troligen skitbra.

Blanda är inte heller nåt problem, det gör dom själva i sin alkylat 2t: http://www.okq8.se/servlet/ContentViewe ... eId@100935

Att de skaffat en nedbrytbarhetsklassning motsäger inte prestanda, inte i detta fallet iaf. Detta är inte nån rapsolja från coop. :wink:

Avatar Fallback

Re: Välja olja till motorsågsbensin

Kalven  
#155976 Ja, herre jävlar.
BMW säljer speciell BMW motorolja för sina bilar.
Så var där och köpte olja en gång, då försökte säljaren sälja på mej en "universal" BMW olja, som han påstod skulle passa till "alla" BMW modeller.
Den gick jag inte på, så jag fråga efter speciell olja för BMW 316i, och mycket riktigt så stod det skrivet på baksiden av flaskan att den oljan passade bland annat till BMW 316i.
Men jag ville ju ha specialanpassad olja som endast var till för BMW 316i och inte även till för alla andra modeller av BMW.
Det såg jag som att det var en dålig kompromiss på den oljan, och blev aldrig riktigt nöjd med köpet.
Kanske därför oljan inte var så fruktansvärt dyr.
En annan olja jag köpte i guldförpackning kosta nära 1000 kr för 4 liter, efter att hällt i den fick jag upp bilen i över 200 km i timmen, en månad senare gick bilen trögt till 190.

Avatar Fallback

Re: Välja olja till motorsågsbensin

lars11  
#155977 Va? Specialolja för en 1.6i...

OMG

;)

Avatar Fallback

Re: Välja olja till motorsågsbensin

Kalven  
#155985 Nja, den skulle ju passa även andra BMW motorer, så man kan ju säga att oljan var en kompromiss, allstå inte perfekt och avsedd för just 316i.
Annars hade den ju varit betydligt dyrare skulle jag tro.
Kan avslöja att oljan höll sej ljus rätt länge, brukar byta olja så fort den blev mörkbrun i den bilen.
Därför sålde jag den för samma summa som jag köpte bilen för, efter att ha kört 5000 mil på alla dessa dyra oljor upplevde jag det som att motorn gick bättre än när jag köpte bilen.
Annars om oljan skulle vara jätte mörk kan man ju köra ur motorn med en billigare olja som tvättar rent inne där, innan man häller i den dyra.

Enligt Bosse bildoktorn kan man hälla ut oljan på gräsmattan, för naturen absorberar, tar upp och neutraliserar alla ämnen däri.

Det samma måste ju gälla tvåtaktsoljor, att det finns i alla möjliga kvalitetsklasser för alla olika sorters motorer, finns nog bara en olja som passar bäst till just den motorn man har, en annan olja kan passa bättre i andra motorer.
Eftersom alla motorer är olika, kräver dom även olika oljor.
Om man är rädd om motorn vill säga, annar går det nog att hälla i vad som helst.
Var med en gång om att en bil läckte olja, oljan blev bytt till annan och bilen sluta läcka.
Så den oljan passa den motorn bättre än den oljan som var i först.
Senast redigerad av Kalven tor 19 jan 2012, 14:02, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Välja olja till motorsågsbensin

lars11  
#155986 Ja o nej, om oljan inte mörknar kan det betyda att den inte absorberar smuts i motorn. Men det är 4 taktare, nu var det nog 2t som tråden handlade om.
Men oavsett Bosse, häll inte ut olja i gräsmattan. Sluta skoja med oss.❗️

Avatar Fallback

Re: Välja olja till motorsågsbensin

kallemek  
#155987
lars11 skrev:Va? Specialolja för en 1.6i...

OMG

;)


Inte så tokigt som det låter faktiskt. 316i med M40-motor är rätt kinkig. Men nu är vi långt utanför trådämnet :smile:

Avatar Fallback

Re: Välja olja till motorsågsbensin

Kalven  
#155988 Jag väljer att tro på Bosse bildoktorn vad gäller att hälla ut oljan på gräsmattan, upp till var och en att tro vad dom vill på den punkten.

Angående tvåtaktsolja kan jag säga att det var en tok som hällt i ren bensin i röjsågen, röjsågen vägra starta, så prova jag hälla i tvåtaktsolja enligt rätt blandning, pumpa igenom den oljablandade bensinen och röjsågen starta och gick som en klocka.
Förklara det den som kan.

Avatar Fallback

Re: Välja olja till motorsågsbensin

lars11  
#155990 Röjsågen fick några procent för mycket bensin när ingen olja fyllde ut de sista typ 2-4% av soppan, det kan vara det. Eller vad tro du?

Och hör du inte själv att det låter konstigt att hälla ut olja på gräsmattan. Kör den till macken istället så kommer den till nytta och du slipper klafsa i den, bra även om du inte tror att det kan finnas onyttiga rester i oljan. Gaah!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).