Skördare

ArcPad

18 inlägg 7128 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: ArcPad

rocky  
#155900
rocky skrev:
ume skrev:Nån som har nån användarhandbok?





Finns här nu ArcPAD Innehållsförteckning

Avatar Fallback

Re: ArcPad

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#156080 Perfekt! Ett problem i den jag har är att dom ritade lagren, gränser,vägar å så hamnar rätt men ortofotot ligger en bit på sidan, händer ibland och inte på alla trakter, ibland händer det oxå att gps markören sticker iväg en 200m i sidled om man står still länge (ex rast) å börjar rita där istället resten av dagen. tycker annars att det känns onödigt bökigt för maskin har iofs bara erfarenhet av timbernavi men inte fan behövde man nån instruktionsbok för de iallafall.. har arcpad7

Användarvisningsbild

Re: ArcPad

rocky  
#156271
ume skrev:Perfekt! Ett problem i den jag har är att dom ritade lagren, gränser,vägar å så hamnar rätt men ortofotot ligger en bit på sidan, händer ibland och inte på alla trakter, ibland händer det oxå att gps markören sticker iväg en 200m i sidled om man står still länge (ex rast) å börjar rita där istället resten av dagen. tycker annars att det känns onödigt bökigt för maskin har iofs bara erfarenhet av timbernavi men inte fan behövde man nån instruktionsbok för de iallafall.. har arcpad7


Vad är det för maskin/dator? vet att i riktigt gamla datorer med dålig grafik och minne så kan kartan bli konstig. Har fått så i en gammal dator att ena dagen var kartan svart/vit bara och i konstig 2D eller något liknande. Nästa dag var den nästan normal.

Kan det ha betydelse för hur stor kartan är i MB och i vilket format den är i?

Eller är kartorna kordinatsatta olika mot lagren och gps inställningarna?

Att gpsen vandrar i väg har jag bara varit ute för i våran 1470.

Menar du att det går trögt att jobba med programmet när du menar bökigt för maskin?
Om det är så kan jag nog garantera att lagrena inte är hmm tappat namnet "geotaggade" eller något liknande.
Under egenskaper på lagret så går man till fliken Attribut och klicka i rutan Geometri så blir det mycket lättare att hantera programmet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).