Traktorer och processorer

Vårt ekipage

12 inlägg 6518 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vårt ekipage

PelleT  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15510 Här körs det med en MF5435 och en Mowi 85:a + 300kran.
Fast den har knappt varit ute i skogen än, får se hur den verkar. Bytte bort den gamla Valmeten tidigare i år och tvekade länge mellan A85 och 5435. Får se i vinter om den låga frigången blir ett problem med MF:en.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15514 Är det inte en hiskelig prisskillnad mellan dom traktorerna?

Men MF fantast som man är hoppas jag att du blir nöjd med traktorn, har du svängbar stol i den?

Avatar Fallback
PelleT  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15515 Nope, valde att inte göra skogsanpassningen av hytten utan har bara bukplåtar nu. Kan bara vrida ~35° nu.

Skillnaden var faktiskt inte så stor alls i kronor i slutändan trots att MFen har dyna4lådan. Iaf efter jag lagt på de tillbehör som jag ville ha. Men då valde jag ju att inte bygga om hytten. Får se om det blir gjort senare, beror lite på... Valtran skulle haft "skogshytten". Efter ombyggand på MF är den klart mycket bättre platsmässigt än A-seriens så kallade skogshytt.

Sedan spelade faktiskt försäljaren en viss roll, fick tyvärr en lite dålig känsla där av Valtran. Kanske orättvist men jag vill faktiskt få korrekt info när jag kommer med plånboken, vilket jag inte fick. Vissa saker skulle ingå i priset som sedan inte skulle göra det osv osv. Jag var helt inkört på Valtra med MF och NH som alternativ när jag började kolla runt. Detta då jag kört Valtra sedan tidigare. Nu fick det bli MF istället vid detta köpet, med de nackdelar och fördelar som det kan komma att innebära.

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15533 Dyna4 är fint, hade en jobbarkompis som hár en sådan och han är jättenöjd.

En 54 med dyna4 mot en A85 känns som en ojämn match, MFn känns mycket modernare.
Men det är såklart mycket el på den..

Avatar Fallback
PelleT  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15539 Mm, tveklöst är 5435 modernare. Har inte varit missnöjd nu under höstplöjningen kan jag säga. Men tanken var utnyttja den även i skog och då blir beslutet lite knivigare. Nu blev beslutet som det blev, det kommer säkert stunder framöver när jag ångrar mig, men det går ju alltid att byta igen. Kanske gör som jag tänkt och köper en beg skotare istället framöver... Det var en tanke som fanns med i beslutet.

   TS
Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15583 en 5455 på blocket
http://www.blocket.se/vi/14685258.htm?ca=20_s
visste inte att MF hade dubbelkommando, där blev jag allt förvånad trodde valtra va ensamma om de.

här en vad jag tycker är en finare traktor
http://www.blocket.se/vi/14682047.htm?ca=20_s

Avatar Fallback
PelleT  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15585 Jodå, en beg 6200/6300 fanns oxå med i tanken. Men då skall man hitta en som man känner för, det är inte svårt att köra ner en jordbrukare på några år, speciellt om man kört i skogen. Och åter, MFen kändes "modernare" totalt sett. Och detta gjorde mig lite ont för jag är en Valtra-kille i hjärtat.
En N-serie traktor var även det med på spelplanen, men nu får det vara till nästa byte. Jag får vara nöjd tills jag köpt min minibrunett för skogen istället :D

   TS
Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15587 tänkte du inte på nån valmet 705 eller nån anna ur 05 serien, billiga jämfört med en ny traktor, eller ville du ha en ny traktor med bra komfort?

Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15644 Ang dubbelkommando på MF så är det firman som bygger dom som även sätter in dubbelkommando... men då blir det bara med en spak istället för ratt och följden blir att man inte kan köra så fort, kan vara bra då man tillexempel kör med en frontslåtterkross på trepunkten.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15659 Då är ju Valtras dubbelkomando bättre?
Har sett den i verkligheten, vet inte vilken valtra det var men den va röd o mellan stor, fundera först hur fan han kunde backa så jävla fort, ja då satt han ju o körde baklänges vilket verkar väldigt smidigt när man har nått därbak o vill ha koll på det

Avatar Fallback
PelleT  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15671 Nej, att köpa en äldre beg typ 705 var inget alternativ. Egentligen inte någon beg alls. Möjligen en 62x0 eller 63x0 om jag fann någon jag skulle gilla, men fann inget när jag behövde. Behövde ha en flexibel traktor till andra sysslor som ersättning för en som började rasa... Att köpa en beg Vatra och ha som mer ren skogstraktor är mindre tilltalande, lägger heller då pengarna på en skotare framöver, vilket lär hända. Sålänge får jag leva med den dåliga markfrigången eftersom den är sabla bra på annat. Dyna4 är inte dumt, speciellt på vändtegen och med lastare... Tveklöst trevligare än hi-shift och fram-backlåda.

   TS
Avatar Fallback
MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15692 Du verkar ju i allafall vara nöjd med din traktorn. Då ska vi även hoppas att du fortsätter att vara det då du fått lite fler timmar bakom ratten.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).