Skogsröjning

Bjørk

4 inlägg 2181 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bjørk

MrControl  
#155835 Holder på å rydde i ett bjørkefelt og lurer på hva slags avstand som er optimal for bjørk? Hvor mange Björk pr daa?(1000kvm). Beklager at jeg skriver på norsk:)



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Bjørk

finskpinne  
#155847 Beror ju på hur stora stammarna är. Och vilken marktyp dom växer på, och om du bor långt norrut eller söderut. I den egentliga röjningen brukar jag följa dessa siffror:

Vårtbjörk 7-8 meter höga, 1600 stammar/hektar (10 000 m2)

Glasbjörk 6-8 meter höga, 2000 stammar/hektar

Användarvisningsbild

Re: Bjørk

halvproffs  
#155852 Det är väl bra att vi svenskar få trän lit norsk!

Avatar Fallback

Re: Bjørk

boksson  
#155853 Hur mycket det ska röjas beror på hur höga är dom är
2-3 m 300-500st/daa har du älg eller hjort bör du vänta till 4-6 m
4-6 m ca 150-200st/daa
6-7 m 160-200st/daa här har du väntat för länge om det aldrig är röjt och det är stor risk att björkarna lägger sig vid lite snötyngd, röj försiktigt och flera gånger.

Håller du till det högre alternativet ger det en högre totalproduktion av klenare virke men med bättre kvalite.
Håller du dig till det lägre alternativet får du grövre virke snabbare som är mer stabilt för stormar och snöbott men har grövre och fler kvistar.

Uppgifterna är från en bok från 80-talet men jag har prövat och det fungerar bra. Se upp då du använder det högre alternativet så kronorna inte blir för små (50% grönkrona) har dom en gång fått för små kronor minskar tillväxten under lång tid.

När du röjer ta då bort förväxande och undertryckta eller björkar av dålig kvalite. Se dessutom till att inte bilda luckor då är det bättre att du låter björkar av sämre kvalite stå kvar.

Lycka till, boksson

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).