Traktorer och processorer

Niab Traktorprocessor

108 inlägg 63860 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

Naders  
#89184 Hej och välkommen till forumet.
Du kör på 900 rpm säger du?!
Då har du förstås möjlighet att skifta mellan 540/1000 eller har jag fel?
Du har rätt i att de blir för starka och ryckiga i hydrualiken om man har för högt varv.
Har man dock för lågt har svärdet en tendens att inte vilja gå tillbaka helt vilket kan sluta med krokiga svärd som följd.
En mekare på firman där jag köpte min nämnde att de funkar bäst vid ett visst oljeflöde. Hur mycket det är kommer jag inte ihåg just nu men han hade iallafall en mycket smart lösning som han tyckte skulle monteras original.
Nämligen en tryckmätare på någon av ledningarna, fråga mig inte vilken.
Men det hade ju funkat bra med tanke på att Niaben är så känslig på just varvet på traktorn.
Ska se om han kan hjälpa mig med en sådan lösning till nästa säsong.

Att traktorerna blir lätta i framändan är även ett bekymmer för mig.
Nu i vinter med all snö har jag märkt att den kan bli lite svårstyrd när det bara glider under framdäcken.
Tänkte lösa detta problem med att skaffa kedjor till framhjulen och slå två flugor i en smäll.
Bättre framkomlighet samt lättare att svänga då kedjorna väger lite extra.
Inte så mycket som ett kvartsfat med betong kanske men lite nytta kanske det gör.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

Torgny  
#89186 hej själv
har ingen möjlighet att välja mellan 540/1000 utgående varv på den traktorn jag har utan bara hittat en medel väg

en mätar skulle ju monteras på tryckledningen från pumpen så man ser att den ger rätt tryck

har 4hjulsdrift o kedjor fram men får för lite marktryck fram trots kvartsfatet

Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

Naders  
#89298 Enligt boken ska kraftuttaget snurra med 400 r/m.
Vad det ger för oljetryck står det inget om men det skulle nog gå att lista ut.
Kör jag min traktor med 1000 utgående varv så har jag ca 1100 varv på motorn för att få 400 på PTO:n
Jag tyckte det lät lite med dina 900 varv men jag har heller ingen erfarenhet av Zetor-traktorer.

Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

Torgny  
#89301 enligt zetor så har jag 540varv på utgående vi 1500 varv på motorn men i gallring så bryter jag av massaveden så därför har jag sänkt varvet
köpt niaben begangnad så jag vet ju inte om någon annan trixat med pumpen

Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

alias  
#89324 Så Niaben har pump med konstant flöde och variabelt tryck???

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

Torgny  
#89329 nej det är ingen variabelpump men lite skillnad blir det på olika varvtal

Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

Naders  
#89347 Så för att få 400 r/m på PTO:n så bör du ha motorn på ca 1100 rpm enligt miniräknaren.

Som jag tidigare nämnt så kör jag på 1000 utgående. Vid ca 950 rpm på motorn ska jag ha 400 på PTO:n.
Dock så sackar motorn då jag kapar lite grovt eller drar något tungt. Har nästan fått motorn att stanna på det viset.
Kör jag då med 540 så ska jag ha ca 1600 rpm på motorn och då "brölar" det i skogen. Därför använder jag sällan det.
Slutavverkningar lejer jag ut. Tror att det frestar för mycket på maskinen. Den säljs ju faktiskt som "gallringsprocessor".
Men att den klarar större träd det gör den.

Jo jag skulle vilja ha en sådan mätare på trycket för att köra på rätt tryck för det mesta.
Grejerna är väl tillverkade för det trycket och kanske tar skada om man antingen har för lågt eller för högt tryck.
Vet inte hur känsligt det är.
Sen är det väl inte alltid att traktormetern visar som den ska.

Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

Torgny  
#89366 kontenta blir ju att man får pröva sej fram vad som passar ens körstil o traktor

Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

skogsau1964  
#154680
Naders skrev:Enligt boken ska kraftuttaget snurra med 400 r/m.
Vad det ger för oljetryck står det inget om men det skulle nog gå att lista ut.
Kör jag min traktor med 1000 utgående varv så har jag ca 1100 varv på motorn för att få 400 på PTO:n
Jag tyckte det lät lite med dina 900 varv men jag har heller ingen erfarenhet av Zetor-traktorer.

Er det noen som vet hvilket trykk maskinen skal gå på ? Jeg kjører på 400-410 o/min men synes bl.a. vinsjen er veldig svak og treg.

Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

Naders  
#154712 Läste i papprena att det nominella hydrauloljeflödet skall vara 60l/min....

Nu har jag inte pysslat mycket med hydrualik så detta säger inte mej så mycket iaf men någon annan kanske kan reda ut begreppen för oss :wink:

Användarvisningsbild

Re: Niab Traktorprocessor

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154871 Jag drog en vajer ut så jag kan gasa från NIAB reglaget det spara mycket diesel och det är lätt att anpassa när man kapar lite grövre.

Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

Torgny  
#154885
kärrabol skrev:Jag drog en vajer ut så jag kan gasa från NIAB reglaget det spara mycket diesel och det är lätt att anpassa när man kapar lite grövre.


bra idé skall försöka få till det på min traktor också kan ju spara en del diesel

Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

skogsau1964  
#155701
Naders skrev:Läste i papprena att det nominella hydrauloljeflödet skall vara 60l/min....

Nu har jag inte pysslat mycket med hydrualik så detta säger inte mej så mycket iaf men någon annan kanske kan reda ut begreppen för oss :wink:

Har fått vite at trykket skal være max 200, her skal det måles for denne vinsjen er både lat og treg. Jeg blir frustrert når jeg må dele stokken i to for å klare å vinsje inn.

Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

Naders  
#155709
skogsau1964 skrev:
Naders skrev:Läste i papprena att det nominella hydrauloljeflödet skall vara 60l/min....

Nu har jag inte pysslat mycket med hydrualik så detta säger inte mej så mycket iaf men någon annan kanske kan reda ut begreppen för oss :wink:

Har fått vite at trykket skal være max 200, her skal det måles for denne vinsjen er både lat og treg. Jeg blir frustrert når jeg må dele stokken i to for å klare å vinsje inn.

Ja så ska det väl ändå inte vara.
Har dock råkat ut för att nästan dra omkull traktorn.
Har haft den långt upp på 2 hjul... :shock:
Det är nästan lite väl bra kan man tycka :???:

Avatar Fallback

Re: Niab Traktorprocessor

Torgny  
#155714
Naders skrev:
skogsau1964 skrev:
Naders skrev:Läste i papprena att det nominella hydrauloljeflödet skall vara 60l/min....

Nu har jag inte pysslat mycket med hydrualik så detta säger inte mej så mycket iaf men någon annan kanske kan reda ut begreppen för oss :wink:

Har fått vite at trykket skal være max 200, her skal det måles for denne vinsjen er både lat og treg. Jeg blir frustrert når jeg må dele stokken i to for å klare å vinsje inn.

Ja så ska det väl ändå inte vara.
Har dock råkat ut för att nästan dra omkull traktorn.
Har haft den långt upp på 2 hjul... :shock:
Det är nästan lite väl bra kan man tycka :???:


nyfiken på om kvisthuvudet stod tryckt mot marken ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar