Motorsåg och handhållet

Husqvarna/HVA 550XP

202 inlägg 117026 visningar 38 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154667 550 5,1Kg..
560 5,6kg..

Ser ut att vara syskon....

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

totte  
#154677
Ifall man hinner kvista en stam, stänga av sågen, fälla upp visiret och sen måste vänta på att grenarna faller till marken... då jävlar går det undan.


:)) :))

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Klazzon  
#154678 Om nu Hqv's rekommenderade priser på sidan stämmer (och framförallt håller?) och detta skall vara "nya" 346an så kommer det nog inte att säljas så många 346 till...
xpg för 8324:- (1,19 kurs) i butik så lönar det sig nästan att handla såg i Danmark...

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Naders  
#155479
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Från Husqvarna fick jag information om när 550xp hamnar i butik (säljstart). 15 februari 2012 är det som gäller.

Recensioner från testkörning av 550xp (av några medlemmar här på skogsforum) tillsammans med bilder och förhoppningsvis filmer kommer troligtvis en månad tidigare att läggas ut här på skogsforum...

Vad tror ni om det?

viewtopic.php?f=12&t=12633

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

county  
#155621 vekt balanse forskjell mellom 346 og 550. noen som har testet

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155635 Här är nog lite läsning som kan vara nyttig.
Det kommer mer i denna tråd

viewtopic.php?f=12&t=12633

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

jan larsson  
#157191 ingen som kollar hva svenska sida där ligger tre varianter av nya 550n

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Naders  
#157203 "Ren maskin"- 8700:-

Med handtagsvärme och TrioBrake- 9700:-

Rätt bra skillnad :???:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

jan larsson  
#157227
Huggarn skrev:för mig är den kommande 543xp mer intressant, om den är märkbart lättare än 550n vill säga! med dom sågar jag har så finns det ingen anledning å köpa en 550! lättare sågar för flisfällning å gallring är vad jag vill ha!! tror knappast att 550 kommer väga under 5kg!! en ms 241 blir nog inhandlad vilken dag som helst! en handlare i norra småland vill att jag ska sätta en ms 201 på ett riktigt "eldprov"!! tja....kan jag väl!! :mrgreen:


så känner jag också det finns ingen anledning att släpa på extravikt i onödan.
små träd många kvistar=liten rapp såg
stora träd stora kvistar=stor stark såg

eldprov 201 a, det vill jag höra mer om.jag tycker den känns "lealös". men vikten där har hva något att bita i,efekten räcker säkert till bara klippet finns där.

hva 550 n kommer säkert att bli en värdig ersättare till den helt suveräna 346 an. i mitt tycke en universalsåg som funkar till det mesta utan krångel.
en sån kommer att ingå i "samlingen" så småningom.
men helst önskar jag en lättare rapp välbyggd proffssåg som tål tuffa tag.

Naders skrev:"Ren maskin"- 8700:-

Med handtagsvärme och TrioBrake- 9700:-

Rätt bra skillnad :???:


den skillnaden borde varit på 346 an också så det verkar väll vara ett ok pris för en såpass avancerad datastyrd maskin
(mindre subvention av triobraken .eller?)

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Seabass  
#157360 Ska beställa 550 men är lite osäker på vilken skär utrustning jag ska ha, Ska ha den till att ta ner frötallar ca 60 i diameter +-15 samt kvista dessa, har inte tänkt ha med mej mer än denna såg till detta så jag vill att den ska va fin att kvista med, lutar åt 16" pixel då jag älskar Stihls smala Ps3 kedja som jag har på ms200an och 241an.
Kommer det att hålla ihop till mitt bruk? (har hört att många har kört sönder pixel kedjor/svärd på olika sågar)

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

jan larsson  
#157475
Seabass skrev:Ska beställa 550 men är lite osäker på vilken skär utrustning jag ska ha, Ska ha den till att ta ner frötallar ca 60 i diameter +-15 samt kvista dessa, har inte tänkt ha med mej mer än denna såg till detta så jag vill att den ska va fin att kvista med, lutar åt 16" pixel då jag älskar Stihls smala Ps3 kedja som jag har på ms200an och 241an.
Kommer det att hålla ihop till mitt bruk? (har hört att många har kört sönder pixel kedjor/svärd på olika sågar)


det funkar säkert. jag har fällt enstaka träd på dryga metern o massor i din grovlek med 346 an med 15" standardsvärd,kedja, känns trots marginell skillnad rejälare än pixel.
nu är min erfarenhet några år gammal men då upplevde jag det som om pixelkedjan var något svårare att få till superskärpan på o svärdet något mjukt. underställningsklacken var (är?) även en annan utformning på. (jag annvänder husqvarna o oregons kedjor o svärd har ingen sthil längre lite p.g.a. skillnader på infästningen av svärden)
en 550 kommer så småningom att landa även hos mig.

550 n blir du säkert jätte nöjd med.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Nonkan  
#157648
jan larsson skrev:gäller säljstart 15/2 fortfarande.
visning hos å.f.säljarna vid lanseringen blir det väll så man inte missar att få känna på nyheten.


Ja, det verkar hålla, men utan värme. XPG beräknas till v 7 än så länge...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

viktor meck  
#157935 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8gzuyjvSp1A[/youtube] insidan av 550/562xp

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna/HVA 550XP

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#161503 Är det säljstart imorgon i hela Sverige på 550n eller? Väldans pådrag är det häromkring iallafall. Kvällsöppet, Provkörning samt att dom lockar med extra bra betalt för inbyte.
Dte har dykt upp annonser på blocket oxå.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Husqvarna/HVA 550XP

jan larsson  
#161507 det verkar så på 550xp åtminstone. fick i eftermiddags veta att sågen jag hört jämte mig (sällsynt) idag var en säljare som lånat hem 550n för provkörning på egen mark. om jag bara vetat.
jag kommer att åka på kvällsvisningen för att känna på nyheten o käka korv.
men väntar på xpgn, värme i handtagen vill jag ha. inbyte blir det inte för reservsågar är ett måste.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).