Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Jämförande test av små skogsmaskiner

6 inlägg 3743 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jämförande test av små skogsmaskiner

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155238 En vanlig företeelse för biltidningarna är jämförelser av nya bilmodeller.Tycker att det vore på tiden att någon branchtidning organierar en teknisk jämförelse mellan de små skogsmaskiner som finns i sverige. Det driver utvecklingen för tillverkarna samt också är nyttig för vi som ska använda grejerna.

Förslag på parametrar att jämföra
- vagnens lastförmåga
- kranens kapacitet
- terrängegenskaper med en jämförbar last
- samlad produktivitet
- driftekonomi
- arbetsmiljö

Vad tror ni om det?


Senast redigerad av OAS-forests sön 25 nov 2012, 11:38, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jänförande test av små skogsmaskiner

axwell  
#155245 Absolut, men vilka skall få vara med?

ATV, Alstor, Vimeks maskiner, Minitraktor, Malvas460, H8:an.

Jag skulle gärna se jämförande tester mellan en ATV-värstingkombination för 250´-300´mot en minitraktor för under halva inköpspriset.

Det är nu 10 år sedan SMP jämförde ATV och Minimaster.

http://www.smp.nu/rapporter/Arbestmiljo ... lingar.pdf

Avatar Fallback

Re: Jänförande test av små skogsmaskiner

Hema  
#155251 Det tycker jag om, dock kanske det kan vara svårt att finna en skogsplätt som alla aktörer kan enas om. Det är rätt maskin på rätt plats som gäller. Kanske får man sortera in dem i /kategorier/grupper, där likartade maskiner ställs mot varanda. Men ett så rättvist test som möjligt, är nog något som de flesta skulle uppskatta.

Avatar Fallback

Re: Jänförande test av små skogsmaskiner

Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155404 Det vore ju jätteinstresssant men en seriös proffisionell jämförelse. Kanske en tidning som ATL kunde organisera det. Det svåra är väl jämförelsen av terrängkörningsmomentet eftersom det krävs körvana för att få ut det bästa ur alla maskiner. Tillverkarna får väl skicka med en förare så att det blir genomfört på rätt sätt.

Jämförelsen av arbetsmiljö från SMP verkar lite märklig. Avsikten är att jämföra "arbetssnöskotrar" står det, men ingen snöskoter är med i studien. Man kan ju undra om Stefan Frisk vet skillnaden mellan en snöskoter och terränghjuling samt om han kört någon av maskinerna utanför asfaltplanen. Ett sort arbetsmiljöproblem var tydligen att handtagen inte var uppvärmda eftersom "det drar kraftigt över händerna av fartvinden". Sedan var det bara Minimastern som hade timmervagn, konstigt upplägg.

Användarvisningsbild

Re: Jänförande test av små skogsmaskiner

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155553 SMP-testen jämförde endast arbetsmiljön. Det jag talar om är ett test med fokus på terrängtransport av virke och parametrarna kring det.

Man skulle kunna tänka sig klasser indelade i vikt och bredd, exempelvis;
1. Max 1,5 ton tjänstevikt och 1,5 m bred
2. Max 3,0 ton tjänstevikt och 2,0 m bred
3. Max 4,5 ton tjänstevikt och 2,5 m bred

   TS
Avatar Fallback

Re: Jänförande test av små skogsmaskiner

skogshasse  
#155592
OAS-forests skrev:SMP-testen jämförde endast arbetsmiljön. Det jag talar om är ett test med fokus på terrängtransport av virke och parametrarna kring det.

Man skulle kunna tänka sig klasser indelade i vikt och bredd, exempelvis;
1. Max 1,5 ton tjänstevikt och 1,5 m bred
2. Max 3,0 ton tjänstevikt och 2,0 m bred
3. Max 4,5 ton tjänstevikt och 2,5 m bred

detta vore kanske en lämplig indelning för forumet i tråden miniskotare kontra skotare för när man bygger om en stor traktor plus vagn så tycker jag att det börjar bli en mellanskotare och inte en miniskotare vad tycker ni andra

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).