Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Timberjack 810B - Fel på steg sensorn?

13 inlägg 7570 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Timberjack 810B - Fel på steg sensorn?

Swebat  
#155035 Hej,

Har en Timberjack 810B som har börjat krångla lite. Funktionen för att ta upp och fälla ner den hydrauliska stegen fungerar men själva sensorn verkar inte göra något utslag när väl stegen fälls upp...

Detta gör att jag inte kan köra maskinen då systemet varnar för att stegen är nedfälld trots att den inte är det!!!

Har lyckats finna en kring-lösning: Man lägger växeln i neutral läge och därefter aktivera 8-hjulsdriften för att sedan lägga i fram eller back växel. Då fungerar det att köra... Tills dess att man stannat igen, då måste man upprepa proceduren igen. Vilket är tokigt jobbigt med alla stopp man gör i skogen vid gallring...

Någon annan som råkat ut för något liknande?
Eller som vet vad som är fel?

Är sensorn en magnet sensor eller en trycksensor?

Tacksam för svar.



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Timberjack 810B - Fel på steg sensorn?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155039 Har ingen sensor och ingen stege. Bara en kätting att klättra på. Men i transmissionsmodulen sitter det en kontakt som är för stege. Tar man loss den så varnas det för "stege nere" och det står still.
Vet inte om det är nån ledtråd.

Avatar Fallback

Re: Timberjack 810B - Fel på steg sensorn?

pasvik  
#155048 Hei Swebat, har hatt det samme på min 1110. Sensoren er magnetisk og det jeg gjorde var og skru sensoren løs og legge den inn til stålveggen nede i kassen som stegen er festet til. da registrerer maskinen at stegen er oppe/hjemme og du kan kjøre som normalt. Sensoren sitter på stegen.

Avatar Fallback

Re: Timberjack 810B - Fel på steg sensorn?

alfred  
#155052 har vart ute för samma fel, har för mig att vi gick in i datorn och kopplade förbi. dock på en 1110 och en 1710.

/alfred

Användarvisningsbild

Re: Timberjack 810B - Fel på steg sensorn?

Skogshuggarninorr35  
#155054 Det går att koppla bort den i tmc

Avatar Fallback

Re: Timberjack 810B - Fel på steg sensorn?

Swebat  
#155059 Många bra kommentarer...

Problemet är att det fungerar i 1 fall av 5... Och då bara under en kort period.
Kan det vara glapp kontakt någonstans som gör att det krånglar eller någon som vet själva orsaken till problemet, som lyckats lösa det utan att koppla förbi själva funktionen? Är ju en rätt bra funktion att ha så man inte glömmer den nere när man kör i skog å mark...

Men för den temporära lösningen: Hur kopplar man bort den i tmc:n?
Kan du ge en kort beskrivning, har inte haft maskinen så länge så jag har inte fördjupat mig i tmc:n ännu...

Tack för svaren!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timberjack 810B - Fel på steg sensorn?

Skogshuggarninorr35  
#155067 Ja nu ska man tänka mitt uppe i allt också :lol: du trycker väl på pilen till höger på skärmen.
Då får du fram en symbol med en blocknyckel trycker du då där får du fram en massa symboler med t ex pmp, trm och flera till.
Du ska trycka på den som det står mch på har ja för mig och där kan man ta bort ett kryss i en ruta.
Men det är flera år sedan ja körde en maskin med tmc:n kvar så du får kolla, det är inte farligt att leta bland menyerna så länge du inte ändrar och sparar.

Avatar Fallback

Re: Timberjack 810B - Fel på steg sensorn?

NomagS  
#155074 vi har haft det fenomenet på skolans maskiner.. kolla om det lyser i den annars är den nog kaputt. viktigt att kolla så att inte stegen går imot sensorn när man fäller upp den för då går den sönder lika snabbt igen. det jobbiga med att lura systemet är att man kank kröka stegen rätt smidigt om man är oaksam :smile:

Avatar Fallback

Re: Timberjack 810B - Fel på steg sensorn?

Hansson84  
#155079 Om den funkar ibland kanske avståndet (det går att justera) mellan sensorn och stegen är på gränsen till för långt så den bara ibland känner av att stegen är uppe?
Ett annat sätt att koppla bort sensorn är att ta bort kontakten och bygla mellan två av stiften, kommer inte ihåg vilka två det är men det är bara fyra så det går ju rätt fort att testa sig fram.

Användarvisningsbild

Re: Timberjack 810B - Fel på steg sensorn?

finskpinne  
#155087 Jag har inte kollat på nån TJ hurudan givare dom har men om det stämmer att en är magnetisk så borde det troligtvis vara en universalgivare. Och dom användes förr på många ställen på maskiner, t.ex. stolgivare, såg hemma och liknande. Dom kan man köpa på elektronikaffärer och dom kostar inte så mycket heller. Om det är en sån som jag tänker på så ser dom ut som en bult och har en kontramutter som man spänner fast den med så dom går ju att justera i endläge. Så om stegen har blivit lite glatt så kanske den inte fungerar om givaren hamnar för långt från stegen, det går ju att testa genom att föra något järnföremål framför givaren. Fungerar det då så måste du ju bara justera givaren lite. Men se upp så inte givaren rör i stegen i något läge, då blir den inte långlivad. Det finns även olika "funktionsavstånd" på dom givarna så om det har blivit för glappt så att stegen är för långt från givaren så kan du köpa en som fungerar på längre avstånd, då behöver du inte justera den för nära och då slipper du oroa dig för att stegen skall ta i givaren.

Här är en länk till en sån som jag misstänker att det är:

http://www.vekoy.com/product_info.php?c ... ts_id=8893

Avatar Fallback

Re: Timberjack 810B - Fel på steg sensorn?

NomagS  
#155125
Här är en länk till en sån som jag misstänker att det är:

http://www.vekoy.com/product_info.php?c ... ts_id=8893


har för mig att deb som sitter på ser annorlunda ut?? ser inte om det sitter lampa på den som signalerar att givaren är ok? OBS man måste ha tändningen på när man provar utan att maskinen går :)

Användarvisningsbild

Re: Timberjack 810B - Fel på steg sensorn?

finskpinne  
#155137 Jo det finns ju lite olika modeller av dom där givarna, t.ex. olika grovlekar (M8,M12,M18,M30), NPN eller PNP och 2 eller 4 mm:s känslighet. Den här modellen har led-ljus som signalerar om den är ok.

Avatar Fallback

Re: Timberjack 810B - Fel på steg sensorn?

NomagS  
#155139 är en sådan då ;) tror vi betalde runt 200 kr om man inte går genom jd för då är det typ mellan 400-600 kr har jag för mig :) borde finnas med i reservdels katalogen :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).