Små skogsmaskiner och övriga maskiner

ska det va stel eller delad bakaxel?

8 inlägg 7908 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ska det va stel eller delad bakaxel?

Polaris 500  
#15486 Hej undrar om det är bäst med delad eller stel bakaxel?

Har stel på min men undrar om det är bättre med delad?






________________

polaris magnum 500 4*4
kellfri vedvagn



   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15508 beror på vad du ska ha den till
stel tål ju mer belastning när du drar tung medans delad går bekvämare om du kör fort o de guppar o över sten osv

så om du ska ha den till att dra tungt samt kan tänka dej åka mindre komfortabelt i gropig terräng så är det bra med stel som jag förstått det


delad går ju bättre i högre hastighet i tomme över grupar o stenar o är då kanske bättre lämpad för o ta sig ut o märka träd eller vad man nu behöver åka långt till

Användarvisningsbild
kava  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15526 Har kört med båda typerna i skogen. Jag föredrar delad bakaxel. Stel axel i ojämn teräng är som att åka 3 hjuling.

Avatar Fallback
Polaris 500  
#15529 tack för svaren
:D

   TS
Avatar Fallback

Re: ska det va stel eller delad bakaxel?

Qkeeper  
#58938 har kört med både stel och delad bakaxel i skogen.

Stel har en fördel att du har samma markfrigång hela tiden en delad bakaxel sjunker ju ihop så man bör spänna den så mcyek som de bara går elr köpa hårdare fjädrar. men som sagt delad följer mycke mjukare å bättre och du har grepp på alla fyra hjulen hela tiden medans det med stel gärna bara vill va tre hjul i backen. Så både och men föredrar nog ändå delad för mjukare körning.

Användarvisningsbild

Re: ska det va stel eller delad bakaxel?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58946 Visst är delad bäst för komfort och markfrigång, och visst är det dåligt med delad när man lastar ned den. Men, med en fjäderlåsning får man både och. En stel bakaxel när det behövs, exempelvis med tung vagn bakpå, trycket gör att du får bra grepp på bakhjulen ändå. Vet inte om det finns flera leverantörer, men det gör det säkert, har köpt min från avestavagnen. Tar typ 45 sekunder att sätta på/ta av efter första monteringen.

Avatar Fallback

Re: ska det va stel eller delad bakaxel?

Jonas Nilsson  
#59039 jag skulle säga att stel är det enda rätta att hänga på en vagn på en delad bak aksel är rena van sinnet


Polaris 500 skrev:Hej undrar om det är bäst med delad eller stel bakaxel?

Har stel på min men undrar om det är bättre med delad?






________________

polaris magnum 500 4*4
kellfri vedvagn

Användarvisningsbild

Re: ska det va stel eller delad bakaxel?

halvproffs  
#59112 Fördelen med en delad är ju komforten och markfrigång som är betydligt högre än stel bakaxel. Vill man göra den "halvstel" kan man stoppa i ett rör innanför fjädern i valfri längd.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).