Skotare

Börja köra skotare?

32 inlägg 33464 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Börja köra skotare?

Nybörjare  
#15403 Hej!

Jag är mycket sugen på att börja köra skotare! Men jag har ingen utbildning inom det.. Jag har åkt med en kompis och fick testa köra lite och jag tyckte det var mycket kul, så nu vill jag börja jobba som det!

Men hur lätt är det att få jobb om man inte kan köra skotare? (Körde typ bara 15 min).

Hur lätt är det att lära sej att köra?

Jag har fler frågor men börjar med dessa:)

Mvh



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback
Ellingsson  
#15404 om du är intresserad av att lära dig så går det ju fortare men skulle tro att det kanske tar 6-7 månader innan man kommer upp i nån riktigt produktion på ett ungefär...om du aldrig har nåt arbets erfarenhet så är det väl lite knivigt att få arbete,men om du kanske åker med din kompis mer och provar mera kanske på nån helg i bland och så,till slut kan man ju producera lagomt så att man kanske får köra helger åt nån entreprenör...då jag började så hade min far en ösa 250 som jag började köra i lite mindre poster som dom större maskinerna inte ville ta,så det va ju jäkligt fint att börja så,man hade ju inte precis några krav på sig då,så man tog det lugnt och lärde sig jämnslå och känna maskinen...men ett tips är att ta det lugnt och tänka och planera lassena i förväg och försöka hålla maskinen hel och fin :D

Avatar Fallback
Nybörjare  
#15407 Tack för svaret!

Jag har erfarenhet utav jobb, och jag har några kompisar som kör för olika företag, så jag kanske kunde skulle komma in den vägen. Men jag skulle bara kolla om det var helt omöjligt om man inte kört förr och så få ett jobb..

6-7 månader, okej.. Jag tror också att det tar så lång tid innan man kommer in i det helt, men om man säger att lära sej hantera kranen m.m. Hur lång tid kan det ta? 1 vecka?

Sedan så undrar jag också vad det är för löner? Självkart så är det ju olika mellan olika företag, men vad ligger timlönen på, på ett ca?

Brukar man köra 2 skift? 12 timmar var? Eller vad är vanligast?

Mvh

   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#15409
Nybörjare skrev:Tack för svaret!

Jag har erfarenhet utav jobb, och jag har några kompisar som kör för olika företag, så jag kanske kunde skulle komma in den vägen. Men jag skulle bara kolla om det var helt omöjligt om man inte kört förr och så få ett jobb..

6-7 månader, okej.. Jag tror också att det tar så lång tid innan man kommer in i det helt, men om man säger att lära sej hantera kranen m.m. Hur lång tid kan det ta? 1 vecka?

Sedan så undrar jag också vad det är för löner? Självkart så är det ju olika mellan olika företag, men vad ligger timlönen på, på ett ca?

Brukar man köra 2 skift? 12 timmar var? Eller vad är vanligast?

Mvh

Hej!
Roligt att se du har lite funderingar kring skotning.
Det viktigaste man behöver för att lära sig något är viljan, viktigaste verktyget.
Självhar jag ingen maskinutbildning i grunden, vi fick känna på skotarna under min ettåriga grundkurs jag gick på Västerbyskolan.
Sedan jobbade jag som manuellarbetare i 5-6år tills jag tänkte lära mig köra maskin.
Då slog jag till och köpte en gammal Rottne Rapid. Vet kanske inget alternativ för dig, men jag tänkte såatt enda sättet att lara sig på är att köpa en 8)
Sedan rullade på blev mer körvan och utökade med först en skördare, sedan en till.
Ska du lära dig, så är det bara att lägga ned tid och intresse, och inte minst ta det lugnt i början.
Lönerna varierar en del i branchen, men skulle tro en vanlig skotarlön börjar på 110-120kr. Skördarlönerna brukar ligga några kronor över.
Rätt vanligt är nog med lite olika uppställningar lönevilkor med övertid, bil och sådant.
Ofta är det 2skift på skotarna, nog rätt bra att början, om man inte är van, så har man någon man kan få lära sig tips och tricks av.

Avatar Fallback
Ellingsson  
#15410 Kranen tar inte så farligt lång tid att lära sig kanske nån vecka svårt att säga...jag vet inte vad avtalsenlig lön är men runt 110 kr timmen och uppåt brukar det väl vara..då det är skiftkörning på maskinen står det i avtalet att det är 38 om det inte kanske är 37,5 timmars vecka tillomed,men som dom flesta andra skogsmänniskor gör man väl 40-45 timmar i stället för 38..det sägs ju att det är brist på förare så jobb borde du nog kunna få tag på om du tränar ett tag..

Mvh acke

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15413 du har ju redan fått många bra tips ..men här kommer nåra till :) När jag började skota så var det min far som hade kontakter och det hjälpte mig mycket... de kontakterna kanske nån av dina vänner kan hjälpa dig med detta.... att vara trvlig och ha en posetiv inställning till arbetet och göra det lilla extra hjälper ju till också... det e ju bara och ta det lungt och mycket försiktigt... många entreprenörer gillar att man håller ordning på maskinen så att det inte e så många koplingar som fuktar samt att man sköter underhållet bra... många maskin ägare är posetiva till att det finns folk som kan knäcka extra och köra lite om helgerna.... sedan ska du inte tro att du får nån höjdar lön direkt...jag själv började på 60 kr i timmen och nu är jag uppe på en normal skotar lön... det kanske gjorde dig lite klokare hoppas jag..... fråga gärna mer om du vill :D

Avatar Fallback
Nybörjare  
#15417 Tack igen för alla snabba svar!

Okej, det låter ju inte helt hopplöst då!:)
Jag har viljan att börja köra! Jag ska kolla upp lite med mina kompisar och med en firma som jag känner till lite och höra vad dom säger.

Okej, men brukar altså mest köra 8 timmars skift då? Typ 05:00 till 13:00. Och pass 2 13:00 till 21:00. Det varierar ju säkert från olika företag, men på ett ungefär så?

Jag kan ju passa på och fråga alla ni som kör vad ni tycker om yrket?
Gillar ni det? Jag tyckte att det var jätte roligt att köra, tycker ni det fortfarande? Eller blir det snabbt tjötigt?

   TS
Avatar Fallback
Ellingsson  
#15419 dom flesta har väl 06.00 - 14.00--14.00 - 22.00

om hur yrket är kan jag ju säga att det varierar mest för mig personligen tycker jag det är riktigt kul om det är en fin avverkning med slät och fin mark,sen kan det ju vara roligt och komma till nåt struligt ställe i bland också så man får tänka lite mer och så,men oftast är det ju som roligast när det är fin körning,det kan bli lite tungt om det är långkörning då tycker jag det är drygt,fast det är ju bara att köra på så gott man kan..det är väl just för att man får flytta och komma på nya ställen man tycker det är roligt om det vore nån plantage vore det nog riktigt drygt skulle jag kunna tänka mig...


MvH acke

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15420 för ig som kör mest gallring så blir det ju lite omväxling och att man måste vara lite mer på helspänn för att inte köra på nåra träd och liknande... jag har inte jobbat med det som fast än för jag pluggar ...men jag kör ju varje ledig stund som finns över :D så jag har iaf inte tröttnat... men visst kan det vara träligt när en slang går eller det är något annat som krånglar med maskinen.... men i det stora hela så trivs jag valdigt bra.. jag har ju kört nåra månader sammanhängande tex så jag vet kanske lite vad jag pratar om

Avatar Fallback
Nybörjare  
#15472 Tack för svaren!

Det hade varit kul om fler kunde berätta vad ni tycker om jobbet!

   TS
Avatar Fallback
smaland  
#15481
Nybörjare skrev:Tack för svaren!

Det hade varit kul om fler kunde berätta vad ni tycker om jobbet!

Är du ute efter ett väldigt fritt och stimulerande jobb så är du inne på rätt spår! Men alla dagar är inte fina körningar utan maskinerna går sönder, du får punkteringar, kör fast och i sämsta fall välter du 8)
Men det är de värt! När de flyter på så glömmer man dom dagarna i hällregn och lera upp till knäna!!! :shock:
Ta du å prata med din kompis och lyssna, bara viljan och en viss fallenhet finns så kommer du snart in i körningen! Lycka till!

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15482 trivs jättebra med det fritt och det är ju fint att få se alla årstiderna... men man ska inte tro att det étt lungt jobb.. det e ganska ofta stressigt man får köra utav bara tusan så att inte sködaren kommer för långt före.. men dete ju lite av vad man gör det till..du kan ju inte göra mer än ditt bästa :D

Användarvisningsbild
Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15653
Nybörjare skrev:Tack för svaren!

Det hade varit kul om fler kunde berätta vad ni tycker om jobbet!

Har svåt att se mig göra nåt annat än att köra i skogen. De e toppen(nästan jämnt)

Avatar Fallback
Nybörjare  
#15755 Okej, det låter som att alla tycker att det är ett bra jobb.
Men kan det inte bli långtråkigt ibland? Sitta ute i skogen helt ensam och köra? Jag har inget emot att jobba ensam, men kan det inte bli lite segt ibland? Eller rullar det på bra och är kul?

Jag ska höra med en firma och jag kan få börja köra lite på helger så jag får prova på det!

   TS
Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15757 jag lider inte av ensamheten...jag tar igen det på helgerna då man festar lite och så... trivs med det som fan faktist

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).