Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kranvagn med. drivning (ATV)?

15 inlägg 18857 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kranvagn med. drivning (ATV)?

mbss  
#154583 Morsning gott folk!
Jag har efter flera års velande bestämt mig för att köpa en kranvagn till fyrhjulingen..

Jag har några krav, det ska vara drivning och det ska finnas hydraulisk vinsch med fjärrstyrning och gärna tvåspaksreglage för kranen..

Vad finns det för utbud, inklusive kinavagnar?

Just nu verkar XYZ:as Kranvagn 320 ligga bäst till.. De jag pratat med som har den är väldigt väldigt nöjda.. Den uppfyller mina krav och priset är jämförelsevis humant, c:a 80 000 inkl. moms.

Jag har sneglat lite på Kellfri och Wekla-vagnarna med.. Men i Kellfris fall så saknas vinsch även om vagn med drivning finns och i Weklas fall verkar det varken finnas drivning eller vinsch.

Kranman och Avsetavagnarna är ju fina med men deras pris är ju högre än XYZ..

Finns det fler som jag missat?

En annan fundering jag har är om man skulle kunna klämma dit en hydraulvinsch på Kellfri-vagnen..? Vad kan en hydraulvinsch med fjärrstyrning gå på? Sedan är ju frågan om man kan få dit det på kranen på något sätt, men det borde ju gå. Kellfrivagnen är ju c:a 15 000 billigare än XYZ:as.. Fast å andra sidan måste man köpa vinschen och så är väl Kellfri inte känd för den bästa kvalitén.



   TS
Avatar Fallback

Re: Kranvagn med. drivning (ATV)?

axwell  
#154588 Är det denna vinsch du saknar, inkl. radiostyrning ca. 6200 kr.
Är avsedd för den vagn du funderat på.

http://www.kellfri.se/se/pdf/Vinsch_til ... 000_SV.pdf
Kellfri levererar den nog monterad på vagnen.

Kinagrejer men det är även XYZ sedan några år tillbaka

Avatar Fallback

Re: Kranvagn med. drivning (ATV)?

mbss  
#154608 Tack!
Hmm.. Fasen, nu blev det ju svårare att välja.. :)

XYZ-vagnen, som jag vet folk är nöjda med, och den har två-spaksreglage, för 80 000
eller
Kellfri-vagnen, som jag inte vet kvalité och funktionalitet på, flerspaksreglage, för 63 000

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranvagn med. drivning (ATV)?

Qkeeper  
#154613 Glöm inte kolla reservdelsutbudet för även om saker håller god standard så går även dom grejerna gå sönder. Vad jag läst så verkar ju kranman ha haft problem med mycke punkteringar förut? Kan vara värt om man inte är så kunnig med svetsen eller tycker det är roligt att pilla å laga med egna lösningar.

Avatar Fallback

Re: Kranvagn med. drivning (ATV)?

axwell  
#154639
mbss skrev:XYZ-vagnen, som jag vet folk är nöjda med,


Då är frågan: Är det den gamla vanliga europeiska(Estland) modellen eller dagens kinesiska som de är nöjda med?!

Avatar Fallback

Re: Kranvagn med. drivning (ATV)?

Robertberg  
#154675 Överväg att köpa med flerspakspaket istället, billigare och det fungerar finfint när man lärt sig.
Har du kollat nånting efter begagnade "dyra" vagnar?

Avatar Fallback

Re: Kranvagn med. drivning (ATV)?

mbss  
#154866 Det är ingen av er som har erfarenhet av Kellfris SV34-vagn?
Första- eller andrahandsuppgifter..

Skulle vilja veta lite hur de är..

jag vill ju inte lägga ut så mkt pengar som en Kranman-vagn kostar men å andra sidan vill man ju heller inte lägga ut 65 000 på något som inte sedan går att använda..

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranvagn med. drivning (ATV)?

mbss  
#162123 Det fick bli en XYZ-vagn.. 64 000 + moms.

Nåväl, testkörde första gången idag ute i skogen och jag är nöjd iaf. Tog sig fram riktigt bra även med lass. >Dock är jag lite konfunderad över att drivningen är väldigt mkt starkare när man backar än framåt. Har dragit iväg ett mejl till XYZ för att se om de kan förklara varför.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranvagn med. drivning (ATV)?

SAKO75  
#162218 Har också tyckt detsamma, kanske inbillning. Ska inte vara någon skillnad, vill gärna veta vad dom säger.

Avatar Fallback

Re: Kranvagn med. drivning (ATV)?

mbss  
#162319 Auuu.. Satan så pinsamt! Ringde till dem idag för att prata lite med dem angående drivningen.. Han hade aldrig hört talas om det felet tidigare och kunde inte förstå vad som skulle kunna vara fel.. Han frågade om jag var säker på att jag inte hade växel i, och jag sa lite självsäkert att jo visst var jag säker på det, bakåt gick det ju hur bra som helst..

Men nu när jag var uppe och undersökte saken närmare så insåg jag, efter 3 års ägande, att om motorn är avstängd så är det "friläge" bakåt om jag har i hög/låg framåt, och "friläge" framåt om backen är i.. Hhehe. :)

Nåväl, hellre att det är jag som är dum i huvudet än att vagnen är trasig..

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranvagn med. drivning (ATV)?

Hema  
#162338 Du är säkert inte ensam... :)

Avatar Fallback

Re: Kranvagn med. drivning (ATV)?

mooos73  
#163279 Hur är det med drivningen under transport till och från skogen, går den frikoppla helt eller ligger rullarna och nöter på däcken?
En granne har en minimaster och där viker man upp rullarna och spärrar med en sprint, fungerar det liknande på ATV vagnarna?

Avatar Fallback

Re: Kranvagn med. drivning (ATV)?

Blivande snickare  
#163300 Javisst rullarna lyfts upp.

Användarvisningsbild

Re: Kranvagn med. drivning (ATV)?

Robert_ebbe  
#466301 Var och tittade på en Xyz 320 vagn idag...
Är du fortfarande nöjd med din?

Användarvisningsbild

Re: Kranvagn med. drivning (ATV)?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466304 Alltså rullarna på en xyz ligger i så länge man hållet in knappen. Släpper man den så åker de upp och stannar där.
Så är det på min i varje fall.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).