Skotare

Grip????

21 inlägg 11542 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Grip????

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#153200 Tycker HSP griparna går sämre ju större de blir. 0,28an går kalas,medans 0,40 inte alls är nån hit!

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Grip????

Bubben755  
#153463 Har kört både loglift, Hultins Cranab och HSP och kan bara konstatera att HSP är den sämsta gripen utav dom alla, jag röstar på Cranab helt klart den bästa.

Avatar Fallback

Re: Grip????

skogstok88  
#154158 Cranab anser jag ligger bäst till av dom jag har testar och de är hsp risgrip, supergip och en grip jag inte har kört men vet om som är kass vid virkes körning de är den där gripen med snedade kjänklar

Avatar Fallback

Re: Grip????

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154599
skogstok88 skrev:Cranab anser jag ligger bäst till av dom jag har testar och de är hsp risgrip, supergip och en grip jag inte har kört men vet om som är kass vid virkes körning de är den där gripen med snedade kjänklar


Hahaha en grip du inte har kört men vet om att den är kass!!
NEj se till och provkör den innan du skriver!!
A gripen är absolut inte kass.

Användarvisningsbild

Re: Grip????

finskpinne  
#154603 Jag har inte heller kört med A-gripen så jag kanske också skulle va tyst! :lol: Men jag har en bekant som har den monterad på sin skotare, han kör blandat energived och vanligt rundvirke. HANS ÅSIKT är att den går väldigt bra i både vanligt rundvirke och energived, men att dom spricker ute vid ändarna på klorna. Dock är det inget farligt ställe dom spricker på så det är bara att svetsa dit lite mera stål. Har även för mig att jag läst nånstans att Hultdin har åtgärdat detta problem på dom nyare griparna...

En som jag däremot har allt för mycket erfarenhet av är Vahvas grip, den är heltkass. Den stökar i lasset både när man lastar och lossar. Dessutom markbereder den väldigt mycket... Och förut gick dom sönder mycket, både tappar och käftarna. Det är ju lite ironiskt med tanke på att det finska ordet VAHVA betyder STARK på svenska... :lol: Men dom har väl nog börjat göra dom lite grövre nuförtiden så dom håller väl bättre nu.

Kör numera med Loglift 26 och den fungerar väl skapligt i massa, men i timmer skulle jag vilja ha lite mer kraft. Den har hållit bra dessutom.

Avatar Fallback

Re: Grip????

skogsmadde  
#158846 Hej! Jag och de flesta jag jobbat med är överens om hsp är bäst och hultins är det sämsta. Provat en kumatzu grip ett tag nu den är nåt mellanting men lite grövre. mvh skogsmadde

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).