Skogsvagn (Huggarvagnar)

Villråding inför huggarvagns köp

23 inlägg 11396 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Villråding inför huggarvagns köp

calle336  
#142983 Står i valet och kvalet att köpa en huggarvagn eller en äldre skotare.
Det jag skall ha den i första hand är vedhantering och i egen skog. ev köra endel åt andra.
Kommer att bli endel transporter efter väg. Detta som talar för en huggarvagn. Annars i skogen så är ju skotare överlägsna. Antar att det är bättre med en klipp på en skotare än en huggarvagn ?
Ni som har erfarenhet av båda dela gärna med er av för och nacktdelar.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Villråding inför huggarvagns köp

sveje  
#143018 Skaffa en skotare som tål att gå efter väg, typ en Rottne Blondin. Jag antar att du har traktor som du använder till andra uppdrag och att du är ute efter något som enbart ska användas i skogsarbete.

Avatar Fallback

Re: Villråding inför huggarvagns köp

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143038 En granne kör med T160 och den störst Mohedan med 700 hjul och hans kommentar om skotare istället var att den är för slö på väg

Avatar Fallback

Re: Villråding inför huggarvagns köp

alias  
#143068 Vi har haft traktor och huggarvagn (Zetor 6045 och 10 tons Mohedavagn) tidigare och har nu en skotare (Ösa Minibrunett 678). Visst är skotaren mer konfortabel om man jämför med Zetorns hytt och kranen är bra mycket bättre än den FMV2000 som satt på Mohedakärran, men jag håller helt med om att skotaren är väl omständig vid vägkörning, samt att reparationskontot överlag hamnar betydligt högre än för ett ekipage med traktor och huggarvagn.

Jag skulle alla dagar i veckan välja traktor och huggarvagn vid nästa maskinbyte (kan dock bli nerröstad), dock skulle jag rekommendera en kran på minst 6 meters räckvidd och en traktor med plant golv så man kan snurra stolen någorlunda obehindrat utan att sitta med knäna under hakan.

Har du svår terräng (t.ex. kuperat eller storblockig mark) skulle jag kanske resonera annorlunda, men om det endast är tänkt att maskinen ska gå några hundra timmar per år så tror jag mer på det tekniskt mindre avancerade alternativet. D.v.s. traktor och huggarvagn.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Villråding inför huggarvagns köp

calle336  
#143109 hej hej tack för svaren.
ja vi har lite klurig terräng där hemma men tror vi klarar oss bra med huggarvagn. har ju gjort det hittills. Hade vi haft mer egen skog så hade det nog blivit en skotare.
ja den kommer inte att gå så många timmar per år så tror huggarvagnen är ett bättre alternativ. Jag har en på g med lång kran Patu 597 når ju enbit över 6 m. e ju det som lockar lite, Traktor finns. Ska iväg idag å provköra vagnen och kranen så vi får väl se om det blir köp.

Mvh Calle

   TS
Avatar Fallback

Re: Villråding inför huggarvagns köp

calle336  
#143175 Nu blev det köp av en sliten Patu den har funnits på lantbruksnet http://www.lantbruksnet.se/lantmarknad/ ... ?aid=84303
finns endel att göra på den. Glapp lite här och var men de ska väl gå att fixa. Kranen verkade vara i bättre skick än vagnen i alla fall

   TS
Avatar Fallback

Re: Villråding inför huggarvagns köp

svenolof56  
#154182 Hur har det gått med Patun och vagnen. Har du varit ut i skogen något och testat. Har du fått reparera mycket. Bytte själv min gamla Patu 575 till en ny Kronos 4000 + vagn 10 ton, då jag inte kan skruva särskilt mycket. :x

Avatar Fallback

Re: Villråding inför huggarvagns köp

goran  
#154186 Hur långt når kranen ( kronos 4000 )
Vem säljer Kronos i Sverige, vad är priset för en t vagn

Avatar Fallback

Re: Villråding inför huggarvagns köp

svenolof56  
#154228
goran skrev:Hur långt når kranen ( kronos 4000 )
Vem säljer Kronos i Sverige, vad är priset för en t vagn


Kronos når 6,7 m, finns även med längre sticka. Jag tror inte att Kronos längre har återförsäljaren i Sverige, då den är för dyr i förhållande till många andra ekipage. "Smakar det så kostar det!". Ekipaget är köpt här på Åland. Vagn + kran + vinsch kostade mig ca 35 000 euro inklusive moms 23 %. Jag fick 10 000 e för min Patu vagn + kran. Det blir till att köra mycket, om det skall betala tillbaka sig...... :oops: :shock:

Avatar Fallback

Re: Villråding inför huggarvagns köp

Kalven  
#154235 Finns någon vagn som klarar 90-110 på E-fira?

Avatar Fallback

Re: Villråding inför huggarvagns köp

sveje  
#154319 Det gör väl alla, bara LGF-skylten sitter kvar...

Avatar Fallback

Re: Villråding inför huggarvagns köp

goran  
#154395
svenolof56 skrev:
goran skrev:Hur långt når kranen ( kronos 4000 )
Vem säljer Kronos i Sverige, vad är priset för en t vagn


Kronos når 6,7 m, finns även med längre sticka. Jag tror inte att Kronos längre har återförsäljaren i Sverige, då den är för dyr i förhållande till många andra ekipage. "Smakar det så kostar det!". Ekipaget är köpt här på Åland. Vagn + kran + vinsch kostade mig ca 35 000 euro inklusive moms 23 %. Jag fick 10 000 e för min Patu vagn + kran. Det blir till att köra mycket, om det skall betala tillbaka sig...... :oops: :shock:


Man får vad man betalar för... kör själv Patu HD.

Avatar Fallback

Re: Villråding inför huggarvagns köp

Kalven  
#154396
sveje skrev:Det gör väl alla, bara LGF-skylten sitter kvar...


Blir man mjölkad på fortkörningsböter av farbror polisen är det inte längre lönt.

Avatar Fallback

Re: Villråding inför huggarvagns köp

calle336  
#154417 Hej hej
Japp testat den lite nu i alla fall :) Verkar fungera ok. Jag har bytt samtliga glidlager för goggie och vagnsstyrning. Svetsat alla sprickor jag hittat. Å de va endel på boggie vaggorna. Men det va ju ett renoveringsobjekt så visste ju vad jag gav mig in på :)
Kranen verkar ok. Lite glapp men de får vara som det är så länge.
Nästa blir väl att införskaffa fjärrstyrning till vinchen.

Hade du mkt problem med din patu svenolof56??

   TS
Avatar Fallback

Re: Villråding inför huggarvagns köp

svenolof56  
#154525 Nej, jag hade egentligen inga problem alls med hållbarheten. Jag brukar försöka vara ganska försiktig då jag är så dålig på att reparera och skruva.....

Jag hade alltså en 8 tons vagn och en 575 lastare. Mitt största problem var att vagnen väldigt lätt välte, särskilt då tom förstås. Kanske lastaren var för tung i förhållande till vagnen, det var dock en rekommenderad kombination enligt tillverkaren.
En annan förarglig sak var stödfötterna vid körning i gallringsbestånd (där jag mest höll till), de ville ofta ta i träden längs stickvägen, särskilt i kurvor, eftersom de sticker ut en bit.
Lycka till med ekipaget :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).