Traktorer och processorer

Valtra

22 inlägg 18462 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15353 De enda jag har emot den serien är grupperingen av växlar med låg, hög o back i samma spak, och sedan 4 växlar i den andra.
Konsekvensen av detta blir att kör du på 4an låg och lägger i backen blir det en racerback eller får du växla med båda spakarna.

Annars har jag mest gott att säga om modellen, har haft min 805 sen 2000 och enda felet på den som jag haft var att hjulcylindrarna till bromsarna började läcka med tomt bromssystem som följd :roll:

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15373 Det ända vi har gjort på våran det är att byta filter och olja och att vi har svetsat tanken engång, för det var et litet hål på den.

brukar aldrig använda 4 låg så jag har inte stött på det problemet, brukar mest använda 1 låg i skogen för vi har den höga snabbväxeln så den gör 40 och då går de lagom fart med 1 låg i skogen, förutom driften som går på 2:an. Men det hade varit ganska bra med en separat fram/back spak, men då blir det ju en till spak o hålla reda på!

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15426 Men när jag skottade snö körde jag gårdplanerna med 1an hög och på backen stod ju traktorn stilla, samma problem men tvärt om :roll:

Jag har bytt ut overdriven mot den reducerande i min 805a bara för att få lägre back i skogen, men den gör nästan 40 ändå 8)

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15430 vi har ju turbin koppling så man kan ju smyga med den i skogen ändå, så det går bra. dessutom har jag kört med 705:a som bara gör 30 med 2500 varv och det är så segt och dricker mycke diesel då när man ska flytta sig till nåt annat ställe

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#15470 Hm den 4 pipiga ska ju inte varva mer än 2100....min 2400 men jag sällan o kör på dessa varv, däremot var de kanon vid snöplogningen när man skulle växla när de gick tungt :lol:

Användarvisningsbild
Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#16855 jag kör med en A75:a som har Skogshytten, jag är 187 cm lång, och har inga bekymmer med att vända runt.... Lite trångt är det ju... men det funkar....
kanske inget man skulle välja om man ska köra den 12 månader om året i skogen... men för en liten skogsbonde som kör ut sitt egna så funkar det utmärkt!!

Avatar Fallback

Re: Valtra

Skogsmästarn  
#205063 Hur länge går en valmet 505 4wd skogs o gårdstraktor?, tycker det är svårt att avgöra när man ska byta till nyare :roll: hytten är helt ok när man vänder på stolen i kör griplastarvagn. hur länge går turbon och hydralpumpen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).