Sågverk (mindre)

Såga al

24 inlägg 27499 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Såga al

Jamax  
#154199 Hej!

Har lite funderingar kring sågning av al.

Är det nån skillnad på grå- och klibbal?
Skillnad på kvalitet och utseende?
Går det att använda till samma saker, typ bastulavar?


Kom med det ni vet.



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Såga al

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154207 Jag har sågat lite al på ett såg med motorsågskedja.
Det slog sig något så in i h*lvete. Stocken var spikrak och jag
sågade 2 tums plank för att få tyngd på plankorna när det torkade.

Avatar Fallback

Re: Såga al

Engelthon  
#154208 Som jag fattar det är att al som asp ligger stor spänning i trädet som gör att det slår sig.
Såga så tunt som möjligt 2tum är nog för tjockt och man kan lägga asp och alen som botten paket och lägga barr som tryck.
Vi kommer att inte såga asp och al tjockare än 32mm.

Avatar Fallback

Re: Såga al

Jamax  
#154240 Läste nånstans att nån som alstockarna ligga till sig ett tag innan de sågades. Nästan till barken släppte. Kommer inte ihåg om det var för att det skulle få torka eller för att det skulle bli lättare att såga.

Asp har jag sågat nu i höst av ganska grova stockar. Gjorde dom 38 mm tjocka och 300 mm breda sen la jag in dom i ett kallförråd med ett par sjutumsblock på. Ser skapligt ut hittills, får se hur det tar sig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Såga al

axwell  
#154288 Jämfört med asp slår sig alen inte så farligt. Främst klibbal har en vackert rödflammande "kärna", om den behandlas med tex lacknafta/linolja bleknar den inte lika snabbt som annars.

Tyvärr brukar jag hitta barkdrag även långt in i stammen, medför rätt så mycket spill.

Har mest sågat tunna skivor 12-20 mm med full bredd.

Avatar Fallback

Re: Såga al

Jamax  
#154316
axwell skrev:Jämfört med asp slår sig alen inte så farligt. Främst klibbal har en vackert rödflammande "kärna", om den behandlas med tex lacknafta/linolja bleknar den inte lika snabbt som annars.

Tyvärr brukar jag hitta barkdrag även långt in i stammen, medför rätt så mycket spill.

Har mest sågat tunna skivor 12-20 mm med full bredd.


Hur ser gråalen ut då?

   TS
Avatar Fallback

Re: Såga al

axwell  
#154317
Jamax skrev:Hur ser gråalen ut då?


Snarlik men inte lika markant röd/hahognyfärg, även den bleknar.
Här finns båda sorterna även om gråalen dominerar, längre söderut är det lättare att hitta klibbal.
Även gråalen ger vackra skivor efter polering och inoljning.
Hetta upp tex rapsolja i micron, pensla på snabbt innan oljan svalnat, akta för brännskador.

Användarvisningsbild

Re: Såga al

Camwood  
#154336 Har sågat al och asp med olika metoder :x Sågar man bräder/plank rått och inte torkar med tyngd så skevar virket 😡 En metod som är bra är att såga grovt rått ca 75-100mm plank obs, MÄRGKLYVET :ugeek: och sen torkar till torrt ( 1-2 år ute) sen torrklyvs på kanten till tex, 15x75-100 mm för hyvling till bastupanel och lister :grin: Funkar bra med visst spill.

Avatar Fallback

Re: Såga al

Blivande snickare  
#157944 Vi har sågat al, rätt mycket faktiskt till 25-30 millis plank. Fint som snus och spikrakt, lagrat ute. Hyvlat oljat och du har byns vackraste golv! :shock:

Användarvisningsbild

Re: Såga al

rokon  
#158022 en bra produkt att satsa på är tillverkning av "alpuckar" i passande diameter och tjocklek att sälja till lägre pris än de orginal som användes till de nu altmer populära atomatiserade datorstyrda viltrökarna från Amerika (kommer ej ihåg om de var från USA eller Canada) Bästa kgpriset skulle jag nog tro det blev för den Alen.

Användarvisningsbild

Re: Såga al

Camwood  
#160187 Det här är gammal al slipat med 240 korn och oljat :grin:
Al Mahogny.JPG

Avatar Fallback

Re: Såga al

Engelthon  
#160394 Snyggt som bara den. Men vad använder ni den till?

Användarvisningsbild

Re: Såga al

Camwood  
#160413 Jag har inte använt den här gammla alen själv den har vi sålt till skolor(slöjdvirke)
Men vanlig al har jag hyvlat till basupanel.

Avatar Fallback

Re: Såga al

Jamax  
#160496
rokon skrev:en bra produkt att satsa på är tillverkning av "alpuckar" i passande diameter och tjocklek att sälja till lägre pris än de orginal som användes till de nu altmer populära atomatiserade datorstyrda viltrökarna från Amerika (kommer ej ihåg om de var från USA eller Canada) Bästa kgpriset skulle jag nog tro det blev för den Alen.


Ursäkta en okunnig! :???: Men vad är en alpuck och hur används den menar du?

   TS
Avatar Fallback

Re: Såga al

JonnyiBullaren  
#178878 Hörde från en som sågar mycket asp att om man strör och travar i paket så använde han vikten betonggrisar. Är paketet 1 meter brett och en meter högt lägger han en gris per löpmeter... Inte lite vikt för att få det rakt med andra ord!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).