Bioenergi

hur går det med vedförsäljningen

164 inlägg 61423 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

80-90  
#154100 hej vedproducent .. kör du med kisa eller vad brukar du för maskin ?? ligger det några bilder på din anläggning här på forumet ? jobbar du heltid eller deltid med veden?? mvh från v värmland

   TS
Användarvisningsbild

Re: hur går det med vedförsäljningen

Vedproducent  
#154105
80-90 skrev:hej vedproducent .. kör du med kisa eller vad brukar du för maskin ?? ligger det några bilder på din anläggning här på forumet ? jobbar du heltid eller deltid med veden?? mvh från v värmland

Hej!
Nu har jag en ny Kisa men det hade jag inte ifjol på den volymen. Provkört 450 m3 på 2 veckor så den verkar bra. Ja jag gör detta på heltid förutom lite skötsel i egen skog då. Det ligger några bilder i tråden lönsamhet i vedförsäljning som är någon/några sidor från slutet i tråden. Blev dock lite mörka bilder.

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

vedhandlaren  
#154112 hej

jag har ca 400m3 kvar. det har varit väldigt trögt nu en tid.
hoppas att kylan kommer snart

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

superdave  
#155274 Är det ingen som säljer stock? Jag har sålt i tre år nu och gått på prislistorna från dom stora bolagen. Förra året sålde jag björkstock för 350m3 och blandstock (allt utom björk) för 300m3, plus ev moms och frakt, frakten kostar 500/h. det jag levererar med är en valmet 505 med griplastarvagn. Skulle vara intressant att få reda på om det finns andra som inte satsar på vedmaskin.
Senast redigerad av superdave sön 15 jan 2012, 20:33, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155320 Hej superdave,vad är det du räknar på i m2 istället för någon sort av m3?

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

superdave  
#155322 tryckfelsnisse, m3 ska det vara

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155326 Är det travat på kärran du räknar så är det bra betalt om man jämför med fub,här verkar man få ca 200-220 kr mätt travat på kärran.Och det är väl bra jämfört med fub.

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

superdave  
#155331 hela stockar på vagnen i längder från 3-5 meter. att sälja timmer billigare än till tex holmen eller stora är ju ingen bra affärsidé, man ska ju inte vara rädd för att ta betalt, ärligt talat funderar jag på att öka på priset med 50kr/m3 och öka fraktkostnaden med 50/h pga diesel priset. säljer du ved? hur tänker du vid prissättning?

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155335 Det går drygt 2m3 travat på kärra jämfört med fub på mätsedel från industri,tar man då 350krm3 travat på kärra,längd på virke kvittar,och fub ligger på ca 300krm3,då vet jag en som inte svälter ihjäl i vinter.
fub=fastunderbark utan luft.

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

superdave  
#155337 det går ingen nöd på mig, menar du att jag är fan så dyr? :)

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155339 nästan

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

skogshasse  
#155341
superdave skrev:Är det ingen som säljer stock? Jag har sålt i tre år nu och gått på prislistorna från dom stora bolagen. Förra året sålde jag björkstock för 350m3 och blandstock (allt utom björk) för 300m3, plus ev moms och frakt, frakten kostar 500/h. det jag levererar med är en valmet 505 med griplastarvagn. Skulle vara intressant att få reda på om det finns andra som inte satsar på vedmaskin.

hej om jag förstår dig rätt så tar du betalt för hela lasset med luft då blir priset ca 600-650 kronor fub kubiken stämmer detta eller säljer du på fub kubik för du skriver att du tittar i prislistorna från dom stora bolagena eller har jag missförståt dig

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

superdave  
#155346 jag kränger hela lasset med luft, bark och hela rasket. dimensionerna varierar väldigt från kanske 7cm till 40cm diameter. prisättningen gör jag utifrån vad bolagen ger i fub

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

superdave  
#155349 alltså, kunden köper ett lass för antingen 3500+ev moms och frakt för björk alternativt 3000+ ev moms för blandstock. för några år sedan klöv kunderna först för att sedan rapportera till mig hur mycket det blev, det blev alltid minst 9 m3 staplat snyggt och prydligt med minimalt med luft så jag kan inte påstå att jag ligger så fruktansvärt högt i pris trots allt

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

skogshasse  
#155354
superdave skrev:jag kränger hela lasset med luft, bark och hela rasket. dimensionerna varierar väldigt från kanske 7cm till 40cm diameter. prisättningen gör jag utifrån vad bolagen ger i fub

ett lass brukar inehålla från 50 till 63 procent fast mått alltså så säljer du ca 40 till 50 procent luft för 350 kronor bra affär för dig för kunden en annan sak

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).